Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Firmware 1.0 update

Tråden skapades och har fått 99 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hmm.. Tycker inte fläkten låter mer nu än innan. Men temperaturen har gått ner, så visst borde den gå. Kanske jag som börjar bli döv. :/ Har temp på 53°C nu

nu när jag bara surfar går den mellan 44-46. Innan låg den som sagt på 66-69°.. Lätt värt uppdateringen trots att den susar (ytterst tyst).
edit: Skriver klöddigt

Senast redigerat 2006-08-18 23:10
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-08-18 18:11

Lätt att jag ska in med den här, idlar på 60c eller så nu, kan denna få ner det så. WHAM!

KAKA!

Varför kan man inte sänka processorhastigheten åxå för att få ner värmealstrandet. Nu går processorn i 1,5GHz och 2% belastning när jag skriver detta. Varför inte sänka till 1 GHz för att får ner vämen och därmed fläktbullret?

min har då varit nere på 1,35 Ghz

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-08-18 22:43

60c idle förr, 40-45c idle nu (1.83GHz varianten)

Wohooo

Sen uppdateringen har min fläkt inte gått igång överhuvudtaget. Men den kommer väl vid behov, hoppas jag.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-18 23:21

Somliga blir aldrig nöjda

Jag tar tillbaka det där, min fläkt går snarare konstant, jag hör den bara inte

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-08-19 17:10

Hmm.. Efter denna SMC-uppdatering får jag inte ut mer än 3 timmar på batteriet.. Kanske för att fläkten nu går konstant? Tycker man borde få högst 3:30-4 timmar.. Men tre timmar? Det tycker jag är ganska så liten tid faktiskt, och jag kör på halv ljusstyrka.

..Och inte för att detta kanske tillhör tråden, men nu tycker jag det verkar vara något jäävligt fel!

Current Battery Capacity: 4295 mAh
Original Battery Capacity: 5200

Vad tusan? Och nu ligger fläkten på som bara fan, inte underligt att man förlorar batteritid då!

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-08-19 17:48
Ursprungligen av dayweed:

Hmm.. Efter denna SMC-uppdatering får jag inte ut mer än 3 timmar på batteriet.. Kanske för att fläkten nu går konstant? Tycker man borde få högst 3:30-4 timmar.. Men tre timmar? Det tycker jag är ganska så liten tid faktiskt, och jag kör på halv ljusstyrka.

..Och inte för att detta kanske tillhör tråden, men nu tycker jag det verkar vara något jäävligt fel!

Current Battery Capacity: 4295 mAh
Original Battery Capacity: 5200

Vad tusan? Och nu ligger fläkten på som bara fan, inte underligt att man förlorar batteritid då!

Kalibrera batteriet igen, något är ju fel om den tycker att du har 4295mAh kvar...

Om du nu inte har totalt misshandlat ditt batteri

Jag tycker också batteritiden blev klart sämre efter uppdateringen. Har gjort lite tester och det är nästan en halvtimme sämre nu mot innan.

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2006-08-19 19:23

Fan va ni gnäller... Ni är ju värre än en unge som skriker jag vill ha!! gud va barnskigt..

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-08-19 20:00
Ursprungligen av alle112:

Fan va ni gnäller... Ni är ju värre än en unge som skriker jag vill ha!! gud va barnskigt..

Ojsan, 13åringen kommer här och visar alla vuxna var skåpet ska stå?

Klart som fan man vill få maximalt värde ur sin investering, den dagen du faktiskt har egna pengar att leka med och inte bara lever på mor och far kanske du förstår det

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2006-08-20 15:37
Ursprungligen av bogg:

Ojsan, 13åringen kommer här och visar alla vuxna var skåpet ska stå?

Klart som fan man vill få maximalt värde ur sin investering, den dagen du faktiskt har egna pengar att leka med och inte bara lever på mor och far kanske du förstår det

Jag får faktiskt betala rätt mycket själv så du kan inte komma och säga att jag bara lever på min mamma och pappa för de vet inte du...

Ursprungligen av alle112:

Fan va ni gnäller... Ni är ju värre än en unge som skriker jag vill ha!! gud va barnskigt..

Nu förstår jag inte? Vem gnäller på vad? Är det gnäll att påpeka när en fix försämrar?

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2006-08-20 15:34
Ursprungligen av Rickard A:

Nu förstår jag inte? Vem gnäller på vad? Är det gnäll att påpeka när en fix försämrar?

dom har ju gjort så fläkten ska gå igång så ni slipper allt gnäll om värme.... sen börjar ni gnälla på att fläkten surrar hallå det är en dator...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-08-19 22:33

Jag ska kalibrera batteriet nästa gång. Något är ju fel som sagt. Men såhär blev det i alla fall efter SMC-uppdateringen.. Om du, Rickard A, har en halvtimme sämre nu innan uppdateringen så borde ju denna uppdatering vara väldigt hårdhänt mot batteriet eller vad man ska säga.. För detta är ju inte speciellt roligt om man nu nyss hade ett bra batteri så att säga, ÄVEN när datorn blev varm och så vidare..

Och ja, man får ju gnälla och klaga hur mycket man vill. Dessutom är det kanske bra för andra att dem vet, så dem kanske blir uppmärksammade? That's the whole point liksom.

Ursprungligen av dayweed:

Om du, Rickard A, har en halvtimme sämre nu innan uppdateringen så borde ju denna uppdatering vara väldigt hårdhänt mot batteriet eller vad man ska säga.. För detta är ju inte speciellt roligt om man nu nyss hade ett bra batteri så att säga, ÄVEN när datorn blev varm och så vidare..

Det är ju svårt att säga exakt hur batteritiden försämrats men datorn verkar förbruka mer batteri efter uppdateringen när fläktarna är igång hela tiden. Det är inte fullt blås hela tiden såklart men de är alltid på nu. Och jag har hellre lång batteritid än en sval dator.

dayweed: Jag testade att starta coconutBattery och kontrollerade mitt batteri och det var lika bra som innan uppdateringen. Du kan testa en kalibrering och återkomma.

Rickard A: hur gick dina tester till? Vill inte vara oförskämd men jag är skeptisk till resultaten då jag inte tror fläktmotorn drar så mycket batteri. Men jag är inte omöjligt, kan du förklara hur du gick tillväga så kan jag kanske övertygas.

Denna uppdatering + rEFIt= död output på skärm, löste sig dock evter reset av nvram.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-08-20 13:13

Alltså, det här är ju otroligt tycker jag! Ska man ha en batteritid på 2:30 efter denna uppdatering? Mitt batteri har ju försämrats som attan! Det här är inte bra alls för min dator att fläkten går hela tiden! Batteriet som ska få ut 5-6 timmar får ju bara ut nu 2:30-3 timmar kanske. Helt otroligt! Kan man inte få tillbaka allting som det var förut?

Jag ska kalibrera batteriet senare idag.

Edit: Nu efter en kvarts användnade av batteriet så fick jag upp batteritiden till 3:25 åtminstone..

Senast redigerat 2006-08-20 13:30

Jag har inte märkt någon som helst förändring av fläktens beteende efter uppdateringen och jag kan inte höra att den är igång.

Jag har inte utvärderat uppdateringen av firmware något ingående på min MacBook, men sen jag installerade den så har de mystiska avstängningarna min dator fick för sig helt slutat.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-08-20 16:20

Min MacBook brukar ligga runt 35 grader, när jag installerade Adobe Creative Suite var den för första gången uppe i run 45. Positiv överaskning.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-20 21:38

Hm, jag har faktiskt inte märkt av någon skillnad alls på temperaturen. Min MacBook ligger fortfarande runt 65 grader då jag bara surfar, chattar och lyssnar på musik.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-21 00:58

Beror nog lite på de externa förhållanden också, så att säga. Står luften i själva rummet som du sitter i still, plus att temperaturen kanske inte är så mycket under vad den är inne i Macen (kanske inte fullt lika varmt som CPU-kärnorna, men ändå) så blir det inte så mycket kallare. Jag märker att har jag den i knät och inte gör så mycker mer än surfrar ligger den ändå på 57C. Står den på bordet vid fönstret och det vill sig väl kan den komma ner mot 35-37C.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-08-21 17:42

Det här börjar bli larvigt. Hellre att skiten råmar än att förlora mycket batteritid! Jag kalibrerade batteriet igår. Den visade Current battery capacity: 5068 av 5200. Nu efter att dragit ur ACn så står den på 4310 och REDAN 97 % kvar av batteriet och typ 3 timmar kvar.. Vad är det här? En MacBook ska klara 4-5 timmar, eller åtminstone 3:30-4 timmar.. Sjukt jobbigt!

Och min dator står uppe i ett rum som är svalt, runt 22-23 grader tror jag. 69 grader visar Coreduotemp.. Skrattretande, seriöst... Jag vill ta bort denna uppdatering!

Jag vet, ni har sett nog av mina klagande inlägg i denna tråd.. Ni får ursäkta. Hjälper ju inte med en ominstallation heller ju :/

Men egentligen, så behöver jag inte oroa mig. För batteritiden går ju typ uppåt ändå och nu visar programmet 5013 mAh, men ändå. Igår hade jag ju 5068, men det kanske går uppåt liksom, ändå?.. Eller nåt. Fattar inte.

Senast redigerat 2006-08-21 18:20
  • Oregistrerad
  • 2006-08-21 19:20

har svårt att tänka mig att en liten fläkt kan påverka batteritiden menligt. kan inte någon fysiker berätta hur det ligger till (fast det finns väl inga här, de kör ju Linux på sina PC's)?

Bevaka tråden