En medlem som synes blåsa andra medlemmar

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-08-17 15:49

Gott folk – jag känner tyvärr ett behov av att hissa en varningens flagg för 99mac-medlemmen Jimz.

Själv har har betalat honom i förskott men får inga varor. Nu ser jag att minst två andra på vårt forum råkat ut för samma sak. Se denna länk för två vittnesmål:

http://www.99mac.se/power-macintosh-mac-pro/94728-hjaelp-min-pm-g4-quicksilver-vill-inte-starta.html

Jimz svarar inte när man ringer, utan har en telefonsvarare som spelar rap-musik, har lämnat ut ett telefonummer (se nedan) som inte är sökbart i eniro.se, föreslår förskottsbetalning, levererar inte varorna, skyller på posten, skyller på "kollega", glider undan…

Jag kände inte till Jimz innan jag svarade på denna annons:
http://www.99mac.se/saeljes/101715-powerbook-alu-15-delar.html

Jag väljer att redan nu redovisa ett utdrag ur vår brevväxling, eftersom det suger så himla mycket att vänta på något som kanske aldrig kommer. Min förhoppning för min egen del är så klart att det jag betalt för skall dyka upp, men osäkerheten är stor.

=== UTDRAG UR BREVVÄXLING ===

060803 skrev Pär Johansson: Såg att du sålde delar av en PowerBook. Om du har modemet kvar så vore det kul att köpa det.

060803 skrev Jimz: Ja det finns kvar …Vad vill du ge för det?

060803 skrev Pär Johansson: Jag ger dig 200 kr för modemet. Det väger 9 gram så 10 kr lär gå åt till porto (10 kr = 100 g brevporto). Dock lägger jag 50 kr i frakt… Summa totalt 250 kr. Tala om när du kan skicka grejen och gärna också ngt nr som man kan nå dig på ifall det skulle vara något.

060805 skrev Jimz: Hallå igen… 250kr är ok. Enklast är väl om du sätter in dom på mitt konto i Föreningssparbanken: clearingnr *****, konto: ***** Mitt nummer är *****

060805 skrev Pär Johansson: Pengarna är överförda till ditt konto. Bifogar även PDF-fil där transaktionen syns.

060805 skrev Jimz: OK! Skickar kalaset imorgon med REK-brev. Tack för en smidig affär.

060812 skrev Pär Johansson: Idag är det lördag och sex dagar sedan vi hördes av. Jag undrar om du iväg REK-brevet med modemet? Isåfall, har du någon kvittens med ett nummer så att man kan söka försändelsen på postens hemsida.

060813 skrev Jimz: Hej Pär, Jag ringde min kollega som hade i uppdrag att posta brevet med modemet i måndags, eftersom jag själv har varit på resande fot och oförmögen att göra det själv. Det har inte gått iväg av någon anledning och ligger kvar på mitt skrivbord. Lite klantigt av honom att inte meddela detta till mig, men jag ser själv till att det går iväg imorgon. Beklagar förseningen!

060816 skrev Pär Johansson: Hej Jimmy, Jag ställer frågan en gång till om REK-brevet med modemet gått iväg? Och kvittens och nummer så att man kan söka försändelsen.

060817 Dagens post har kommit, men fortfarande ingen avi eller försändelse från Jimz.

Du borde nog plocka bort telnr och bankinfo ovan.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-08-17 17:23

En som blåser folk och bränner sitt anseende för såna struntsummor är:

1. Psykopat.
2. Pundare.

Eller en slarver som kommer att skicka varorna efter lite tjat. Häng på låset lite. Men jag håller med mmmikael ovan, lägg inte ut så mycket information offentligt.

• Medlem
  • International user
  • 2006-08-17 17:49

Går det att spåra varifrån Jimz är med hjälp av Ip-nummer?

Yes!!

• Medlem
  • International user
  • 2006-08-17 17:53

Behövs nog inte, han får nog snart tummen ur när han läser detta. Han var ju inloggad så sent som igår.

Det kan vara brottsligt att lägga ut personuppgifter på nätet. Särskilt om man sammankopplar personuppgifterna med brottsmisstankar. Tänk efter före.

• Medlem
  • International user
  • 2006-08-17 18:19

Ja, just det. Be någon admin radera alla personuppgifter.

Personuppgifter raderade

• Oregistrerad
  • 2006-08-17 20:26

Varför lägga ut personuppgifter

Det var nog rätt att bankuppgifter och telnr togs bort. Jag tänkte bara på att få fatt identitet på honom, när han inte svarade och jag såg att andra hade blivit blåsta. Tack för servicen admin!

Jag har pratat med honom, spårade honom genom f.d. flickvän som sade att hon var inte alls förvånad att han blåser folk. Och tyckte det skulle vara bra med en polisanmälan, för han hade gjort mycket annat som han skulle egentligen fått för.

Historien finns i ett annat tråd här http://www.99mac.se/power-macintosh-mac-pro/94728-hjaelp-min-pm-g4-quicksilver-vill-inte-starta-new-post.html där han till och med skrivit, fall ni inte visste. hoppas jag har kvar tel nr, och att den funkar, lyckades få adressen också tror jag, Kan leta om någon anan intresserad. Förresten tror jag letar själv och gör en anmälan i alla fall. tydligen tar polisen sådana saker på fullt allvar och löser nästan alla, enligt vissa rapporter.

och mesigt att inte sätta ut allt info på honom.. Förresten! Jag skrev till 99Mac i början av det hela och frågade efter info eller kommentarer.. fick aldrig något svar överhuvudtaget - trodde det var något säkrare att köpa saker här gentemot andra ställen men tydligen inte speciellt om de kan i fred fortsätta göra det om och om igen utan att 99Mac stänger kontot eller hjälpa till att få fatt i kriminalen.

my two cents..

• Medlem
  • International user
  • 2006-08-21 18:47
Ursprungligen av Paul Fisher:

Förresten! Jag skrev till 99Mac i början av det hela och frågade efter info eller kommentarer.. fick aldrig något svar överhuvudtaget - trodde det var något säkrare att köpa saker här gentemot andra ställen men tydligen inte speciellt om de kan i fred fortsätta göra det om och om igen utan att 99Mac stänger kontot eller hjälpa till att få fatt i kriminalen.

my two cents..

Ja det är underligt tyst från 99macs sida. I trådar om piratkopiering tex så hugger de ju direkt så visst har moderatorerna sett denna tråd...

Iofs kan jag förstå att det är svårt för ledningen att ta ställning för en part i ett fall där de inte har alla fakta, men det borde väl gå att utreda? Man kan väl åtminstone kosta på sig ett PM till den som rapporterar en annan medlem som bedragare? Det är ju rätt allvarliga saker det rör sig om.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-21 20:52
Ursprungligen av rhesus:

Ja det är underligt tyst från 99macs sida. I trådar om piratkopiering tex så hugger de ju direkt så visst har moderatorerna sett denna tråd...

Iofs kan jag förstå att det är svårt för ledningen att ta ställning för en part i ett fall där de inte har alla fakta, men det borde väl gå att utreda? Man kan väl åtminstone kosta på sig ett PM till den som rapporterar en annan medlem som bedragare? Det är ju rätt allvarliga saker det rör sig om.

Instämmer till fullo!

Unbelievable

Killen sätter fortfarande annonser på 99 Mac!

HELLO E NÅN VAKEN!

KLARTEXT till Moderator/ledningen:

Användare Jimz är en stark misstänkt bedragare som lurat flera 99Mac medlemer på pengar genom att sälja saker HÄR på 99Mac. Senast igår har han sätt in en ny annons.
Ska detta tolereras här?

Haha coolt, bra jobbat Sherlock!

• Oregistrerad
  • 2006-08-21 18:20

Jag tycker också Paul verkligen har gjort bra ifrån sig. Själv lämnade jag in en polisanmälan för en timme sedan. Det var dock tyvärr bara mitt eget "case" jag kunde anmäla – alla drabbade måste nämligen anmäla i egen sak. Jag antar att om ytterligare en drabbad skrider till verket innebär det en mycket större sannolikhet för att vi får våra stålar tillbaka.

Någon adress på honom har jag inte, men kanske det räcker ändå.

• Medlem
  • 2006-08-23 10:08

Vi tittar på saken.

• Medlem
  • Gävle
  • 2006-08-23 10:18

Det är inte så lätt att vara rättvis som Admin i en sådan här fråga. Det finns ju alltid olika sidor på saken.
Om det nu visar sej bortom alla tvivel att personen ifråga använder 99mac i brottsliga syften, krävs nog en dom för det, så är ju en avstängnig lämplig.
Men vad hindrar personen att öppna ett nytt knoto med fejkat namn/adress?

99mac är ju faktiskt ingen renodlad köp/sälj-tjänst som tex Tradera. Dom har inget ansvar för vad olika individer hittar på utanför 99mac, vilket en köp/sälj transaktion faktiskt är.

Man får väl helt enkelt vara lika försiktigt som vanligt och hoppas på att folk i maccommunityn är lite snällare än andra...

Ni som är drabbade varför skriver ni inte på säljtråden direkt, om hur affären har skötts och en fråga om varför ni inte får varorna? Då blir alla som läser i detta forum varse på vad dessa typer sysslar med.

• Oregistrerad
  • 2006-08-23 12:57

Tidigare i år råkade jag ut för ännu ett struligt köp, liknande detta, men där löste sig allt till sist. För att historien inte skall upprepa sig har jag nu skrivit ner några rader för minnet om vilka metoder som hjälper mig att genomföra säkra internetköp. Jag har inte begränsat mig till 99mac, och jag har försökt rangordna dem med viktigaste först:

Internetgirot.se fungerar som en mellanhand vid förskottsbetalningar. Som köpare får du först ta emot och godkänna varan innan du betalar. Som säljare skickar du varan först när du vet att du kommer få betalt. Avgiften jag betalar för att använda Internetgirot är 5% av totalbeloppet men max 500 kr. Denna betalningsmetod skall jag nog pröva vid nästa köp.

Jag använder mig av Bussgods för allt som inte är brev. Detta efter att ha hört för mycket dåligheter om Posten som fraktföretag, både från internet, kunder och bekanta, och fått både höra och läsa att Bussgods är billigare och mer tillförlitligt. Prylarna kommer fram och de är inte sönderslagna. Mina egna erfarenheter pekar i samma riktning.

På ebay.se kan man se ett betyg över mig, vilket är en fantastiskt bra feature. Det är betyg både över hur jag säljer och hur jag köper. Kallas Feedback och den har jag fått av mina tidigare köp-&säljrelationer. Man hittar det under AboutMe. Om jag blir utkastad och skapar ny identitet så har jag ingen feedback att visa upp, och får automatiskt en lägre tillförlitlighet av den anledningen.

99mac begränsade för ett tag sedan möjligheten att gå in och ändra sina inlägg i efterhand. Tilliten till foruminnehållets autencitet kunde därvid öka radikalt, när reglerna inte medger att man manipulerar det och t ex tar bort sina inlägg. Problemet finns förstås med med annonsdiskussion som ligger kvar när varan är SÅLD…

På 99mac kan jag gå in på "Visa publik profil" och se det totala antal inlägg och antalet per dag samt när personen dök upp för första gången på forumet. Kompletterar bilden av personen.

• Medlem
  • 2006-08-23 12:21

Man får inte skriva i säljtrådarna.

Ursprungligen av Baron:

Man får inte skriva i säljtrådarna.

OK! Det visste inte jag, men i detta fall var det synd.

• Medlem
  • 2006-08-23 14:23

Innan vi slår fast om medlemmen är rutten eller inte ska vi undersöka vad som gäller. Nog om det speciella fallet. Diskutera gärna nätsvindel i allmänhet, men lämna det aktuella fallet tills vidare.

Admin

• Medlem
  • 2006-09-04 19:41

Medlemmen jimz är avstängd. Vi bidrar med ip-nummer och e-postadresser för den händelse någon vill göra en polisanmälan.

1
Bevaka tråden