Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

P990i - tråden med erfarenheter, tips och trix

Tråden skapades och har fått 86 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Fick min idag.

Ingen synk med iSync
Fattar bara inte hur jag skall få access till mitt wLAN - hur gör jag?
Finns inte schack installerat - hur gör jag?
Hur uppdaterar jag telefonen när jag inte har PC-Suite på PC? Skit också.

Ja, det är en del problem men den känns i övrigt bra och radio och skaplig kamera är stora förbättringar jämfört med min gamla 910i.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-09-06 20:07

Kan meddela att jag fått lite bättre ordning på min P990i.

Problemet verkar vara att de tidiga firmware-versionerna inte alls var någe bra, om man då tar en backup på innehållet innan uppdatering (detta rekommenderar ju Sonys PC suite att man ska göra), uppdaterar telefonen och sedan gör en restore får man tillbaks problem från den tidigare firmwareversionen (tack för det SonyEricsson). Om man uppdaterar firmware och inte gör en restore funkar det bättre....då är ju bara problemet att man får lägga in alla inställningar och kalendrar, telefonböcker igen....

Nåväl. bara så ni vet, innan ni fyller telefonen med något gör först en firmware-uppdatering från PC Suite som tyvärr kräver Windows...

Det blir min leverantör som får ordna det då. Jag vill ha en apparat som fungerar direkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-06 22:36

För de 6-7000 som en 990 kostar så förväntar även jag mig en mer eller mindre perfekt produkt och ingen halvtafflig beta-version. Och vem orkar egentligen sitta och lägga in 3000 kalenderhändelser samt 500 adressboksposter manuellt…

Om man ändå har tillgång till en PC så kan man ju synca telefonen med outlook, kalendern och anteckningar så är det ju bara att synca igen efter uppdateringen av mjukvaran...
Se till att ha en egen användare så man inte blandar ihop med någon annans uppgifter.

Roffe

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-09-07 13:27
Ursprungligen av Roffe Dugse:

Om man ändå har tillgång till en PC så kan man ju synca telefonen med outlook, kalendern och anteckningar så är det ju bara att synca igen efter uppdateringen av mjukvaran...
Se till att ha en egen användare så man inte blandar ihop med någon annans uppgifter.

Roffe

Jo, det kan man men alla inställningar till alla e-postkonton, alla inställningar för alla WLAN, all konfigurering av telefon inklusive ringsignaler, teman, bakgrunder måste göras om. Sen för du lägga över alla filer manuellt (tex. musik) så det är ju liksom inte klart efter att man synkat outlook.....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-07 21:08
Ursprungligen av Roffe Dugse:

Om man ändå har tillgång till en PC så kan man ju synca telefonen med outlook, kalendern och anteckningar så är det ju bara att synca igen efter uppdateringen av mjukvaran...
Se till att ha en egen användare så man inte blandar ihop med någon annans uppgifter.

Roffe

Men det här är ju en Mac-sajt. Varför skulle någon här ha en PC? Vad skall en sådan vara bra för?

En sak till:

Jag kan inte ansluta till mitt wlan hemma. Inställningarna i 990-an skiljer sig åt från en dators och jag vet inte hur man skall konfigurera för att ansluta till mitt vanliga nätverk (lösenordsskyddat förstås).

Någon som fått igång sitt och vet hur man gör? Wlan är aktiverat och jag får upp mitt nät när jag scannar men jag får bara "det går inte att ansluta" utan att den talar om varför.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-09-08 21:57
Ursprungligen av millgard:

En sak till:

Jag kan inte ansluta till mitt wlan hemma. Inställningarna i 990-an skiljer sig åt från en dators och jag vet inte hur man skall konfigurera för att ansluta till mitt vanliga nätverk (lösenordsskyddat förstås).

Någon som fått igång sitt och vet hur man gör? Wlan är aktiverat och jag får upp mitt nät när jag scannar men jag får bara "det går inte att ansluta" utan att den talar om varför.

Välj anslutningar
Aktivera WLAN
Nytt konto
Döp kontot
Skriv in SSID för basstationen
Autentisering Sätt på delad om du kör WEP-kryptering och inte kör WPA-PSK
Läge infrastruktur om du ska ansluta till en basstation och inte via en annan dator

Tryck pil framåt

Ange vilken nyckel du använder (brukar finnas 4 nycklar i basstationen som är förutbestämda. Se vilken nyckel som står för vilken siffra och välj den siffran. Den kryptonyckeln som står i basstationen vid resp. siffra är den som ska anges.
välj typ av nyckel (hexadecimalt eller ASCII tecken), jag kör min Netgear med en hexnyckel.
Ange nyckeln.
Spara
I WLAN menyn välj scanna
När rätt nät syns völj anslut (knappen t.h. om scanna)
Fuunkar allt ska den säga Ansluten.

Det är ju det jag gör och den svarar "Det går inte att ansluta". Jag får däremot inte veta varför...

Sådant gör mig fruktansvärt less.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-09-10 07:35

Har du MAC-adressfiltrering påslagen i basstationen måste du lägga till telefonens MAC-adress, annars funkar det inte.

OK!

Hur gör jag då?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-11 09:03

P990i fungerar ej för Mac-användare

Till alla kunniga användare!
Jag har nog lurat mig själv! Igår köpte jag en P990i. Har väntat på den mycket länge. Var förväntansfull, men är nu ledsen. Ringde SonnyEricsson kundsupport för att få veta hur jag skulle koppla upp mig för att "synka" telefonen. Fick svaret att De kommer inte ge någon support till Mac. Allt är för PC.
Så vad gör jag som en Mac-användare avseende att få den service och funktioner som en PC-användare har. Måste jag gå tillbaka till PC och Windows?
Vet någon här om en tredje part mjukvara som fungerar? Hur gör jag vid uppdateringar av mjukvaran till telefonen. Den verkar ha barnsjukdomar och kräver uppdateringar.
En felinvestering i Ericsson, eller är det i att köra Mac som är problemet. Lutar åt det senare!
Kommentarer och hjälp för att lösa detta.
Mvh,
Thomas

Ursprungligen av Thomas Hans:

Till alla kunniga användare!
Jag har nog lurat mig själv! Igår köpte jag en P990i. Har väntat på den mycket länge. Var förväntansfull, men är nu ledsen. Ringde SonnyEricsson kundsupport för att få veta hur jag skulle koppla upp mig för att "synka" telefonen. Fick svaret att De kommer inte ge någon support till Mac. Allt är för PC.
Så vad gör jag som en Mac-användare avseende att få den service och funktioner som en PC-användare har. Måste jag gå tillbaka till PC och Windows?
Vet någon här om en tredje part mjukvara som fungerar? Hur gör jag vid uppdateringar av mjukvaran till telefonen. Den verkar ha barnsjukdomar och kräver uppdateringar.
En felinvestering i Ericsson, eller är det i att köra Mac som är problemet. Lutar åt det senare!
Kommentarer och hjälp för att lösa detta.
Mvh,
Thomas

SE har aldrig gett stöd för Mac, utan det har alltid Apple tagit hand om genom att bygga in stöd i iSync. Det kommer dom troligtvis göra nu också, det är bara att ge sig till tåls.

Jag adopterar tråden lite här nu med frågan, vart kan man hitta program till P990i? Hemsidor? Kan ni rekommendera några program?

dessa hr plugins, MEN det har ännu inte kommit nått för M600 och P990: http://www.novamedia.de/sync/index.html

lär ju komma snart tycker man.

här står det om lite tips på hur man kan synca lite halvt: http://mobile.feisar.com/forum/index.cgi?fid=11&topic_id=1152642167

Jag försökte att kopiera mina adresser som vcards och flytta över dom med Bluetooth, men P990i känner igen vcard filerna, men tycker bara att filerna är trasiga. Flyttar jag över telefonboken från min gamla T68 så går det bra.

markerat alla adresser i adressboken och sen gått in i menyn "kort" och sen tryckt "skicka det här kortet" ?? för så får man över alla kontakter till M600i, o det är ju nästan samma nalle.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-12 20:50

Jag sitter och försöker aktivera mitt wlan i min nya fina p990! Har dock inte lyckats få det att funka! Vart hittar jag wep-nyckeln som jag ska fylla i? Har en airport express hemma och lyckas inte hitta något sådant!

Jag undrar även om någon vet vad man ska ha för utgående mailserver på ett telenorabbonemang?

Mvh

Christian

  • Oregistrerad
  • 2006-09-14 20:59

utgående mailserver på telenor ska vara enl kundtjänst:

smtp.euromail.se men jag har inte fått nått att fungera ännu, men skam den som ger sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-14 22:45
Ursprungligen av Willy Landstedt:

utgående mailserver på telenor ska vara enl kundtjänst:

smtp.euromail.se men jag har inte fått nått att fungera ännu, men skam den som ger sig.

För mig funkar det faktiskt med min egen domänserver.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-14 23:48

Nu förstår jag inte riktigt hur du gjort ????

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-15 07:54

Jag har egen domän på webhotell och använder den för att skicka, typ

mail.minegendoman.se

Annars så bör du kunna använda någon av de servrar som anges på Ross Barkman nämligen:

mysmtp.vodafone.se
smtp.euromail.se

Mer info finns på denna sida: http://www.taniwha.org.uk/gprs.html

Program till Symbiantelefoner kan hittas på t.ex [url="http://www.my-symbian.com[/url"]. Det finns andra ställen också men forumreglerna sätter nog stopp för sådana länkar.;)

Slog till på en P990i igår, mina första intryck såhär långt följer:

Jag hämtade ut en P990i igår och har börjat dra igång den nu. Den behöver dock ett stort minneskort samt HPM-70 innan jag återkommer med ett test.

Men lite intryck kan jag ge.

1. Kvalitetskänslan är hög, den påminner om E61 i stil och känsla. I stort sett dött lopp mellan de två, betraktar dem som likvärdiga men på lite olika sätt.

2. Gränsnittet fungerar ungefär som S60v3, har lagt in aktivitetshanteraren som snabbval (den s.k Internetknappen) för enkel åtkomst, fungerar bra. Jog dial är bekväm att hantera och enhandsnavigationen fungerar bra. Kombinationen av enhandsnavigering och penna är lyckad skulle jag vilja påstå.

Menyupplägget är snarlikt S60v3, några problem att köra E61 och P990i parallellt (som jag tänkt göra) finns ej. Tvärtom.

När jag återkommer med ett utförligare test kan jag gå igenom respektive system mer i detalj.

Vad jag noterat är att man till skillnad mot S60 inte kan döpa om mapparna i menyn, däremot är det likvärdigt vad det gäller addering av nya mappar.

3. Bluetooth fungerar bra, bläddring på enhet fungerar som i andra Symbian 9.1-modeller (E61 m.fl).

4. Displayen är av mycket hög kvalitet, skarp, lättläst och bra. Upplever den faktiskt som något bättre än E61 men på det stora hela är de mycket lika varandra.

5. Tangentbordet är lättskrivet även om det är mindre än hos E61. Knappkänslan är distinkt och på det hela taget är det ingen större skillnad mellan vilken man skriver på. E61 har en fördel i större tangenter.

På det hela taget har mitt intryck av P990i som en E61 med kamera förstärkts. Båda modellerna är mycket lika varandra och kompletterar varandra bra. Jag är mycket nöjd med köpet och anser P990i vara en trevlig bekantskap.

Jag återkommer med ett utförligt test i en separat tråd när jag kommit igång på allvar.

Ett tillägg. Segheten som det talats om tidigare har jag inte märkt med P990i, den svarar lika rappt på kommando som andra Symbian 9.1-baserade telefoner. Det nya systemet är kraftigt optimerat och det känns som en ny processor i både E61 och P990i när man jämför med äldre versioner. Men i E61 sitter samma 220 Mhz som i t.ex N70 medan P990i har en 208 Mhz.

Mappstrukturen som det talats om i tråden är som jag trodde, nästan identisk med E61 och är överskådlig. Men man får komma ihåg att det finns identiska mappar på minneskort och telefonminne.

jämfört med 910 är 990i en betatelefon. jag kan inte skicka mms trots alla inställningar är ok! telenor [som är min operatör] säger att allt är rätt inställt men vet inte varför det inte funkar.

har dock en fråga, om någon vet, varför har jag två operatörsnamn i fönstret [ det står telenor 2 ggr ovanpåvarandra]. hur får jag bort det ena eller rent av båda?

någon som vet?

//reklamkillen

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-09-25 21:06

P990 - JA eller NEJ ?

Denna tråd gjorde absolut inte mitt val av P990 lättare

Den ligger på Posten och kommer att hämtas ut imorgon. Är det värt att bryta förpackningen?

Har just nu en P910 och kan väl bara säga att jag är väldigt nöjd med den. (saknar dock 3G och lite krut i maskinen...)

Powerbooken hade i alla fall blivit gladare om den även kunde samtala med P990:in....

Så:
P990 - ja eller nej?

--
Uppd: Någon som jämfört P990 med M600?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-19 07:43
Ursprungligen av Fipppe:

Denna tråd gjorde absolut inte mitt val av P990 lättare

Den ligger på Posten och kommer att hämtas ut imorgon. Är det värt att bryta förpackningen?

Har just nu en P910 och kan väl bara säga att jag är väldigt nöjd med den. (saknar dock 3G och lite krut i maskinen...)

Powerbooken hade i alla fall blivit gladare om den även kunde samtala med P990:in....

Så:
P990 - ja eller nej?

--
Uppd: Någon som jämfört P990 med M600?

M600 lite version av p990 många buggar och seg som sirap, lite pilliga knappar
P990 grymt bra telefon, hyfsat snabb - iofs omöjlig att synca mot mac
P910 fortfarande bästa telefon jag haft

om du ska plocka ut den, det är klart att du ska göra - det skadar inte att ha en pryl till.

/Tangen

Mina erfarenheter av P990i är hittills goda. Som uppgradering från P910i är den absolut bra. UIQ3 är ett vettigt gränsnitt, de brister som fanns i föregående 2.1 är åtgärdade (frånvaro av aktivitetshanterare m.m). UIQ3 är mer åt Series 60-hållet vilket är mycket bra.

Kameran tar utmärkta bilder, måste rent ut sagt säga att mitt intryck är att de är bättre än K800i (de K800i-bilder jag sett har haft dålig skärpa jämfört med övriga telefoner där P990i har mycket bra skärpa och färgåtergivning). Videoinspelningen är utmärkt, identisk med Nokia N70 och N90.

QuickOffice fungerar utmärkt för Officedokumenten. Renderar bra och läsvänligt. Däremot är PDF+ plus och minus. Bra att det programmet kan anpassa dokumenten till displayen, däremot är det dumt att det inte kan gå till nästa sida då man skrollar med jog dial. Renderingen är inte heller riktigt i samma klass som Adobe Reader för S60v3 (som jag har i E61).

Som jag ser det är P990i verkligen att rekommendera. Som jag skrivit tidigare är den dessutom snabb och reaktionssnabb i menyerna.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-09-26 11:28
Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

Mina erfarenheter av P990i är hittills goda. [...]

Som jag ser det är P990i verkligen att rekommendera. Som jag skrivit tidigare är den dessutom snabb och reaktionssnabb i menyerna.

okey; tack så mycket för svar!
då verkar trots allt rätt okey -det är nog bara att invänta Apple och iSync för full funktionalitet

Citat:

Som jag ser det är P990i verkligen att rekommendera. Som jag skrivit tidigare är den dessutom snabb och reaktionssnabb i menyerna.

Men den går alltså inte att synca med Macen ännu?

Bevaka tråden