Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

extern Maxtor hårddisk till power mac g4?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-08-15 20:28

Hej alla glada.

Jag undrar om en extern "maxtor" hårddisk funkar till min power mac g4 med OSX.
På hemsidorna där man kan köpa dem står det inte vilka operativsystem den klarar av.

Nån som vet???

Utan att veta hur den funkar till OSX vill jag avråda från externa Maxtor. Maxtor OneTouch II krashar vansinnigt ofta eftersom den blir varmare än en MacBook Pro. Kolla in LaCie eller något annat fabrikat istället.

(obs! Maxtors diskar är det absolut inget fel på, det är bara lådan som fördärvar)

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-08-16 12:33

Okay tack för tippset,men det är en onetouch "III" inte "II" det är frågan om ifall jag köper en maxtor, är den bättre så den kanske inte krachar?

Jag har en Maxtor OneTouch II som fungerar utmärkt. Jag har inte märkt att den blir så varm men jag har den inte igång hela tiden. Den används mest för lite extra backup och flytt av filer.

Det som gör om den funkar i OSX är ju filsystemet på disken. De flesta diskar kommer med FAT32 så de funkar på Windows, Mac och Linux. Ska man bara ha den i Mac-miljö kan man formatera om den till HFS+. För endast Windows är det NTFS som gäller.

Det som ibland kanske inte funkar är typ snabbknappar osv för automatisk backups osv, det behövs då en drivare för såna funktioner. Men jag brukar inte tycka snabbknappar på diskar och scannrar m.m. är så användbara.

behövs speciell drivrutin för maxtor?

Hej,

jag undrar om man måste installera någon speciell drivrutin för att kunna köra en maxtor extern hårddisk?

Brukar vanligtvis inte vara så att man installerar en hårddisk till datorn men jag kan inte lägga över något på hårddisken, kan den vara låst och i så fall, hur låser man upp den??

tack för svar!

1
Bevaka tråden