Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför startar USB-minne igång Toast?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-15 18:05

Jag har fått ett USB-minne (SanDisk Cruzer micro U3) på en fotomikroskopikurs. Varje gång jag sätter i den i en Mac så startas Toast! Någon som vet vadför det gör så? Lite irriterande att hela tiden behöva stänga av Toast, också får windows-vana kursdeltagare ett något negativt intryck av det hela. Det USB-minne jag har sedan tidigare uppför sig inte på detta viset.

Just U3-versionen har jag också. Om du sätter i det i en Windows-maskin startar nån applikation som ska göra att du kan spara din "profil" på minnet och förflytta dig till en annan dator och få det att se likadant ut.
Grejen är den att det verkar ligga på någon typ av egen partition som av macen uppfattas som en tom cd-skiva. Därav öppnas Toast. Du kan ju ställa in att inget ska hända när du sätter i en tom CD, då slipper du detta. Men du kommer fortfarande få upp en Bränn-mapp på skrivbordet som du måste slänga när du matat ut USB-minnet.

http://sandisk.com/Products/Catalog(1168)-NEW__SanDisk_Cruzer_Micro_USB_Flash_Drive.aspx

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-15 19:39

Oki, då förstår jag. Så om man skulle formatera om den så skulle jag slippa det.

Nix, har testat det utan framgång... Men testa du också så får vi se vad som händer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-16 20:10

Har inte formaterat om minnet ännu, men raderade allt på den. Det verkar inte bättre än att man "får" tillbaka programvaran (LaunchU3.exe) som U3-minnet har när man sätter in det i en windows-burk som tidigare varit i kontakt med ett U3-minne. Kanske inte ska kalla SanDisk's program för virus, men USB-minnet verkar lämna något på windowsdatorerna för att sedan kunna lägga in LaunchU3.exe på ett tömt USB-minne, utan att meddela användaren om detta!

1
Bevaka tråden