Applecare eller inte?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-14 17:19

Hej

Jag tycker applecare är på tok för dyrt och här följer ett par frågor jag hoppas få svar på.

1. Om jag köper en macbook via applestore kan man då gå till vilken applehandlare som helst (applecenter på avenyn i gbg alt. kungsgatan för min del.) eller måste man kontakta apple på nätet när något pajjar?

2. Kan man strunta i att köpa applecare och ändå få samma garanti/support under det första året?

3. Om man installerar eget minne och något pajjar, gäller applecare då? gäller standard garantin?

mvh
Martin

• Medlem
  • International user
  • 2006-08-16 22:03

Tittar du på vad du får för din Applecare så är den helt klart prisvärd.
Du får tre års garanti, istället för ett år.
Konsumentköplagen är inte samma sak som garanti. (om nån får för sig att säga nånting om tre års reklamationsrätt)
Du får tre års telefonsupport, istället för 90 dagar. Om nånting går fel utanför de 90 dagarna så får du snällt betala för supporten.
Du kan lägga på en Airport express t.ex och få garanti på den också. Den behöver inte vara köpt samtidigt.

tja, jag tycker det är prisvärt.

• Medlem
  • Linköping
  • 2006-08-19 02:02
Ursprungligen av ufred:

Tittar du på vad du får för din Applecare så är den helt klart prisvärd.
Du får tre års garanti, istället för ett år.
Konsumentköplagen är inte samma sak som garanti. (om nån får för sig att säga nånting om tre års reklamationsrätt)
Du får tre års telefonsupport, istället för 90 dagar. Om nånting går fel utanför de 90 dagarna så får du snällt betala för supporten.
Du kan lägga på en Airport express t.ex och få garanti på den också. Den behöver inte vara köpt samtidigt.

tja, jag tycker det är prisvärt.

Det kostar väl inget extra att ringa till apple kundsupport om garantiärenden? Vad menar du med "Om nånting går fel.."?

• Medlem
  • Örebro
  • 2006-08-18 18:36

Jag har skrivit om överlappande allriskförsäkringar längst ner i denna tråd. Det kan vara värt att fundera på.

• Oregistrerad
  • 2006-08-19 11:26

Så som jag har förstått det så kommer dom inte att hjälpa till alls då det kommer att kolla ifall du ligger inom dina 90 dagar annars kommer du att erbjudas en "APP" eller en "per incident". Ifall man inte tar något av dom så säger dom hejdå det är iallfal vvad jag har lyckats läsa mig till.

• Medlem
  • Linköping
  • 2006-08-19 12:16

Ok, när jag för ett halvår sedan hade en ibook med trasig combo-drive var det inget problem att ringa till dem och fixa case-nummer och leta upp närmsta reperationställe, och den datorn var över 6 månader gammal.

Jag tror 90 telefonsupport handlar om saker som "hur kopplar jag upp mig mot internet". Rätta mig om jag har fel någon?

• Medlem
  • International user
  • 2006-08-20 13:43
Ursprungligen av bolle:

Ok, när jag för ett halvår sedan hade en ibook med trasig combo-drive var det inget problem att ringa till dem och fixa case-nummer och leta upp närmsta reperationställe, och den datorn var över 6 månader gammal.

Jag tror 90 telefonsupport handlar om saker som "hur kopplar jag upp mig mot internet". Rätta mig om jag har fel någon?

Är den mer än 90 dagar och det inte är ett uppenbart hårdvarufel(eller väldigt lite o göra) tex datorn startat inte, eller minnestestet i uppstarten misslyckas, så betalar du för supporten. sen om det visar sig vara ett hårdvarufel, så drar apple inga pengar(dom reserveras om jag inte har fel av din bank i upp till en månad eller så).

Du måste alltså ha ett kreditkort för att kunna få support utanför dom 90 dagarna utan applecare.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2006-08-25 22:03

Jag har (hittills) bara dåliga erfarenheter av Applecare. Jag har haft min Macbook Pro i snart ett halvår och ska nu ha in den på service för det numera bekanta pipljudet. Jag har Applecare till datorn. Vad händer när jag ringer till Apple? Jo, de ber mig köra från Jönköping (där jag bor) till Skövde eller Borås, där närmaste Apple servicecenter ligger!!! Bärbara datorer omfattas nämligen inte av den "hämta-garanti" som stationära gör.

Nu till min fråga: Har ni jämfört priserna på Applecare-avtalen till olika macar??? Macbook Pro är mer än dubbelt så dyr som exempelvis iMac (4195/2095 kr), och då ingår inte hälften av servicen... Vad i hela världen betalar man de 2000 extra för? Är priset på Applecare satt efter någon slags sannolikhet att produkten ska haverera?? Jag tycker att det ligger flera stycken dobermanns nergrävda här... (alltid skönt med en konspirationsteori så här i början av hösten!)

Annars är jag supernöjd med mitt livs trevligaste dator!

• Medlem
  • Örebro
  • 2006-08-27 23:20
Ursprungligen av ErH:

Jag har (hittills) bara dåliga erfarenheter av Applecare. Jag har haft min Macbook Pro i snart ett halvår och ska nu ha in den på service för det numera bekanta pipljudet. Jag har Applecare till datorn. Vad händer när jag ringer till Apple? Jo, de ber mig köra från Jönköping (där jag bor) till Skövde eller Borås, där närmaste Apple servicecenter ligger!!! Bärbara datorer omfattas nämligen inte av den "hämta-garanti" som stationära gör.

Annars är jag supernöjd med mitt livs trevligaste dator!

Är också nöjd Macägare sedan många år tillbaka MEN AppleCare suger!

Tre exempel:

1. När min G5:a började bråka mer än vad jag klarade av själv ville Apple att jag skulle ta mig till Västerås som är mitt närmaste serviceställe.

Det är bara lite drygt 10 mil dit från Örebro.

2. Vid ett tidigare tillfälle bytte de ut Airportkortet i datorn. För att jag skulle få det utbytt var jag tvungen att uppge mitt kreditkortsnummer. Det skulle inte debiteras utan användas som säkerhet. Upptäcker sedan att Apple dragit kostnaden för airportkortet på mitt kreditkort. Bråkade med Apple i sex månader för att få tillbaka pengarna.

- Oj då, nej det ska ni inte betala.
Fick jag till svar varje gång jag ringde men några pengar kom aldrig tillbaka.

3. Många gånger när man ringer får man prata med en "skandinav" om man väljer att inte ta samtalet på engelska. Det blir många missförstånd när man får snacka danska eller norska men någon, ofta glad, servicepersonal.

I bland blir det så svårt att förstå så man lite diskret väljer att gå över till engelska.

Slutsats
AppleCare är bra på sitt sätt MEN på tok för dyrt. Jag köper inte med det på mina stationära datorer (om det inte ingår vid t ex personaköp). På mitt arbete där jag ansvarar för ca 150 macar har vi inte AppleCare på en enda. De datorer som det eventuellt blir fel på byte vi helt enkelt ut. Det blir billigare än att ha AppleCare på dom.

• Medlem
  • Linköping
  • 2006-08-19 12:22
Ursprungligen av maartin:

Hej

Jag tycker applecare är på tok för dyrt och här följer ett par frågor jag hoppas få svar på.

1. Om jag köper en macbook via applestore kan man då gå till vilken applehandlare som helst (applecenter på avenyn i gbg alt. kungsgatan för min del.) eller måste man kontakta apple på nätet när något pajjar?

2. Kan man strunta i att köpa applecare och ändå få samma garanti/support under det första året?

3. Om man installerar eget minne och något pajjar, gäller applecare då? gäller standard garantin?

mvh
Martin

1. Du kan gå till alla Auktoriserade Service Provider, finns tydligen 4 stycken i Göteborg.

2. Du får inte telefonsupport hela året, garantin är samma första året.

3. Om du har sönder något när du installerar minnet tror jag inte det täcks av garantin.

Ursprungligen av bolle:

1. Du kan gå till alla Auktoriserade Service Provider, finns tydligen 4 stycken i Göteborg.

2. Du får inte telefonsupport hela året, garantin är samma första året.

Telefonsupport dom första 90-dagarna.

3. Om du har sönder något när du installerar minnet tror jag inte det täcks av garantin.

Det räknas som abuse och det blir oftast dyrt.

Med tanke på hur mycket delarna och arbetet kostar så är Apple Care värt priset. Specielt på bärbart och iPod. Jämför man med en hemförsäkring med drulle så är det bättre, då det täcker det mesta även abuse.

Följande fick mig att välja till apple care:

Det roliga är att man tydligen kan ringa in och fråga vad man vill, inte bara när datorn uppträder konstigt, vilket jag tycker är riktigt sjysst.
Sitter jag t ex i garageband och inte vet hur jag ska göra en speciell grej tänker jag inte tveka en sekund utan ringa in direkt och trakasera supporten

1
Bevaka tråden