knäckt dator

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjenare.

Nu sitter man i klammer med posten och macoteket. Jag lämnade in min dator hos macoteket i uppsala för reparation, de skickade den vidare till lan-master i stockholm som skickade vidare den till deras malmö kontor. Den fick kernel panic lite då och då. Min dator är inköpt i Australien, men MacBook Pro har ju världsgaranti. Efter ca en månad så ringde jag för att kolla hur det gått, jag tyckte det började dra ut på tiden. Då visade det sig att posten hade knäckt min bottenplatta och att datorn va i malmö. http://www.haren.dk/kneckt.jpeg

Nu har jag förjäves försökt att lösa detta med posten och macoteket. Macoteket påstår att jag ska kontakta posten och lösa det med dem, medans jag tycker att macoteket borde lösa det med posten, med tanke på att det är dem som är kund hos posten. Någon som kan ge lite förslag på hur jag kan lösa detta, eller som har varit med om liknande? Macoteket säger att med tanke på att jag inte köpt datorn hos dem så har de ingen garanti mot mig (vilket de inte informerade mig om när jag lämnade in datorn). Hjälp!?

Senast redigerat 2006-08-14 18:40

Sanslöst. Undrar om Apple har något att säga om att en av deras "Apple Centers" håller den servicenivån. Du borde fråga dem.

Den som mottog paketet och upptäckte att datorn var skadad ska anmäla det till Posten.

Jag har varit i kontakt med Apple, deras kundtjänst som handahåller sådana här ärenden hade stängt för dagen. Ska ringa dem imorgon, återkommer med status.

Har nu pratat med macoteket som säger att jag måste vänta på att posten kommer med ett beslut. Detta fungerar inte, datorn har varit bort i 1.5 månader. Och macoteket bara förhalar. Vad ska jag göra?

Vänta dig inte något av posten. Dom kommer alltid tillsammans med sina "förpackningsexperter":mad: fram till att det var för dåligt förpackat. På vårt företag använder vi oss aldrig av posten när vi skickar något ömtåligt.
Skummi.

Men vad händer om posten säger att det va dåligt förpackat? Macoteket har ju på sitt sätt frånsagt sig allt sitt ansvar. Vilket jag inte blev informerad om när jag lämnade in datorn. Apple borde lämna ut skyltar där det står "service center" och "not service center, dont expect any service here". Så att butiker som macoteket inte kan lura oskyldiga kunder, sen påstå att det är good will och skylla på 3dje part. Man hamnar lite i kläm som kund här.

• Medlem
  • International user
  • 2006-08-15 12:46
Ursprungligen av johan[i]:

Men vad händer om posten säger att det va dåligt förpackat? Macoteket har ju på sitt sätt frånsagt sig allt sitt ansvar. Vilket jag inte blev informerad om när jag lämnade in datorn. Apple borde lämna ut skyltar där det står "service center" och "not service center, dont expect any service here". Så att butiker som macoteket inte kan lura oskyldiga kunder, sen påstå att det är good will och skylla på 3dje part. Man hamnar lite i kläm som kund här.

Det var ju Macoteket som sände datorn vidare eller hur? Att de inte skulle ta ansvar för detta verkar helt sanslöst, då vågar man ju aldrig lämna in något hos dem. När du överlämnar din dator till dem så måste det ju anses som att du överlåtit ansvaret för datorn på dem.

Det här är ytterligare ett exempel på varför man ska akta sig för Macoteket. Sök i forumet för många fler exempel på dålig kundvård hos detta företag.

Jag tror inte att du kan klaga hos Posten för det är den som har sänt paketet (köpt tjänsten) som skall anmäla transportskadan. Så har jag fått det förklarat en gång.

Nu har jag i alla fall kontaktat min advokat. Han säger samma sak som jag har trott hela tiden. Att macoteket ska ersätta mig sen får de kräva beloppet av posten. Men det verkar macoteket inte vilja, grundat på att jag inte köpt min dator där. Men varför tar de då emot datorer man inte köpt där? Borde de inte informera om detta och hänvisa en till ett serviceställe? Kan ju också passa på att säga att detta va sista gången jag handlade hos macoteket, och kommer avråda alla som jag stöter på. Sämre kundhantering får man leta efter.

Advokaten verkar tänka logiskt.
Det servicecenter som tar emot maskinen har tagit över ansvaret för den, svårare än så kan det inte vara.

Jag har själv suttit i samma sits med en PowerMac G5 som Posten spelade fotboll med.
Jag gjorde så att kunden fick en nya maskin av oss så redde jag upp det med Posten i efterhand. Försäkringsbolaget tog smällen för oss.

• Medlem
  • International user
  • 2006-08-15 16:07
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Advokaten verkar tänka logiskt.
Det servicecenter som tar emot maskinen har tagit över ansvaret för den, svårare än så kan det inte vara.

Ja, kunden har ju normalt ingen möjlighet att påverka vart servicestället skickar datorn eller vilket fraktsätt de väljer samt om de tecknar någon försäkring för godset eller inte. Vad jag vet kan ju Macoteket skicka min dator med ap-posten

vad jag inte förstår är om det rätt att lämna in maskinen hos en återförsäljare för reparation under 'applegarantin'...?
vem borde man annars lämna in grejorna till, eller är det alltid retur via post 'direkt' till apple som gäller?

Man ska väl lämna till ett "apple service center" sen om macoteket är ett sånt eller inte, de vet jag ej.

• Medlem
  • 2006-08-15 17:04

Om Lan-Master tagit emot datorn i Stockholm och sedan skickat den vidare till Malmö är väl de lika ansvariga? Varför tog Macoteket överhuvudtaget emot datorn? För att göra dig en tjänst?

De skickar apples datorer till serviceställen som good will. De behöver inte göra det, men gör det ändå. Detta blev jag inte informerad om vid inlämningstillfället, jag trodde det va praxis att göra på detta sättet. Datorn va trasig när Lan-master tog emot den i stockholm, sen skickade de vidare den till sitt malmö kontor. Jag som kund känner att jag egentligen inte ska behöva gå igenom detta, då det är självklart att jag ska ha ny dator. Vem som bekostar det spelar mindre roll för mig. Det borde macoteket sköta med posten och Lan-master. Men nu blev jag indragen i soppan, garanti och reparationsansvarig på macoteket sa personligen till mig att kontakta posten och sköta det med dem. Man undrar ju hur en sån person kan ha fått en sån post, han verkade inte ha mycket koll på hur man sköter sådana här ärenden, fast vad vet jag. Det kanske är såhär de sköter dem, bollar kunden fram och tillbaka sen tvingar de kunden att söka runt efter en lösning. Hur som helst så hoppas jag slippa gå till en högre instans. För jag orkar inte med det.

Hur vet du att det var Posten som hade sönder din Mac? Det kan ju vara någon på Macoteket i Uppsala som har spelat innebandy med den?

Självklart ska du inte behöva bry dig om hur det gick till när de förstörde din Mac eller om det var någon underleverantör till dem som förstörde den.

Vem på Macoteket är det du pratar med?

De skickade med en ipod i samma försändelse som också blev totalförstörd.

Blev precis uppringd av en på huvudkontoret som sa, självklart ska vi lösa detta åt dig. Vi kommer ersätta dig med en likvärdig produkt och han skulle kontakta mig i slutet av veckan. Så slutet gott allting gott.

Jag vill passa på att påpeka att detta kanske inte är det vanliga sättet för macoteket att handskas med saker, jag kanske bara hade otur med personerna jag fick prata med. Nu va de extremt trevliga.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-15 18:03
Ursprungligen av johan[i]:

Jag vill passa på att påpeka att detta kanske inte är det vanliga sättet för macoteket att handskas med saker, jag kanske bara hade otur med personerna jag fick prata med. Nu va de extremt trevliga.

Det spelar ingen roll att de är trevliga nu, så skulle de ha agerat redan innan du offentliggjorde den här händelsen på 99mac.

Jag är verkligen glad över att det löste sig för dig, men samtidigt blir jag (som tidigare jobbat med kundservice) så irriterad över att man skall behöva gå ut via offentliga forum för att få rätt mot somliga företag.

• Medlem
  • Täby
  • 2006-08-16 22:10

Skriv gärna en rad när du fått ersättning...

Personligen har jag inte speciellt bra erfarenheter av macoteket heller och rekomenderar inte någon att ha någonting med det företaget att göra.

Nej, Macoteket vill man inte ha att göra med, InLife rekomenderas i 08-området.

Joakim - Som skyr Macoteket som pesten efter deras griseri i hantering av serviceärenden.

• Medlem
  • International user
  • 2006-08-17 09:25
Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Nej, Macoteket vill man inte ha att göra med, InLife rekomenderas i 08-området.

Joakim - Som skyr Macoteket som pesten efter deras griseri i hantering av serviceärenden.

Humac i Västermalmsgallerian är också bra. De har väl iofs inte funnits länge nog för att börja missköta sig

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-17 09:47
Ursprungligen av rhesus:

Humac i Västermalmsgallerian är också bra. De har väl iofs inte funnits länge nog för att börja missköta sig

Haha, jo så kan det ju vara. Om Macoteket är överlägset störst så innebär det det givetvis att fler misslyckade ärenden flyter upp till ytan, även om de procentuellt kanske sköter sig minst lika bra som konkurrenterna. Jag vet dock inte hur stora de är i förhållande till konkurrenterna, så det är svårt att dra några slutsatser. En sak är iallafall säker: det här ärendet skötte de inte bra.

Däremot är jag i regel skeptisk till missnöjestrådar, när jag jobbade med kundservice brukade jag ibland kolla upp ärenden som jag läst om på internet och det var snarare regel än undantag att kunden inte riktigt höll sig till "sanningen" (en relativ term givetvis, oftast ligger ju missförstånd bakom så någon absolut sanning finns oftast inte) i sin nät-redogörelse. Visst, problemet ligger ändå på företagets sida eftersom kunden inte är nöjd, men det är svårt att hantera blåljugande kunder - man kan ju inte direkt gå ut på internetforum och svara "Du ljuger! Du kanske borde berätta att du lade på varje gång vi ringde dig för att reda ut det här, att du inte betalat räkningarna det senaste halvåret samt att det tydligt syntes att du öppnat utrustningen och modifierat den!" etc etc. Ok, vissa företag gör uppenbarligen så (det har vi ju sett ett par gånger även här på 99mac), men det är väl inte riktigt rätt väg att gå...

Men som sagt, den här gången känns det som att felet låg helt på Macotekets sida. Bra att de till slut löste problemet, även om de givetvis borde ha agerat rätt även innan fallet blev publikt. Nåja, bättre sent än aldrig.

"Hur blev det här mitt problem?" - standardfrågan man allt för ofta tvingas ställa sig som kund (hos teknikföretag generellt)

Senast redigerat 2006-08-17 10:12
  • Oregistrerad
  • 2006-08-17 09:38

Jag undrar vad det här har kostat Macoteket?

Reklamation av skadat gods hanteras alltid av mottagaren.

Att Macoteket tar mer för vissa saker kan man leva med men både dyrt och dåligt om kunden inte står på sig utav bara h-te. Tänker ni ändra på det här Macoteket?

Tills vi får veta det handlar jag - om möjligt - på ett annat ställe. Lojalitet varar bara så länge.

InLife sa du... bredvid Webbhallen...

Eller kanske Apple Store när det gäller datorer i alla fall. Jag måste komma ihåg att kicka via 99mac.

• Oregistrerad
  • 2006-08-17 10:32

Jag håller inte med om missnöjestrådar tei. Vad jag har sett här på 99mac brukar det efter lite diskuterande komma fram vem som har på fötter. Kunden eller företaget.

Själv så har jag den inställningen att man alltid måste veta vad som gäller och vad man kan hota med innan man reklamerar. Det är legio att en reklamation alltid är kundens problem. Dock finns det bra personer på kundservice som tar reda på fakta, vet vad som gäller och handlar i enlighet med lagar och regler.

Jag vågar nog påstå att det procentuellt finns lika många dåliga kunder som det finns dålig supportpersonal.

Macoteket har, enligt mig, en trist initial kundinställning vid reklamation.

Macoteket har nu ersatt mig med en helt ny dator. Den borde komma till mig i imorgon. I slutändan så visade det sig vara postgången. Så det va varken macoteket eller Lan-master som förstörde datorn. Men till nästa gång ett företag får ett sådant här ärende så kan man ju hoppas på att de ersätter kunden omgående och sedan löser det med sina parter. Förstås efter att man klargjort att kunden inte gjort något fel. Jag kan tänka mig att alla inte ligger på och utreder själv vad som har hänt, utan bara väntar snällt och sen i slutändan får en dålig deal. Till er från mig, stå på er! Kunden har alltid rätt!

1
Bevaka tråden