MacPro 2,66 eller 3,0?

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-08-14 11:17

Jaha, min gamla arbetshäst Powermac dual 1GHZ börjar verkligen sjunga på sista versen. Dax att beställa ny, och jag gissar att Intel-macen är enda vägen att gå.

Det jag vet är att jag ska ha 2GB ram, en extra 500MB disk, dubbla superdrives och integrerat blåtand+airport.

Men sen då? Är det värt 7-8 tusen för att gå mot 3 GHz från 2,66. Jag är fotograf och formgivare och jobbar med massa massa tunga bilder men inte så mycket video/3D.

Har ni några tips/motiveringar till resp processor?

Om du är fotograf antar jag att du använder en del av Adobes CS svit och den går ju inte så värst snabbt när den emuleras av rosetta. Om inte behovet är väldigt akut skulle jag vänta ett par månader så att du både kommer närmare releasen av ett intelkompilerat CS, plus att priserna antagligen hinner sjunka...

Jag var i samma situation som dig för några månader sedan men kunde ändå rättfärdiga mitt köp av en MBP i och med att jag hade en väldigt gammal och seg pc. Men kör du redan en Mac som funkar någorlunda borde du kunna vänta ett tag...

//Fredrik

Edit - För att svara på din fråga räcker nog 2,66 Ghz, om du är fotograf skall du satsa på mer RAM istället och möjligtvis ett bättre grafikkort, speciellt om du skall använda applikationer som utnyttjar core image, såsom Adobe Lightrooom eller Aperture. Den högsta processorhastigheten är alltid överprissatt.

• Oregistrerad
  • 2006-08-14 11:26

Problemet är att min gamla mac börjar VERKLIGEN bli spattig. Förutom hårddiskkrash (vilket är ett rätt lättlöst problem) så börjar min stackars maskin vina å surra och göra rätt många finder-reboot helt spontant trots helt nyinstallerat problem.

Å visst borde även en 2,66 under rosetta vara snabbare än min gamla Dual 1GHz när det gäller CS2? iaf lika snabb? Eller?

Är så sugen att prova aperture i vettig miljö också. Även om Capture One fortfarande krossar när det gäller renderingskvalitet.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-14 11:56

Dessutom såg jag siffror, som jag inte minns nu, där 3,0-varianten drog typ 135W istället för 65 för 2,66:an.

Mer värme och mer ljud med en 3,0 troligen.

• Oregistrerad
  • 2006-08-14 12:41

hmm. 2,66 låter vettigt. Jag tror att man kanske ska uppgradera till ett lite värrre grafikkort och kanske 4GB ram. (Tips från YFO). Vad tror ni?

Ursprungligen av dboy:

hmm. 2,66 låter vettigt. Jag tror att man kanske ska uppgradera till ett lite värrre grafikkort och kanske 4GB ram. (Tips från YFO). Vad tror ni?

Om du har råd får du gärna köpa en åt mig också

Jag skulle satsa på det, mycket ram och bättre grafik. Dessutom kan du kanske köpa en snabbare hårddisk (10000rpm istf 7200 som den inbyggda har) hos en annan återförsäljare (det finns säkert nån annan som vet vilken hårddisk som är bäst och var du köper den) som du använder som systemdisk, detta för att starta program snabbare samt skriva till det virtuella minnet snabbare.

Vidare kan du tänka på att det är mycket billigare att köpa till extra hårddiskar hos andra försäljare än apple då de tar ut överpriser...

• Oregistrerad
  • 2006-08-14 13:55
Ursprungligen av dboy:

jag det låter bra mycket vettigare än att satsa på 3,0an.

• Oregistrerad
  • 2006-08-14 13:51

Låter smart! Man kanske ska köpa RAM själv hos annan försäljare också? Eller är det special special? 10.000rpm-disk låter ju jäkligt interessant. Visste inte ens att det fanns.

Du kan vara lugn, Photoshop, etc. kommer flyta på alldeles utmärkt med 2,66. Mycket bättre än din nuvarande maskin. 3,0 är ju trevligt, men som de andra redan har skrivit skulle jag satsa pengarna på RAM, grafikkort och hårddisk i den ordningen. Här kommer lite tankar om de olika delarna:

RAM: Jag hade satsat på minst 2 Gb, gärna 4 Gb. För att utnyttja Mac Pros minneshantering fullt ut ska du ha 4 minnesstickor, så antingen 4x512 Mb eller 4x1 Gb blir bra. Tyvärr är FB-DIMM som Mac Pro använder fortfarande ganska dyrt, och inte alla återförsäljare har hunnit få fram alternativ som passar i Mac Pro. Själv kör jag på Apples egna minnen. Känns tryggast.

Grafikkort: Som fredrik_bt skriver har du stor nytta av bättre grafikkort om du kör t.ex. Aperture eller Lightroom. Förmodligen kommande versioner av Photoshop också. Jag hade definitivt uppgraderat till ATI Radeon X1900 XT som är ett riktigt vasst grafikkort. Vi diskuterar grafikkort i Mac Pro här: http://www.99mac.se/power-macintosh-mac-pro/101955-grafikkort-i-mac-pro-ati-nvidia.html

Hårddisk: Western Digital Raptor 10.000 RPM heter prestandakungen. Finns upp till 150 Gb storlek. Ett riktigt bra alternativ. Vi diskuterar hårddiskar i Mac Pro här: http://www.99mac.se/power-macintosh-mac-pro/102115-mac-pros-harddiskmoejligheter.html

Finns flera bra trådar om Mac Pro och dess konfigurationer här på 99mac:

http://www.99mac.se/power-macintosh-mac-pro/101865-traden-foer-alla-som-bestaellt-mac-pro-aug-06-a.html
http://www.99mac.se/power-macintosh-mac-pro/102049-bra-teknisk-genomgang-av-mac-pro.html
http://www.99mac.se/power-macintosh-mac-pro/102129-ars-technica-recenserar-mac-pro.html
http://www.99mac.se/nyheter/101845-mac-pro-xserve-och-leopard.html

kör man tunga photoshopgrejer genom rosetta vill man nog ha mycket ram, 4GB låter perfekt.
se till att köpa 4x1GB för att spara slottar till framtida utbyggnad...

(en högst ovetenskaplig, grovt tillyxad och förbluffande rättvisande tumregel när det gäller att gissa hur mycket ram man vill stoppa i en burk innan det blir dax för ny maskin är att räkna '1MB ram per 1MHZ och cpu'. för en dubbel xeon@2.66 ger detta ~10-12GB, således kommer du vilja stoppa i ytterligare ~8GB i ett senare skede.)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-14 16:12

Barefeats har gjort lite tester som visar intressanta saker:

1. Rosetta rullar på SNABBT på denna maskin. Vi pratar nästan G5-klass prestanda i de tester man gjort där. Quad Core 2.66 Xeon vs Quad Core 2.5 G5 så är i Photoshop G5:an endast 20% snabbare. Detta är dock med pluggar som nyttjar flera CPU:er samt att Xeon maskinen kommer dra mer RAM. Men ändå, mycket mycket imponerande!

http://www.barefeats.com/quad06.html

2. Var försiktig med val av diskar! Igen så har barefeats testat detta och vissa märken/modeller får enormt låg prestanda.

http://www.barefeats.com/quad07.html

Annars skulle jag säga om tidigare folk:

- 2.66 Ghz CPU:erna
- Minst 2GB RAM nu, gärna 4GB
- Skaffa det bättre grafikkortet (X1900XT)
- Två diskar är att rekommendera - en för system och "plotter filer" och en för arbetsfiler. Möjligen att man då behåller Apple's standard 250 GB och trycker i en 10 000 rpm raptor som startskiva.

Tyvärr kommer grafikkortet sinka ner leveransen av maskinen med ett par veckor.

• Oregistrerad
  • 2006-08-14 18:26

Oj! Damn, ni är ju kungar! Grymt bra fakta.

Det får bli en 2,66 • 4GB Ram (4x1GB) • ATI 1900-kortet • 250GB standarddisk

Senare (så gott som omgående) kompletterar jag med en sån dära 10.000rpm disk. Ska researcha alla era trådar så jag inte köper nått skit... Suck om nu bara den där säljaren på apple kunde ta å ringa!

• Oregistrerad
  • 2006-08-14 18:27

å så snart jag fått iväg några fakturor till så blir det en 30"... kan inte låta bli

Haha, grymt dboy!

Tänk bara på att din kommer få vänta ytterligare 2 veckor (minst) om du väljer ATI-kortet. Ett alternativ är att beställa med det vanliga kortet och sedan beställa ATI-kortet separat. Kostar dig ca 1500 extra, men du kan säkert sälja originalkortet sen.

• Oregistrerad
  • 2006-08-18 10:30
Ursprungligen av capojava:

Haha, grymt dboy!

Tänk bara på att din kommer få vänta ytterligare 2 veckor (minst) om du väljer ATI-kortet. Ett alternativ är att beställa med det vanliga kortet och sedan beställa ATI-kortet separat. Kostar dig ca 1500 extra, men du kan säkert sälja originalkortet sen.

Det kanske tar lite längre tid än 2 veckor ? Eller har Apple fått korten nu äntligen (kanske ska diskutera det i en annan tråd)

• Oregistrerad
  • 2006-08-14 18:35

hmm... det kan ju vara ett alternativ. Kostar 1900-kortet bara 1500?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-14 18:47

1500 kr EXTRA mot att köra 1900-kortet i/med datorn.

Fördelen är här att du får två grafikkort och kan ex. köra Dual display + TV eller quad display om du så vill. Framför allt får du datorn 3 veckor (eller mer) snabbare.

• Oregistrerad
  • 2006-08-14 18:55

...hmm... att det ska vara så svårt... Nu e jag ju villrådig igen... Kanske skulle vänta med ATI-kortet...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-14 21:32

Två saker. När det gäller minne så är jag osäker på vilka andra tillverkares minne har de små kylflänsarna på sig som gör att Mac Pro kan köra dem med full hastighet. Se till och kolla det.

Adobe LightRoom använder sig inte av Core Image som det står ovan.

• Oregistrerad
  • 2006-08-15 16:09

Så! Nu har jag beställt!

Det blev en 2,66 • 4GB RAM • ATI-kortet • Airport/Blåtand... resten enligt standard...

Jag får leva med lite längre lev.tid iom ATI-kortet. Har ju några andra macar att använda under tiden...

Hoppas att jag valt rätt prylar... :S

Grattis dboy! Låter som en riktigt grym kombination! Vad kör du för skärm/-ar till?

• Oregistrerad
  • 2006-08-15 16:40

Haha, lysande! Väldigt schyssta bilder på din webbplats förresten.

Vad fick du för preliminärt leveransdatum på din Mac Pro?

• Oregistrerad
  • 2006-08-15 16:51

Tack tack! Känner att jag saknar matfoto så om nån vill producera en kokbok tillsammans med mig får ni GRYMMA priser...

Leveranstiden blev 3-5 veckor... detta fick jag i mail: "Din order borde skickas den 19.09.2006 eller tidigare. Vi ber&aknar att leverera det till din leveransadress den 21.09.2006 eller tidigare."

Jag har en halväten skinkmacka som ligger här, duger det?

Jag har leverans 29.08.2006 eller tidigare, men jag beställde ATI-kortet separat. Det kommer väl i slutet av september som din dator antar jag. Högtalarna jag beställde borde dock komma imorgon!

• Oregistrerad
  • 2006-08-15 19:43

Najs, vad blev det för maskin då?

Ursprungligen av dboy:

Najs, vad blev det för maskin då?

Skrev det i den här tråden.

En 3 GHz med 4 gb RAM och AirPort+BT. Till det beställde jag separat ATI-kortet, AppleCare, 3 st WD Raptor-diskar på 150 Gb och Altec Lansing FX6021-högtalare. Ska kopplas till en 23" Cinema Display och två 20".

Väntan är oliiiidlig...

Ursprungligen av capojava:

Skrev det i den här tråden.

En 3 GHz med 4 gb RAM och AirPort+BT. Till det beställde jag separat ATI-kortet, AppleCare, 3 st WD Raptor-diskar på 150 Gb och Altec Lansing FX6021-högtalare. Ska kopplas till en 23" Cinema Display och två 20".

Väntan är oliiiidlig...

Vad kostade de här då ( inkl Moms tack):D

• Oregistrerad
  • 2006-08-15 20:16

Jösses!!!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-17 21:06

Tänk om alla Apples kunder var som ni...

Bevaka tråden