Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med NUMLOCK på en MacBook

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-14 01:20

Numlock strular för mig.

När lampan är på så är Numlock avakriverat och när lampan är av så är numlock på.
Det är ju helt tvärt om mot vad det ska vara.
Detta uppstår när jag ej har externt tangentbord inkopplat. Kan det ha att göra med det externa tangentbordet?

hade samma problem förut, restettade datorn (finns instruktioner om det här i nån tråd, tror det står i instruktionsboken), efter det så har problemet inte dykt upp nå mer än nån enstaka gång de senaste 2 månaderna, o då räcker det me omstart så äre normalt igen. tror det är en mjukvarugrejj

Youre not alone! Det verkar drabbat rätt många.
http://www.99mac.se/ibook-macbook/100888-caps-lock-blinkar-och-num-lock-pa-vid-uppstart.html
http://www.99mac.se/powerbook-macbook-pro/101524-macbook-num-lock-och-shift-lyser-men-goer-tvaertom.html

Huruvida det är någon fara egentligen verkar ingen veta för tillfället. En del har bara får rådet att köra hård omstart, en del har fått nytt logikkort och en del har fått ny dator. Jag fick förslaget att ev byta topcase. Alltså övre delen inkl tangenbord.

Men man hoppas ju på mjukvaru fel. Dock inte helt troligt eftersom att Caps Lock lampan knappt lyser. Sen måste man toktrycka på pil ner för att det sak registreras. Annars händer inget alls. Det är faktiskt lite störande men inte tillräckligt för man ska orka lämna in datorn. Antar det hör till spänningen med att äga en mac.....

?? vadå knapt lyser? när jag ahr problemet lyser capslock och numb lock starkt, precis som när man aktiverar dem när datorn funkar som de ska och har inga problem med nå piltangent.

resettade min macbook, alltså detta:

"Resetting PRAM and NVRAM

Shut down the computer.
Locate the following keys on the keyboard: Command, Option, P, and R. You will need to hold these keys down simultaneously in step 4.
Turn on the computer.
Press and hold the Command-Option-P-R keys. You must press this key combination before the gray screen appears.
Hold the keys down until the computer restarts and you hear the startup sound for the second time.
Release the keys."

efter det så återkomemr problemet väldigt sällan, typ 2 gånger på 2 månader, o då har det räkt med att starta om datorn så har det försvunnit, jag installerade om osx, rent då självklart, utan alla de 46 språk eller va som förljer med orginal osv. kan ju oxå ha inverkat på det. är nog en mjukvarusak

Jag hade samma problem första veckan eller så. Sedan dess har allting fungerat normalt.
De är lite läskiga de här macbookarna.

Jag fick samma problem igår kväll. Numlock och Capslock spårade ur och fungerade tvärtom mot vad dom ska. Samt att capslock dioden lyste mycket svagare än vanligt.

Förundrad så ringde jag apples tekniska support och frågade vad felet var.

Nissen som svarade hade ingen aning om vad det berodde på MEN han viste hur man rättade till problemet i alla fall.

Dessa instruktioner fick jag:

Koppla loss strömkabeln samt ta ur batteriet.
Håll nere startknappen i 5 sekunder.
Sätt tillbaka batteriet och koppla in strömkabeln igen.
Klart.

Det här löste problemet för mig så om ni har samma problem så testa detta.

Ursprungligen av Bombastian:

Jag fick samma problem igår kväll. Numlock och Capslock spårade ur och fungerade tvärtom mot vad dom ska. Samt att capslock dioden lyste mycket svagare än vanligt.

Förundrad så ringde jag apples tekniska support och frågade vad felet var.

Nissen som svarade hade ingen aning om vad det berodde på MEN han viste hur man rättade till problemet i alla fall.

Dessa instruktioner fick jag:

Koppla loss strömkabeln samt ta ur batteriet.
Håll nere startknappen i 5 sekunder.
Sätt tillbaka batteriet och koppla in strömkabeln igen.
Klart.

Det här löste problemet för mig så om ni har samma problem så testa detta.

excellent, ska prova det nästa gång! tack

Jag hade dessa problem i början men sen slutade det. Nu har det återkommit två-tre månader efteråt tillsammans med ett lite jobbigare problem... Random Shutdowns.. vilket får mig att misstänka att numlock-problemet har någon koppling med detta med plötsliga avstängningar och logikkortet.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-28 23:28

Jag har haft ett problem med NumLocken (och endast den, EJ CapsLock) kanske 3-4 gånger under dom snart 2 månader jag har datorn. Problemet går ut på att lampan på knappen lyser mycket svagare, tittar man noga ser det ut som att den blinkar jättefort. Ser ut som nån slags glapp och att endast en del av strömmen kommer igenom. Som när man byter glödlampa och inte skruvat in den hela vägen. Nån som förstår?
Det har inte påverkat själva tangenternas funktionalitet och åtgärdast genom att jag trycker på knappen, så den går på helt och sen av igen.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-01 07:59

Tack för ni finns där!
Bombastians lösning funkr utmärkt. numlock o skift har bytt funktioner igen. Det här problemet uppstod på tjejens macbook. Tyckte hon var lite gnällig, hon e inte så van med datorer, o speciellt inte mac. Men när jag testar hennes macbook så verkar många grejor strula!! Min powerbook 12 har bara funkat i alla år. Kan inte riktigt peka på allt, men tex utskrift över airport express med en hp 895 funkar inte. Utskrifterna blir jätte konstig. ibland blir datorn bara seg, o ej svarar fast man bara har ett program öppet. Har ej vågat uppdatera till 10.8 ännu, men förhoppningsvis blir den kanske lite bättre!!

1
Bevaka tråden