Ska jag köpa macbook?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-08-11 19:35

Tja
Jag funderar på att köpa en macbook och undrar lite om det är rätt dator för mig.
Har tänkt att använda den till video/bildredigering mm. vilket jag tror den skulle funka bra till, 1GB minne borde väl räcka till det?
sen undrar jag hur mycket det speglas i skärmen när den är så blank. någon som äger en som kan berätta, funkar det utomhus?

• Oregistrerad
  • 2006-08-11 21:24

1GB är minimum jag hade nog kört med 1,5. Min macbbok pro med glossy skärm funkar väll inte överdrivet bra utomhus.

• Medlem
  • Järfälla
  • 2006-08-11 21:54

Ok, hur mycket blänker det om man jämför med en matt skärm?
och sen fattar jag inte hur 2GB minne kan kosta 5000kr extra på apple store när man på ex. datorbutiken.com kan köpa samma minne för ca 2000kr
kan man köpa lösa minnen från någon datorbutik och montera dom i macbooken själv?

Tack så mycket för hjälpen

Twinmos från komplett fungerar mycket bra i macbooken.

En liten varning bara tänk på att Macbook och Macbook Pro är två olika maskiner.
För Video/Bildredigering skulle jag inte rekommendera annat än Macbook Pro.

• Medlem
  • Järfälla
  • 2006-08-11 23:33

Min budget är tyvärr ganska begränsad men tror du inte ens att det fungerar över huvud taget?

Jag tror iaf att det kommer funka bra. För film kan det hända att du får införskaffa dig en snabbare hårddisk, vet inte hur många megabyte den som följer med orkar slurpa per sekund.

Jag har aldrig använt en MacBook riktigt, bara pillat i affär och där verkade det som om skärmen var lovande. Prestandan kommer nog inte att svika iaf.

För att slippa glans utomhus kanske man kan göra en lösning med en ytbehandlad glasyta eller mattare plexiglas som man sätter på skärmens hölje när man är utomhus?

• Medlem
  • Järfälla
  • 2006-08-12 12:06

Någon som har en glossy-skärm som kan jämföra med en vanlig matt skärm? är det så att man tycker den borde vara matt eller funkar det lika bra?

och angående minnena, kan man enkelt sätta i dom själv eller måste man skruva upp hela chassiet och förstöra garantin?

1
Bevaka tråden