Mac Pro eller iMac

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Piteå
  • 2006-08-10 20:20

Hej!
Hade tänkt att gå över till mac, och valet ligger mellan en Mac Pro eller en iMac 20".
Min fråga är följande, räcker det med en iMac om jag ska pilla lite i photoshop (hemma användning) och kanske lite spel och nyttoprogram, eller är det klokare att köpa en Mac Pro?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-10 20:33

Det räcker garanterat med en Imac, jag har själv en rev c 20" G5 och den räcker fortfarande långt, en Mac Pro behövs bara om man sysslar med klippning och 3D (vilket jag dessvärre gör...), men till Photoshop och Illustrator m.m. räcker den utmärkt. Kan inte nog berömma Imac:en.

Jag håller med hush. Jag har själv en likadan iMac G5, och den har inte storknat av något arbete hittills, vare sig i adobepaketet eller i film- eller musikredigering.

• Medlem
  • International user
  • 2006-08-10 20:40

Tyvärr tycker jag att X1600-kortet i iMac Intel inte har levererat tillräckligt bra när det gäller spel i Mac/Windows. Men till allt annat duger iMac bra. Mycket bra.

• Medlem
  • Piteå
  • 2006-08-10 20:46

känns skönt att höra då sparade man in 15k
lär ju ändå va aningen snabbare än min antika P4 2ghz.

tackar för svaren.

Ursprungligen av lazerx:

känns skönt att höra då sparade man in 15k
lär ju ändå va aningen snabbare än min antika P4 2ghz.

tackar för svaren.

iMac är nog mer än dubbelt så snabb som din P4 a ... men å andra sidan är Mac Pro mer än 4 gånger snabbare ...

besök www.intel.com och jämför själv ... sedan spelar ju saker som RAM, Grafikkort och HD in på prestandarn ... men bara det faktum att du går över till OS X är ett prestandalyft som inte kan mätas i pengar eller MHZ ...

jag tror att iMac räcker för dig ... en bra dator för spel och annat småt och gott ... tänk bara på att se till att datorn har följande ... minst 1 GB RAM & Superdrive ...

snålla aldrig med RAM när det gäller en MAC ... fläska på så mkt du bara kan ..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-13 15:48

Håller nästan med tidigare talare. Den optimala maskinen för dig hade nog varit en Mac Pro Mini (som inte finns…).

iMacen är överlag en bra, snabb maskin. Spel rullar bra så länge du inte fläskar på i de högsta upplösningarna och inställningarna. Tänk på att idag så rullar program som Photoshop INTE "native" för Intel CPU:er under OSX. Dessa program kommer rulla i ordentligt reduserad prestanda och dra mer RAM-minne tills det att en "universal" (PowerPC + Intel) version kommer.

Men du har alltid valet att hoppa in i Windows om du vill det. Dock tror jag generellt att prestandan kommer vara tillräckligt bra i OSX även på emulerade applikationer. Maxa minnet bara

1
Bevaka tråden