Köpa Mac i Japan?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-08-10 11:59

Hej!

Jag hade under våren tänkt åka till Japan för att plugga japanska under två år, och har då behov av en dator för att hålla kontakten med Sverige. Jag har funderat på en Mac, eftersom jag gillar Mac OS. Det lutar nu mest mot en macbook, eftersom macbook pro är lite för dyr.

Nu undrar jag, ska jag köpa datorn här i Sverige, eller i Japan. Jag jämförde priser på applestore, och det verkar som om mellanmodellen (2Ghz vit) av macbooken är cirka 2000 kr billigare i Japan (lägre moms). Dessutom vet man ju att nätadapter och sådant fungerar på den japanska modellen. Fördelen med att köpa i Sverige är ju dock att jag hinner lära mig datorn (har aldrig haft Mac förut), samt att jag får ett svenskt tangentbord. Vet någon hur tangentbordet på en japansk macbook ser ut? Så länge som antalet tangenter stämmer kan man ju mappa en svensk keymap till det...

Nåja, jag tror att fördelarna med att köpa i Japan väger över: Billigare, kan lämna in den på närmaste apple center (Nagoya för mig, om det finns där) och en nätadapter med rätt kontakter. Vad tycker ni?

Tycker det låter väldigt bra.
Mina ögon höll på att flyga ut när jag jämförde Hong Kongs med de svenska priserna av Mac Mini

Tangentbordet vet jag inget om.
Kör på bara!

• Medlem
  • Umeå
  • 2006-08-10 15:30
Ursprungligen av adm_kenshin:

Hej!
Nu undrar jag, ska jag köpa datorn här i Sverige, eller i Japan. Jag jämförde priser på applestore, och det verkar som om mellanmodellen (2Ghz vit) av macbooken är cirka 2000 kr billigare i Japan (lägre moms). Dessutom vet man ju att nätadapter och sådant fungerar på den japanska modellen. Fördelen med att köpa i Sverige är ju dock att jag hinner lära mig datorn (har aldrig haft Mac förut), samt att jag får ett svenskt tangentbord. Vet någon hur tangentbordet på en japansk macbook ser ut? Så länge som antalet tangenter stämmer kan man ju mappa en svensk keymap till det...

Apple verkar ha hyffsat lika prisbild i Japan, Usa och Sverige så det är, som du säger, momsen som skiljer. Jag funderade själv på att köpa en MacMini när jag var där i våras. Nätadaptern behöver du inte vara orolig för då den fungerar både i Sveriges och i Japan (som har 100v och inte 110v som i Usa).

Jag kan inte beskriva tangentbordet för dig från minnet tyvärr men de är lite speciella. De har vissa extra tangenter och layouten är inte den vi är vana vid. Men, det brukar alltid gå att få tag på engelskt tangentbord när man beställer så du kanske hellre skall välja det. Dom är mer lika.

Sen ett tips: Det är oftast lättare att besöka/ringa till en Applestore i Japan än att gå till en butik såsom Yodobashi eller BicCamera. Applestore har oftast mer engelskakunnig personal.

• Medlem
  • Örebro
  • 2006-08-10 16:35

Själv så tycker jag inte att två tusen kronor är mycket rabbat på tanke vad du kommer att betala för en svensk nätdel.
har du inte csn nu? får ju nån tusen kr i rabatt..
visst kan man ju köra med ett annan språk av tangetbord men bara det om det du skulle få för dig att köpa en tangetbord får du hosta upp några hundra kronor. så om man ser på det hela så tjänar du inte så mkt på det. tycker jag iallafall.

det är ju en annan sak om du skulle köpa en macbook pro som är mkt mer prisskillnad.

men men jag skriver bara vad jag tycker. kör på det du tycker att det är bra.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-10 20:05

konnichiwa
köp med svensk. mycket enklare att få den såld efter 2 år när du väl är tillbaka i sverige.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-10 22:06

Min polare i Tokyo köpte sin iBook på apple store nere i Ginza (Tokyo), har för mig att den inte var mycket billigare där, plus att tangetbordet är lite flummigt, iof så är det anpassat för japaska vilket kanske kan vara bra för dig, inte för att jag har så jätte bra koll på vad det innebär. Jag skulle iaf köpa den med CSN rabatten i sverige så får du den för ett bra pris.. Saken är att det inte är så mycket billigare längre med datorer och elektronik i Japan, det är lite same same, kameror och minneskort är typ dyrare där, även på bakgatorna i Akihabara iof så är spel och sånt väldigt billigt..

• Medlem
  • Umeå
  • 2006-08-10 22:28

Importerad elektronik verkar ha ungefär samma pris som i Sverige. Jag fick intrycket att saker som tillverkades i Japan var lite billigare. Som sägs ovan så är även minneskort rätt dyra.

Kameror är iaf nåt som går att få tag på billigt :-).

Sen finns det ju ingen elektronikbutik i Sverige som är ens i närheten av tex Yodobashi Akihabara (som iofs är det största Yodobashi). Det är en tekniknörds dröm

Skall du skriva mycket på svenska och har kass fingersättning rekommenderas att köpa en svensk MB med svenskt tangentbord. Att byta tgb i efterhand lär kosta flera tusen och det fungerar nog INTE att klistra små lappar på tangenterna. Det är inte bara åäö som skiljer, utan även alla "shifttecken" ovanför siffrorna etc. Många lappar blir det isåfall...

• Oregistrerad
  • 2006-09-01 12:25

Tack för alla tips!

Jag har beslutat mig för att köpa en dator i sverige med studentrabatten (10% på applestore), så passar jag på att skaffa en nano samtidigt (1450kr i rabatt på den dyraste modellen).

Det var inga problem att skriva på japanska med svenskt tangentbord under windows (med IME), fungerar det på liknande sätt i OSX?

ドモアリガト säger man!
(standardinstallation, inget extra krux ... och jag kan INTE GARANTERA att det jag skrivit på japanska är korrekt)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-03 16:37

Fan vad sugen man blev på lite tokyo häng,, ska iof dit om i oktober..

1
Bevaka tråden