Hjälp en någorlunda erfaren Mac-användare att välja mellan Mac mini och iMac

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag switchade till Mac för snart 3 år sedan. En iMac G4 @ 800 Mhz, 17", 768 MB RAM, SuperDrive.

Inom ett halvår cirka så planerar jag att köpa min nästa Mac. Jag skall ha en stationär. Men jag har lite svårt att välja mellan Mac mini och iMac.

Jag använder min dator till allt möjligt;

Digitalfoto (Jag vill byta upp mig från iPhoto till Aperture)
Internet, Mail etc.
Dashboard (brukar ha många widgets igång)
Multitaskar mycket! Har många program igång samtidigt.
Vill att GUI skall kännas snabbare.
Använder iTunes väldigt mycket!
Kanske börjar programmera med Xcode lite smått. Använder ibland Interfacebuilder till att för personligt bruk översätta menyerna i vissa program (i de fall det är lagligt)
Älskar grafiskt lull-lull...
Kommer att uppgradera till Leopard.
Ibland spelar jag något spel, men jag föredrar spelkonsoller.
Håller ibland på med lättare bild- ljud- och videoredigering.
Använder självklart datorn till nyttoprogram som Pages, Keynote, Kalkylator, Dictionary etc.
Möjlighet att köra Windows via Boot Camp lockar... (Virtual PC är segt som satan)
(Min dator brukar gå för högvarv... Jag kramar ut kraft ur den)

Jag är med andra ord en typisk hemanvändare med en viss lutning åt "prosumer" -hållet.

Det här vill jag ha ut hårdvarumässigt av min dator:

En stor skärm; gärna 23", men iMac har bara 20" (stor skärm är mkt viktigt för mig)
Plats för ganska mycket RAM; Jag kommer att sätta in fullt = 2 GB (synd att det inte går att ha 4 GB)
iSight och Apple Remote är trevligt men inte nödvändigt
Högtalare är skit samma, jag kopplar ändå datorn till stereon
Hårdiskstorlek är ganska viktigt, men jag kan köra externa hårddiskar också, spelar inte någon större roll
Snabbare hårddisk (7200 RPM) lockar, men märks det så stor skillnad gentemot 5400 RPM?
Core Duo skall det vara
Integrerad grafik spelar inte så jättestor roll, men kan man köra Aperture på en Mac mini, eller skall man välja Light Room i stället?
SuperDrive skall det vara
Hur tysta är dessa datorer?
Datorn skall kännas betydligt snabbare än min iMac G4 som börjar kännas lite för slö nu (jag underhåller den väl... men nya funktioner och ökat multitaskande...)

Jag kan gå till "Office Apple Center" här i stan och testa dem, men jag vill höra erfarenheter från er som har köpt dem först.

(Mac Pro är inget alternativ; för dyr, för stor och för "overkill")

Datorn får (tillsammans med en skärm) högst kosta 25-30.000 kr (inkl moms) Får jag en skaplig ny Mac för det?

Om Apple hade tillverkat en "Mac Pro Cube" så hade valet varit betydligt enklare för mig...

Eftersom det är Intel nu, fungerar min kringutrustning;

Brother MFC 210C multifunktionsskrivare (viktig)
Logitech iTouch tangentbord
Konica Revio digitalkamera (skall i framtiden bytas ut till en digital systemkamera...)
Maxtor One Touch II (viktig)

Alla de här fungerar i Windows... Men fungerar de via Rosetta?

Mycket intresserad av att få höra era erfarenheter och synpunkter. Tack på förhand.

Mvh/T

Senast redigerat 2006-08-09 21:58

Jag tycker du gör datorköpandet lite väl komplicerat. Alla macar klarar idag i stort sett allt av ovanstående. Vissa bättre än andra. Det är mer en fråga om hur länge du vill att din dator ska kännas fräsch.

En iMac är hårdvarumässigt betydligt bättre (grafikkort, CPU, hårddisk är alla snabbare). En iMac kommer kännas rapp längre än en Mac Mini.

Med undantaget för skärmen är det en iMac du ska ha. En iMac kan driva en 23" skärm i 1920*1200. Du får råd med en sån och värsta iMacen för 30000kr.

Ursprungligen av Rickard A:

Jag tycker du gör datorköpandet lite väl komplicerat. Alla macar klarar idag i stort sett allt av ovanstående. Vissa bättre än andra. Det är mer en fråga om hur länge du vill att din dator ska kännas fräsch.

En iMac är hårdvarumässigt betydligt bättre (grafikkort, CPU, hårddisk är alla snabbare). En iMac kommer kännas rapp längre än en Mac Mini.

Med undantaget för skärmen är det en iMac du ska ha. En iMac kan driva en 23" skärm i 1920*1200. Du får råd med en sån och värsta iMacen för 30000kr.

Jo det lutar åt en iMac... Jag kan ju alltid använda virtuella skrivbord...

Men jag känner mig mest orolig för min kringutrustning... fungerar den via Rosetta?

Mvh/T

Ursprungligen av Tobias Thor:

Brother MFC 210C multifunktionsskrivare (viktig)
Logitech iTouch tangentbord
Konica Revio digitalkamera (skall i framtiden bytas ut till en digital systemkamera...)
Maxtor One Touch II (viktig)

Alla de här fungerar i Windows... Men fungerar de via Rosetta?

Varför vill du de ska funka via Rosetta? Bäst är väl att de funkar "native"?

- Brother MFC 210C funkar med en Intel-mac. http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303057#brotherdrivers
- iTouch. Funkar med senaste mjukvaran från Logitech: http://www.logitech.com/index.cfm/downloads/software/SE/SV,CRID=1797,contentid=6058
- Konica. Funkar med iPhoto t ex
- Maxtor One Touch II. Funkar den med macen du har nu funkar den med en Intel-mac

Ursprungligen av Rickard A:

Varför vill du de ska funka via Rosetta? Bäst är väl att de funkar "native"?

- Brother MFC 210C funkar med en Intel-mac. http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303057#brotherdrivers
- iTouch. Funkar med senaste mjukvaran från Logitech: http://www.logitech.com/index.cfm/downloads/software/SE/SV,CRID=1797,contentid=6058
- Konica. Funkar med iPhoto t ex
- Maxtor One Touch II. Funkar den med macen du har nu funkar den med en Intel-mac

Oj! Trodde inte att det kunde vara så bra. Nu känner jag mig säker på att jag kommer att köpa en iMac 20" innan årets slut.

Du skall ha väldigt mycket tack för ditt svar! Om du någonsin är i Gävle så bjuder jag dig på ett biobesök eller en chokladkaka...

Mvh/T

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-08-09 23:02

Ska du köra Aperture så bör du nog glömma Mini'n. Köp 20" iMac'en med det större grafikkortet och max RAM (2GB). Jag har en sån och kör Aperture - det flyter hyfsat bra men inte mycket mer. Jag vill påstå att denna burk med denna konfigurering är minimum för Aperture om man vill ha ett hyfsat arbetsflöde.

Jag har nu bestämt mig för att vänta med att köpa ny Mac till (våren) nästa år i stället. Min iMac G4 är i alla fall fortfarande okej. Fördelarna med att vänta är så många just nu:

iLife '07 (så man slipper köpa separat)
Troligen nya fräscha 64-bitars processorer i alla maskiner.
Mac OS X 10.5 Leopard (så man slipper köpa det separat)

Mvh/T

Nu kommer kanske en dum fråga (men ingen fråga är ju dum...) Låt säga att jag köper en Mac mini med 2 GB RAM samt en digital systemkamera (i synnerhet då för bildkvalitetens skull och för att kunna zomma ordentligt)

Om jag sedan fotar endast i JPEG och behåller iPhoto som ju trots allt är ett bra program. Räcker då en Mac mini till för mina behov? Ha nu i åtanke att jag är en amatör som mestadels fotar natur och människor. Jag bearbetar sällan mina bilder i Photoshop Elements heller (jag försöker lära mig att fota bra i stället)

Mvh/T

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-11-25 21:35

En 20" iMac är nog det prisvärdaste man kan köpa idag - alla datormärken inräknat. jag har en och det är den bästa burken jag haft (jag har haft måååånga Macar för sitt pris. Jag brassar t.o.m. på med Aperture och Motion - det säger allt. Hallelujah!

Idag köpte jag min nya iMac på Office Apple Center här i Gävle.

iMac 24"
2,16 Ghz
2 GB RAM
250 GB HD
NVIDIA GeForce 7300 GT 128 MB

Jag är mycket nöjd...

Mvh/T

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-02 17:02

Tänkte väl att du skulle skaffa 24".. Bra köp!

1
Bevaka tråden