När uppdateras MacBook?

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-09 17:53

Tror ni det kan vara ngn sorts uppgradering av MacBook på gång? Köper nog inom 1-2 månader. Men jag har dålig koll på nyheter och rykten, så nån annan kanske vet om det släpps ngt bra inom en hyffsat snar framtid?

tack

• Medlem
  • Växjö
  • 2006-08-09 18:19

Det dröjer nog. Jan-feb 2007 kanske.
http://buyersguide.macrumors.com/

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-11 12:14

Nån uppgradering verkar vara på G. Förmodligen macbook pro.
Det sägs här att dom ska byta processor till core 2 duo.

"According to a source familiar with the Mac maker's plans, the company is slated to receive mass shipments of the new Merom Core 2 Duo processors by the first week of September and plans to be amongst the first PC manufacturers to introduce systems based on the new chips. "

http://www.appleinsider.com/article.php?id=1939

Rykten om uppgradering cirkulerar, men den angivna källan [DigiTimes] har ju inte precis noterat sig som träffsäker. Frågan är oxå om Apple inte måste amortera (=tjäna pengar) på gjorda investeringar i de nya produkterna innan de ger sig på uppgradering. Min gissning är att det blir Mac Book Pro som uppgraderas. Det skulle skapa en möjlighet att sänka priset på Mac Book och konkurrera mer effektivt med lågprisalternativ för Windows. En ingångsbok är ju mer än dubbelt så dyr som en vanlig knähund utan stamtavla.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-11 20:15
Ursprungligen av Sven-ErikOlsson:

En ingångsbok är ju mer än dubbelt så dyr som en vanlig knähund utan stamtavla.

Men så får man ju vad man betalar för också...
http://www.nnm.ru/imagez/gallery/webz/gid-1122304552_i_8976.jpg

Att jämföra med "Macen"
http://chihua.boo.jp/DSCF628111.JPG

///Maxim

Jag tror nog inte heller på uppgradering snart, eftersom modellen är så pass ny. Vad man i och för sig kan hålla i minnet, är att Apple inte behöver investera i något utvecklingsarbete, eftersom de bara behöver byta ut Core Duo mot Core 2 Duo. De passar på samma socket. (Heter det socket?)

Jag tror att det blir Core 2 Duo processorer i september utan större förändringar i övrigt för både MB och MBP. Om man har en laptop man är nöjd med så är det däremot värt att vänta in våren med Santa Rosa och Leopard.

Tror jag

• Medlem
  • Örebro
  • 2006-08-12 04:04

Jag skulle också tro att de sätter i Meron i båda, varför skulle de inte? Det är ju som sagt bara att byta CPU och så var det klart och man får en strömsnålare processor som är 64-bit, har dubbelt så mycket cacheminne, är bredare (kan göra mer per klockcykel) och djupare pipeline (kan klockas högre.)

Men jag vill ju helst av allt se bättre grafik. Om inte annat lär ju macbook pron sjunka lite i pris men den känns lite väl dyr för mig ändå.

Läste någonstans att intels 950gma ger 12.2 fps i half-life2 1024x768 high quality, en vettig PC-laptop är Asus A6T som går på 12000kr med Turion64 X2 1.6GHz och Geforce 7600 go 256MB, en sådan ger 67.1 fps i doom 3 1024x768 high quality. Nu är det ju inte ens samma spel men Doom3 är väl minst lika tungt som half-life2? Eller? 5-6ggr högre fps är väl ungefär vad 3dmark03-poängen skiljer sig också.
Samma grafikkort och inte alltför mycket dyrare än Asusen hade jag velat sett =P

Känns som att Intel kommer att sluta tillverka Core o ersätta mer Core 2 så det bör komma till alla datorer. Känns fånigt om alla andra kör det men inte Apple.

Snabbare bärbara Macar dyker upp i september om vi litar på IDG (2006-08-11 11:46 på IDG.se)

Macbook och Macbook Pro blir snabbare i september. Då nylanseras nämligen Macarna med Intels 64-bitars Core 2-processor.

Macbook blir med Merom. Vi förväntar oss en rejäl prestandaskjuts till på köpet.
Macbook och Macbook Pro kommer i september att utrustas med Intels bärbara 64-bitars Core 2-processor, säger taiwanesiska komponenttillverkare till kinesiska Commercial Times.

Asustek, som tillverkar Macbook, och Quanta som tillverkar Macbook Pro förväntas tillverka 200,000 respektive 300,000 bärbara datorer per månad om försäljningen ligger i samma nivå som hittils detta år, skriver Digitimes.

Den nya Core 2-processorn är även känd under arbetsnamnet Merom. Merom kan till skillnad från Core Duo-processorn köra 64-bitarskod. Den har dessutom förbättrade strömsparfunktioner, större cacheminne och en snabbare arkitektur vilket borde ge Macen en fin prestandaskjuts.

Ursprungligen av crownswe:

Snabbare bärbara Macar dyker upp i september om vi litar på IDG (2006-08-11 11:46 på IDG.se)

[...]

...skriver Digitimes.

Intressant att IDG citerar Digitimes som vore det vilken källa som helst, trots att sajten är ökänd för att notoriskt leverera falska rykten.

Jo, jag klistrade ju in hela artikeln eftersom jag trodde att alla ville se den...

Men du missade en viktigt punkt: Att länka till källan.

Ursprungligen av Adrian B:

Men du missade en viktigt punkt: Att länka till källan.

Ah, jag trodde det räckte med sajtadressen och datumet, eftersom det bara är att slå upp den där. Jag missade att det måste vara direktlänk utan tänkte att det kunde vara smidigt att läsa det direkt i tråden. Men då vet jag.

Ah, jag trodde det räckte med sajtadressen och datumet, eftersom det bara är att slå upp den där. Jag missade att det måste vara direktlänk utan tänkte att det kunde vara smidigt att läsa det direkt i tråden. Men då vet jag.

Det "måste" väl inte vara direktlänk, men det är bra att ha med det. Jag gick faktiskt till IDG och försökte hitta artikeln utan att lyckas. (Sen, om man ska vara korrekt, så tror jag inte man får återge en hel artikel utan tillåtelse (däremot får man citera), inte för jag tror att IDG bryr sig alls för en sån liten detalj.)

Ska köra på det!

Men till ämnet, det kan väl bara vara frågan om dagar nu? Asus fick ut sina meromlaptops för över en vecka sedan, och nu rullar tydligen dells reklam i USA.

Ska vi behöva se alla PC laptops dra förbi oss innan Apple får tummen ur?

Nå, lite otålig är jag, men det känns aldrig kul när ens favoritföretag hamnar på efterkälken Men blir det inte åtminstone i september skulle jag bli mäkta förvånad.

http://www.appleinsider.com/article.php?id=1997

Länk denna gång

Releasdates för merombaserade bärbara:

Alienware 12 september
Dell 19 september

"Apple Computer, which did not make any Core 2 Duo product announcements on Monday, is still expected to be among the first PC manufacturers to deliver Core 2 Duo "Merom" based systems to customers."

Nu är i alla fall jag redo att säga att det vore ett misstag att köpa en macbook pro i dagsläget. Vänta på uppdateringen! Om inte annat så tänk på andrahandsvärdet.

IDG-artikeln är väl bara en översättning från någon ryktessajt antar jag eller?

Hursomhelst ligger MacBook Pro, iMac och Mac mini på tur att uppdateras före MacBook, så innan dessa uppdateras (eller i samband med det - men inte före i alla fall) kommer inte MacBook att uppdateras.

Generellt sett tror jag vi har en trevlig höst att se fram emot på mac/ipod-fronten när det gäller nyheter från Apple.

• Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2006-08-14 23:47

Nya MacBook's

http://www.idg.se/ArticlePages/200608/11/20060811115137_MD/20060811115137_MD.dbp.asp

läs!

blir de stor skillnad på den nya och gamla macbooken?

Baah, nya core 2 duo redan i en macbook... Å här sitter jag på min "nya" macbook med vanlig core duo och den börjar redan kännas gammal. Det känns lite småsurt men någonting säger mig att man inte ska vänta sig något annat inom it-världen. Det kommer ständigt ny teknik. Fast nog skulle det vara nice att sitta med en 64 bitars processor...

blundar och visslar

Såååå frustrerande...

Jag tänkte köpa en MB efter löningen denna månaden. Nu vet jag faktiskt inte om jag "vågar". Det hade vart omåttligt retligt om an släppte en avsevärt boostad variant bara 2 veckor efter att jag fått min.

SUCK

Men, den nuvarande MacBooken ÄR ju redan snabb som attan. Vad behöver man så mycket extra krut i den för? Hellre i så fall i en MacBook Pro som har riktigt grafikkort, större skärm och som är en dator man kan använda professionellt.

• Medlem
  • Luleå
  • 2006-08-15 10:14

Jag la in en order igår på en Macbook 2.0 vit... på leveransen står det 28 aug... så det är lite surt att inte vänta två veckor till!
Fast jag tror jag kommer bli nöjd med den jag beställde... längtar

Ursprungligen av walken08:

http://www.idg.se/ArticlePages/200608/11/20060811115137_MD/20060811115137_MD.dbp.asp

läs!

blir de stor skillnad på den nya och gamla macbooken?

Jo, jag klistrade ju in hela artikeln eftersom jag trodde att alla ville se den...

Inlägget kom från den tråd som denna slogs ihop med.

Slog ihop denna tråd tillsammans med "Nya MacBook's" då de handlar om samma ämne.

• Oregistrerad
  • 2006-08-15 11:13

Vissa rapporter hävdar att båda Booken kommer att uppdateras till Core 2. Andra menar att det endast handlar om MacBook Pro.
Däremot så minns jag att jag för några dagar sen läste en artikel där de 2 kinesiska företagen som tillverkar MacBook resp. MacBook Pro hävdar att de båda uppgraderar till de nya CPUerna. (Hittar inte artikeln nu tyvärr.)
Visst känns det surt för oss som precis fått sina MacBooks, vi får väl se hur det blir och hoppas på att bara Pro:n kommer få en uppgradering.

Vad som vore hemskt var om det kom en 12'' Pro med Core 2 Duo endast någon tusenlapp dyrare än våra MacBooks!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-15 11:36

och vad innebär det att få core 2 duo med 64-bits jada jada? mig säger det ingenting. kan någon förklara?

• Medlem
  • Alingsås
  • 2006-08-15 12:30

Blir det verkligen så stor skillnad i praktiken för oss vanliga hemmaanvändare? Jag menar, vad jag gör med min dator är att surfa, se på och enkelt redigera bilder, skriva och köra några enkla program. Inte behöver väl jag en snabbare dator än nuvarande MacBook?

Som har sagts tusen gånger tidigare finns det aldrig någon rätt tid att köpa dator. Snabbare är alltid på väg.

För övrigt tror jag att MacBook Pro kommer uppdateras först eftersom Apple antagligen vill särskilja modellerna mer för att motivera den stora prisskillnaden.

• Oregistrerad
  • 2006-08-15 12:52

I praktiken blir det bl.a lägre strömförbrukning för Core 2 jämfört med Core. Finns en mängd trådar om Merom vs Yonah, sök lite där.

Bevaka tråden