Har det någon betydelse var man köper?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-08-08 19:13

Hej!

Funderar på att köpa mig min första mac.

Spelar det någon roll, vad gäller garanti, vart man köper sin mac?
Eller räcker det med att gå till närmaste apple-butik och lämna in om problem skulle uppstå?

• Medlem
  • 2006-08-08 19:46

på sista frågan: ja - du kan gå till vilket apple-serviceställe som helst - men det kan skilja mycket mellan olika butiker när det gäller vilken service de erbjuder:

När all usb dog på min sex månader gamla PowerBook G4 17" så ringde jag runt till tre applebutiker här i Göteborg. Saken var den att jag behövde ha loss min hårddisk så att jag kunde fortsätta arbeta med viktiga projektfiler via FireWire under tiden som resten av datorn fick logikkortet utbytt. Men jag hade tyvärr just då inget tomt skal för en 2,5" hårddisk.

Macsupport kunde inte fixa det, bara om jag beställde ett hårddiskkabinett (leveranstid: en vecka) hos dom och köpte det så skulle det funka.

MacForum hade ett hårddiskkabinett med FireWire kvar i butiken, om jag köpte det så kunde de lägga min hårddisk i det. (pris 1035 kr)

SOS Datakraft sa: "Vi har ett hd-skal till dig som du kan låna under tiden, kom hit så fixar vi det" Följden blev att jag bara efter någon timme kunde fortsätta jobba med mina filer som om ingenting hade hänt. (Kopplade min nu externa hårddisk till sambons dator) En vecka senare var datorn lagad och allt var som förut.

Gissa vart jag köper mina Apple-grejer i fortsättningen?!?!

• Medlem
  • 2006-08-08 19:47

ps - garantin är den samma också, vart du än väljer att köpa den.

Min erfarenhet är att det verkligen lönar sig att etablera en god kontakt med en återförsäljare där man blir en återkommande kund - då får man extra snabb & bra service när det händer något otäckt.

Detta är inte något unikt för Appleåterförsäljare utan går att tillämpa på i princip vad som helst. Om möjligt försöker jag alltid bli en stor kund hos en liten leverantör snarare än tvärtom. Då räcker det med att lyfta luren för att lösa problem

1
Bevaka tråden