Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini som mediacenter

Tråden skapades och har fått 726 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Galex:

Jag skulle vilja fixa en setup där en mac mini (med Elgatos digital-TV-pinne för marknätet installerad) alltid startar upp med en TV-bild i fullskärmsläge. Går det att ordna?

Förvisso en månad senare men ändå...
- Stäng av funktionen att Eyetv autostartar så fort usb-grejen kopplas in i datorn.
- Skriv ett applescript som startar Eyetv, rattar in en kanal och ändrar till fullskärm.
- Lägg in applescriptet så att det autostartar när du loggar in (systeminställningar > konton > startobjekt > klicka på plusset och leta upp applescriptet du nyss gjorde).

  • Medlem
  • 2007-03-09 00:28

Tack gusax840! Jag har inte skaffat någon mini än (kanske blir en iMac istället) men då måste jag prova ditt förslag.

En annan fråga: är det möjligt att via fjärrkontrollen (Apples eller Elgatos) enkelt växla mellan 4/3- och 16/9-läge för TV-sändningar?

/Galex

  • Medlem
  • 2007-03-30 10:29
Ursprungligen av gusax840:

Förvisso en månad senare men ändå...
- Stäng av funktionen att Eyetv autostartar så fort usb-grejen kopplas in i datorn.
- Skriv ett applescript som startar Eyetv, rattar in en kanal och ändrar till fullskärm.
- Lägg in applescriptet så att det autostartar när du loggar in (systeminställningar > konton > startobjekt > klicka på plusset och leta upp applescriptet du nyss gjorde).

Hmm... jag är total nybörjare på detta med Applescript, men jag har nu skrivit ett script som fungerar som det ska när man kör det. Jag har lagt in det i autostartlistan, men det enda som händer när jag startar datorn är att själva scriptfilen med instruktionerna öppnas i ett fönster, d.v.s. instruktionen i scriptet körs inte. Hur gör jag för att macen skall köra scriptet vid uppstart och inte bara öppna det?

/Galex

Ursprungligen av Galex:

Hmm... jag är total nybörjare på detta med Applescript, men jag har nu skrivit ett script som fungerar som det ska när man kör det. Jag har lagt in det i autostartlistan, men det enda som händer när jag startar datorn är att själva scriptfilen med instruktionerna öppnas i ett fönster, d.v.s. instruktionen i scriptet körs inte. Hur gör jag för att macen skall köra scriptet vid uppstart och inte bara öppna det?

/Galex

Öppna scriptet och klicka på "spara som", välj sedan filformat "program" i rullgardinsmenyn en bit ner. Standard är att spara filen som ett manus, det är nog vad du råkat göra.

Lägg sedan in det resulterande programmet i autostart och ta bort det gamla manuset.

  • Medlem
  • 2007-04-10 12:04
Ursprungligen av gusax840:

Öppna scriptet och klicka på "spara som", välj sedan filformat "program" i rullgardinsmenyn en bit ner. Standard är att spara filen som ett manus, det är nog vad du råkat göra.

Lägg sedan in det resulterande programmet i autostart och ta bort det gamla manuset.

Jag kom efter lite klurande fram till att det var så jag skulle göra. Det fungerade, men tyvärr inte till 100%. Vissa tillfällen när jag startar datorn kommer TV-bilden upp i fullskärmsläge automatiskt, och andra gånger gör den det inte. Det verkar delvis vara beroende av huruvida EyeTV var igång eller inte när datorn stängdes av, men jag har inte hittat ett absolut samband.

/Galex

Ursprungligen av Galex:

Jag kom efter lite klurande fram till att det var så jag skulle göra. Det fungerade, men tyvärr inte till 100%. Vissa tillfällen när jag startar datorn kommer TV-bilden upp i fullskärmsläge automatiskt, och andra gånger gör den det inte. Det verkar delvis vara beroende av huruvida EyeTV var igång eller inte när datorn stängdes av, men jag har inte hittat ett absolut samband.

/Galex

Kan du inte klippa ur texten i scriptet och posta det här? Dels kanske det är fler som vill ha samma sak och dels kanske någon kan hjälpa till att felsöka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-21 14:07

Hur långt räcker minins prestanda som htpc, främsta flaskhalsen blir väl hårddisken antar jag? Nu när det finns dubbeltuner på usb-sticka, skulle man kunna tänka sig en situation där man spelar in två program och tittar på ett tredje redan inspelat. Samtidigt kanske man vill komma åt musiken på disken via en eller flera squeezeboxar eller liknande. Som sagt, hur mycket fixar minin att hantera på en gång? Kanske någon som testat?

Jag har en MacBook 2 GHz Core Duo (ej C2D) med 2 GB minne. Den är ju väldigt lik en Mac Mini, så jag kunde inte låta bli att testa hur bra den klarade multipla inspelninger samtidigt som jag tittade på ett inspelat program och strömmade musik via iTunes till en annan dator.

Jag spelade först in 15 minuter på SVT 2 (eftersom den utnyttjade högst bandbredd vid inspelningstillfället, ca 5 Mbit/s). Sedan startade jag iTunes och anslöt från en PC som från min Mac spelade krypterad musik via nätverket (Guns 'n Roses). Därefter satte jag igång fyra (4) samtidiga inspelningar (SVT 1, SVT 2, Kunskapskanalen och SVT 24) som jag också lämnade synliga i små fönster. Sedan öppnade jag det tidigare inspelade programmet från EyeTV. Alla fem (5) videofönster flöt på fint utan märkbara hopp eller någon ryckighet. EyeTV var inställt på "Progressive Scan" vilket innebär att den flätade signalen spelas upp med dubbel hastighet progressivt. Detta är det tyngsta och bästa alternativet enligt inställningspanelen.

Jag kollade processoranvändningen vilken, inte helt oväntat, låg i topp. Jag stängde då de fyra inspelningsfönstrena. Inspelningen pågick fortfarande i bakgrunden, men processoranvändningen sjönk kraftigt vilket bilderna visar. Efter testet kollade jag varje inspelat program för att se att inspelningen var ok. Alla inspelningar flöt på fint utan märkbara hopp eller ryck.

Sammanfattningsvis tror jag mig kunna konstatera att datorn fixar biffen utan problem. En TV-sändning ligger på runt 4 Mbit/s vilket motsvarar 0,5 MB/s. Det handlar alltså inte om speciellt mycket data att hantera för en modern hårddisk.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-02-21 20:28

Skönt inlägg - respekt! Vad har du för DVBmottagare som klara att spela in 4 program samtidigt? Eller är det jag som missat ngt nu... och har någon fått sin ?TV, ännu?

Edit: hur lyckas ni skriva äppletecknet egentligen -det blir bara ? när jag försöker...

Citat:

Vad har du för DVBmottagare som klara att spela in 4 program samtidigt?

Jag har en vanlig Miglia TVMini med en (1) tuner. Eftersom TV i det digitala marknätet sänds i muxar om ca 5 kanaler tas alla de kanalerna emot samtidigt. EyeTV plockar sedan ut den kanal du valt att titta på. Manuellt kan man i EyeTV öppna fler kanaler i samma mux genom att hålla nere [ctrl] och välja "Open Live TV Window" i File-menyn. Dessa kan man se (i olika fönster eller som PIP) och spela in parallellt (så länge de ligger i samma mux).

När det gäller fria kanaler ligger SVT-kanalerna i en mux och TV4 + TV6 i en annan.

Detta är en kanonfunktion och jag fattar inte varför detta inte lyfts fram i programmet. Det går tyvärr inte att programmera samtidiga inspelningar från samma mux, utan det måste såvitt jag förstår ske manuellt. Synd eftersom det kan hända att man ibland vill programmera inspelning av program på olika SVT-kanaler samtidigt.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-02-21 20:51

sjukt kul funktion som passerat förbi mig! Men det är klart - förutsätter att folk håller koll på muxar... he he!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-02-23 13:10

Står minin i vila (inloggad) så vaknar den och bandar - vilan får du ordna med strömspararen eller schemaläggaren...

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-02-23 19:23

Är det nån som känner till något snygg stärkare som klarar 5.1 och som matchar macmini/ AppleTV?

what: finns nog inte...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-03-05 19:54
Ursprungligen av northernlight:

what: finns nog inte...

Inte än Om AppleTV säljer bra så skapas det säkert en marknad för liknande tillbehör. Bara att vänta ett par-tre månbader till så...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-05 22:06

Borde väl gå att koppla en Apple Hi-Fi till Äpple TV eller mac mini för bra ljud?

Sprang på kombinationen Mac mini + HiFi och blev positivt överraskad av ljud upplevelsen.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-03-05 22:20

Ja, har också sett här på forumet att kombinationen fungerat bra. Var till och med folk som kopplat TV:n direkt tll iPod Hi-Fi har jag för mig. Vet du möjligen om Hi-Fin kan simulera surroundljud som vissa andra högtalare kan? (Yamaha gör det jättebra)

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-03-05 23:11

behöver Yamahan ha en förstärkare eller bara plugga in?

Ursprungligen av what:

behöver Yamahan ha en förstärkare eller bara plugga in?

den kommer med inbyggd reciever... hela serien.

  • Medlem
  • 2007-03-16 14:12

Jag läste i en kommentar till en recension av eyeTV diversity att den här typen av USB-stickor ofta har problem med textningen på TV-sändningar. Är det en åsikt ni som användare delar? I så fall, gäller det bara vid inspelning eller även när man tittar live? Framför allt eftersöker jag erfarenheter från användning med det digitala marknätet.

/Galex

EyeTv ställer automatiskt in rätt bildförhållande men det går också att manuellt ändra med båda fjärrkontrollerna.

Jag har en Miglia TVMini med EyeTV och spelar in en hel del. Jag har aldrig upplevt att det skulle vara något problem med textningen. Det mesta jag spelar in är serier på TV4 och TV6. Huruvida textningen är inbränd i bilden eller ligger som separat spår har jag dock inte funderat över. Om jag kommer ihåg ska jag kolla mer noggrannt och rapportera.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2007-03-16 21:06

TV4 och TV6 kör med text i bilden, SVT gör också det numera (för det mesta). Skulle tippa att det i stort sett bara är Canal+ som kör med separat textning i marknätet.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-03-17 08:05

text tv text.

svt1 s.199
svt2 s.299
tv4 s.890
tv5 s.199
DR1 s.399 (danmark)
TV2 s.399 (danmark)
svt24 s.794
kunskapkanalen s.793

Vissa program program är textade här är alla textsidor som jag känner till om man klickar in sidan så får man fram textat vad som sägs detta är bra för de som hör dåligt eller de som vill skruva ner lite på volymen men ändå hänga med. funktionen finns inte på alla program men ganska många och det är bara när de pratar svenska/danska då möjligheten finns är det andra språk som engelska, tyska etc då fins ju texten oftas inbränd.

Jag är mycket intreserad av hur dessa stickor hanterar texten om ni tittar på texttv i ett separat fönster så förlorar man ju lite poängen med texten detta har inte alla tänkt på.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2007-03-19 20:23
Ursprungligen av what:

Jag är mycket intreserad av hur dessa stickor hanterar texten om ni tittar på texttv i ett separat fönster så förlorar man ju lite poängen med texten detta har inte alla tänkt på.

Den hanteringen ligger i mjukvara så stickan i sig sätter inga begränsningar...Någon med EyeTV som testat?

Ursprungligen av what:

Vissa program program är textade här är alla textsidor som jag känner till om man klickar in sidan så får man fram textat vad som sägs detta är bra för de som hör dåligt eller de som vill skruva ner lite på volymen men ändå hänga med. funktionen finns inte på alla program men ganska många och det är bara när de pratar svenska/danska då möjligheten finns är det andra språk som engelska, tyska etc då fins ju texten oftas inbränd.

Jag är mycket intreserad av hur dessa stickor hanterar texten om ni tittar på texttv i ett separat fönster så förlorar man ju lite poängen med texten detta har inte alla tänkt på.

Jag vill egentligen inte vara så tråkig som jag nu kommer framstå, men jag har svårt att förstå vad du skriver. Om du använder punkt och kommatecken lite mer frekvent så är det lättare att förstå.

Jag gissar att du vill veta hur det fungerar att t.ex. titta på SVT1 och samtidigt visa text-tv sidan 199 i samma fönster. Stämmer det? Jag kan kolla det ikväll.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-03-20 09:02

ja sjävklart är det mjukvaran eyeTV jag menar

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-03-20 15:36

Förlåt att jag är otydlig. Men du förstod mig rätt, jag vill veta hur det är att titta på ett TV program som har undertext som man får fram genom att ta fram texten via sidan 199.

De olika undertext sidorna i text-tv finns i ett inlägg längre upp.

Men ett exempel är Rapport 19.30 på svt1. Då kan man ta fram text till den sändningen genom att starta text-tv och ta fram sidan 199 då får man Rapport textat.

Jag vill veta hur detta fungerar med EyeTV.

Min misstanke är att sjäva texttvsidorna i EyeTV ligger i ett seperat fönster och inte i samma fönster som sjäva kanalen.

Om det är så då kommer ju inte undertext funktionen att fungera. Om mina misstankar nu är rätt.

Jag uppskattar om någon vill prova på och berättar hur det fungerar att använda undertext via text tv med programvaran eyeTV.

Text-TV visas i samma fönster som själva programmet. Det fungerar precis likadant som med en vanlig TV. Jag testade Kunskapskanalen och slog på text-TV sidan 793. Resultatet ser du i den bifogade bilden. Jag testade även ett direktsänt program på SVT 1 med text-TV sidan 199. Då trillade texten fram lite i taget i vad som verkade vara en liverapportering av vad samtalet gick ut på.

Text-TV fungerar exakt likadant på inspelat material som på livesänt material. När jag tittar på ett inspelat program kan jag slå på text-TV och få en synkad undertext. Jag kunde dock inte hitta något sätt att exportera film med inbränd undertext från text-TV.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-03-22 16:22

tack för ett underbart svar!

du menar att du också kunde spela in ett program och sedan ta fram texten till detta program?

OJ! det var en bonus om det stämmer. Då är min fråga vad du har för sticka

Bevaka tråden