• Oregistrerad
  • 2006-08-08 16:07

Hej!
Jag har precis inhandlat en extern USB-disk (Firewire kostar trots allt en del extra). Disken ska jag använda till att lagra "mina grejer", som i nuläget ligger på min PC (som jag inte ska ha längre då jag inhandlat en MB). Macbooken har dock inte kommit än, men jag måste flytta över data från PC till externa disken så fort som möjligt. Jag kör Gentoo Linux. Jag har installerat allt som krävs för att läsa/skriva/skapa HFS+-partitioner. Dock är jag ny när det gäller det filsystemet och därför är jag lite osäker på hur OS X kommer bete sig när jag sedan kopplar in en disk med partition som skapades under Linux (dock med hjälp av Apple's egna mkfs.hfsplus). Det enda jag vet är att Linux inte stödjer journaling för HFS+, så denna ska disable:as. Men tror ni att några andra problem kommer att uppstå? Jag tänkte dela upp disken i en 220GB HFS+ och en 30GB FAT32. Behöver OS X någon speciell typ av dold partitiontabell eller något liknande? Eller kommer det att funka fint och 2 diskar kommer visas när jag kopplar in externa USB-disken?
Tacksam för svar!