Varför ska man *inte* köpa MacBook Pro?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-08 15:29

Finns det i dagsläget någon anledning att INTE köpa en MBP?

• Oregistrerad
  • 2006-08-08 16:10

Egentligen inte. Men jag är också intresserad av MBPn och eftersom man vet att Intel har släppt sin Merom så borde ju Apple uppdaterea MBP inom nån månad så jag väntar till Paris iaf.

Kommer de att visa något nytt i Paris eller är det bara visning av vad som finns i dagsläget?

• Medlem
  • International user
  • 2006-08-08 16:56
Ursprungligen av norell:

Om man är 14 bast och har föräldrar som vill pröjsa så är det bara att klippa till.:)

• Medlem
  • International user
  • 2006-08-08 17:00

Jag skulla aldrig köpa en ny MBP i dagsläget. Det med tanke på alla problem som det skrivits om och att ny hårdvara verkar vara på gång. Men det är jag det...

Jag köpte en macbook pro i mars eller nåt och jag har aldrig suttit vid en mer underbar dator (iofs har jag aldrig använt mac innan). Det kommer alltid att komma bättre grejer i framtiden så det är ju en avvägning man får göra (jag hade redan väntat på en intel-version av powerbook i 8 månader innan jag slog till). Det enda som är nedgativt är att vissa program (Photoshop, Indesign, Office-sviten) som jag använder i mitt arbete och skolarbete måste emuleras genom rosetta vilket gör att de går lite segare, men detta löser sig så fort det kommer nya versioner av dessa program.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2006-08-09 23:16

håller med fredrik.. bästa burken hittills! iaf. den senaste.. inne på min andra MBP.. började med 1,83an men sitter nu med 2,16... märker ingen skillnad men det ska ju vara bättre måste vara bästa bärbara på marknaden idag måste jag nog säga... framför allt bara för att jag gillar designen... skulle ALDRIG köpa en annan dator idag som va tjockare än MBPn... å det finns ju nästan ingen som är tunnare så valet är enkelt...

Ursprungligen av norell:

Ja, det är inte så värst länge tills det kommer en ny version av MacBook Pro (troligtvis runt mitten av September).

Motiveringen till detta är att Applestore USA har ett erbjudande vid köp av en Mac som slutar precis September 16, 2006. Detta nog är ett försök i att få bort många av de gamla modellerna inför alla kidsen som åker iväg på College. För övrigt så enligt MacRumors.com Buyers Guide så har det gått ett bra tag sedan MBP har fått en översikt (en enkel speed bump räknas inte! ).

När du än köper en dator så blir den omkörd av en snabbare inom en månad eller mindre. Visst kan det i vissa fall vara värt att vänta någon månad om en uppdatering är förväntad, men inte längre än så.

• Medlem
  • Botkyrka
  • 2006-08-10 00:39

nästan...så att man längtar tillbaka till ppc tiden

min 1.5 ghz pb 12" va ju toppmodern i nästan 1.5 år *host*

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-10 10:02

Hur säkert är det att det kommer en uppdatering?

det är väl inte säkert alls men om du kan vänta en månad så tycker jag att du ska göra det. det ska jag göra. tycker MBP är lite väl lik MB för tillfället.

Det kommer alltid uppdateringar och nya modeller, men det är osannolikt att det kommer en ny MBP inom kort eftersom de säljer som smör. Och trots allt som skrivits om barnsjukdomar har MBP ändå en väldigt stor andel nöjda eller mycket nöjda användare, enligt Macintouch.com som gjort en stor enkät.

som jag skrev i en annan tråd, ram-taket på 2GB är lite snålt.
många maxar ju burken från start, inte ett bra tecken...

Den är ju snabb och så, men:

- har man obehag av metallskalet så är MacBook skönare
- tycker man den är för stor så är MacBook mindre
- kostar den för mycket så är det MacBook som gäller
- ska man mest köra PPC-program så är en begagnad PB G4 eller iBook G4 ett bättre val

bara som svar på frågan. Annars är MacBook Pro rätt häftig, det finns ett antal plus att räkna med. Jag blev övertygad när jag jämförde videokodningshastighet och märkte att MPB springer ifrån min G5. Framtida snabbare modeller är inte speciellt intressant, de kommer när de kommer, inget att räkna på.

• Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-08-10 15:02

En anledning är väl för att köpa en MB i stället. Billigare, i min mening snyggare och med skönare tangentbord och bättre (men mindre) skärm. Jag har förvisso inte sett MBP med glossy.

Ursprungligen av malesca:

En anledning är väl för att köpa en MB i stället. Billigare, i min mening snyggare och med skönare tangentbord och bättre (men mindre) skärm. Jag har förvisso inte sett MBP med glossy.

Men då får man räkna in att MB har en riktigt sunkig grafikkrets, vilket gör den till ett icke-alternativ om man tänker köra exempelvis Aperture eller något annat som använder Core Image/Video mycket. I och med att utvecklingen av OS X går åt det hållet kan man också räkna med att den har sämre bäst-före-datum. Sminkspegeln finns som tillval till MBP också, så den som gillar sånt är inte låst till MacBook.

• Oregistrerad
  • 2006-08-10 15:30

det är en dyr grafikkrets.;)

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-11 17:38

OM det kommer en uppdatering, hur stor skillnad kommer det att bli?

1
Bevaka tråden