Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips: Bättre kontrast på MacBookens skärm

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-05 11:12

Jag vet inte om detta kanske är en självklarhet för alla som har använt mac länge, men jag snubblade över det igår och tycker att skärmen ser mycket bättre ut nu. Då är det väl lika bra att tipsa de som inte vet om det Jag tyckte att standardgamman på skärmen var lite kass, ljusa färger såg okej ut men de mörka färgerna var inte speciellt mörka, snarare urvattnade. Här kommer ett snabbt sätt att lösa det eftersom jag inte har hittat någon kontroll för kontrast:

Gå in i Systeminställningar > Bildskärmar > Färg, markera Color-LCD och tryck Kalibrera. När frågan om Målgammavärde kommer välj 2.2 istället för standard som är 1.8 och Voila! Det som är vitt på skärmen är fortfarande precis lika vitt och ljust medan de mörka färgerna är mörkare och ger mycket snyggare bilder. IMHO

Vill du anpassa skärmen helt och hållet så passa på att kryssa i Expert på första steget i kalibreringsguiden.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2006-08-05 12:31

"Vill du anpassa skärmen helt och hållet så passa på att kryssa i Expert på första steget i kalibreringsguiden."

Fast då sticker färgtemperaturen all världens väg. Jag tog ner en färgprofil som någon hade kalibrerat med en färgtemperaturmätare och den var väldigt bra. Dock, som sagt, det går inte att finjustera en existerande färgtemperatur i expert-läge utan att allting ändras. Ett stort kalibreringsmisstag enligt mig. Man skall t.e.x. kunna gå in varsomhelst i menyn för att kunna finjustera.

Annars vad det ju naturligtvis kul för dig att du kom åt kontrastläget. Jag ska försöka dra ner på dåligt-humör-läget ett tag, he he...

Jag testade att kalibrera min iBook med SuperCal (http://www.bergdesign.com/supercal/) och jag tyckte att det var både lättare och gav bättre resultat än Apples inbyggda verktyg.

1
Bevaka tråden