Köpa nu eller vänta på Merom?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-05 00:41

Den här artikeln gav mig lite ont i magen:
http://www.appleinsider.com/article.php?id=1939

Om de ska byta upp till 64-bits Meromprocessorn snart känns det ju skitdumt att springa och köpa en 32-bits. Samtidigt så kommer det alltid att finnas något sjukt bättre inom en "snar" framtid, oavsett hur länge man väntar. Vad tycker/tror ni? Ska jag vänta eller inte? Hur viktigt är det med 64-bits processor?

Du får ingen generell prestandavinst med 64 bitar. De fall där du får en vinst är snarare då du arbetar med väldigt stora heltal. Processorn tar normalt inte så många av dem i sekunden så normlat sett märker man ingen skillnad. Kryptering kan ju dock vara ett exempel då man får en vinst. Du kan till och med få en viss prestandaförsämring i vissa fall. Ett 64 bitar stort heltal tar ju dubbelt så stor minnesutrymme som ett 32 bitar stort heltal.

• Medlem
  • Örebro
  • 2006-08-11 02:16
Ursprungligen av Björn Leander:

Du får ingen generell prestandavinst med 64 bitar. De fall där du får en vinst är snarare då du arbetar med väldigt stora heltal. Processorn tar normalt inte så många av dem i sekunden så normlat sett märker man ingen skillnad. Kryptering kan ju dock vara ett exempel då man får en vinst. Du kan till och med få en viss prestandaförsämring i vissa fall. Ett 64 bitar stort heltal tar ju dubbelt så stor minnesutrymme som ett 32 bitar stort heltal.

Vänta, kanske fixar de till temp, ljud, färger o annat strul som folk har haft, det är ju inte lång tid kvar.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-05 00:54

Ok, det låter som allt jag behövde höra för att beställa. Ska nog vänta tills efter WWDC, om de släpper något sjukt spännande då.

Ursprungligen av session:

Ok, det låter som allt jag behövde höra för att beställa. Ska nog vänta tills efter WWDC, om de släpper något sjukt spännande då.

gör det!!!

Tänk dock på att det inte bara är 64-bit som skiljer Core 2 duo gentemot Core Duo.

Från: http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2808&p=4

Citat:

Compared to Yonah, Merom has some very clear advantages; on the surface the larger L2 cache is responsible for the 140M increase in transistor count, but architecturally the improvements extend far beyond that. You can get the details from the table above or from our previous articles on Intel's Core 2 processors, but simply put Merom is wider and slightly deeper than Yonah. The slightly deeper pipeline helps increase clock speeds on Merom (which will bump performance a bit), but the added decode and execution width will increase overall performance.

Men å andra sidan, jag är glad förespråkare till ordspråket "behöver du skiten, köp den". Dvs., man kan vänta en evighet på bättre grejer, för de kommer alltid, men Macbook Pro är inte dålig idag, och kommer inte helt magiskt bli sämre när nästa generation dyker upp

• Medlem
  • International user
  • 2006-08-11 17:58
Ursprungligen av Leftrustle:

Men å andra sidan, jag är glad förespråkare till ordspråket "behöver du skiten, köp den". Dvs., man kan vänta en evighet på bättre grejer, för de kommer alltid, men Macbook Pro är inte dålig idag, och kommer inte helt magiskt bli sämre när nästa generation dyker upp

Det magiska är ju att den faktiskt då är sämre - i förhållande till den nya. Min pappa är starkare än din...

..fast macbooken kommer inte bli hottat under WWDC?
Alltså, varför tror ni macbook fick samma processor som macbook pro?
Jo, för att macbooken ska stå sig till macbook pro's nya som kommer bli snabbare.
Det är helt meningslöst för apple att byta processor på macbooken, Yonah e snabb så att det räcker, folk klagar mycket på macbooken, värme, gulnande, batteriproblem, allt, men ingen klagar på hastigheten, för snabb är den...

Ps: Leftrusle: Ordspråket, "behöver du skiten, köp den" e ju svinbra, försök få min flickvän att förstå det bara ^^

Å andra sidan är Macbooken även numera en ersättare till 12" Powerbook, därför kan den mycket väl ligga i linje med Macbook Pro.

Men vem vet. Steve?

Ursprungligen av Leftrustle:

Å andra sidan är Macbooken även numera en ersättare till 12" Powerbook, därför kan den mycket väl ligga i linje med Macbook Pro.

Men vem vet. Steve?

o andra sidan så kom väll aldrig 12" powerbooken i 1,67 Ghz G4 så som 15" och 17" gjorde. alltså hade den långsammare processor

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-05 10:34

Som sagt, tror inte Apple slänger in Merom i MacBook det närmaste året. Tror de är så nöjda så med att få skilja MacBook och MacBook Pro åt ännu lite mer.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-05 11:16

Ja, jag har svårt nog att vänta tills onsdag då min check med engelska skattepengar (MacBook) blir clearad hos min bank. Vänta ett år till står inte högst upp på önskelistan

iBook och PowerBook skilde sig inte på samma sätt. De hade båda riktiga grafikkort och skärmen skilde inte nämnvärt mellan iBook och PowerBook 12". Därför skilde man på dem bland annat med processorn.

MacBooks GMA 950 utgör en stor skillnad mot MacBook Pros ATI Mobility Radeon X1600 med 128/256MB GDDR3-minne. Därför kan MacBook och MacBook Pro ha väldigt snarlika processorer utan att de liknar varandra alltför väl. Att ha ett alltför stor skillnad kan annars innebära nackdelar för Apple. Om MacBook inte uppgraderas kan mycket väl många istället köpa från andra tillverkare.

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-08-09 22:12

Det är lika bra att jag erkänner, det är mitt fel att det inte sitter en Merom i MPB än. Apple väntar på att jag ska köpa en "vanlig" MBP så dom kan uppdatera den en vecka efter. Tro mig, det är verkligen så, alltid! Men den här gången tänker jag faan inte ge mig! Har suttit och väntat i två månader utan dator i väntan på Merom nu. Men jag ska klara det, den här gången är det Apple som får kasta in handsken!

Ursprungligen av xtimmyx:

Det är lika bra att jag erkänner, det är mitt fel att det inte sitter en Merom i MPB än. Apple väntar på att jag ska köpa en "vanlig" MBP så dom kan uppdatera den en vecka efter. Tro mig, det är verkligen så, alltid! Men den här gången tänker jag faan inte ge mig! Har suttit och väntat i två månader utan dator i väntan på Merom nu. Men jag ska klara det, den här gången är det Apple som får kasta in handsken!

Du skulle inte kunna tänka dig att köpa en på direkten? Så att vi andra inte behöver vänta längre...:)

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-08-11 18:54
Ursprungligen av defpoint:

Du skulle inte kunna tänka dig att köpa en på direkten? Så att vi andra inte behöver vänta längre...:)

Asså grejen är ju den att jag har fått "offra mig för laget" ett par gånger nu och den här gången måste jag faktiskt tänka på mig själv. Ni får försöka ha lite förståelse för mig. :/

en annan anledning att vänta med macbooken (och mbp) är att den till dags datum inte stödjer mer än 2GB ram.
2GB räcker långt idag men efter min förväntning av maskinens livslängd kan iaf 4GB komma på fråga.

(det är ju iofs möjligt att apple släpper en uppdatering som möjliggör 4GB, men så länge inget sånt dyker upp håller jag händerna på täcket!)

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-10 00:28

Ja, men nu är den beställd iallafall! Woho!

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-08-11 20:45

Det bästa är nog att vänta med att köpa dator några år - om tre-fyra uppdateringar ska man slå till. Då får man en dator som är många gånger snabbare än dagens...och billigare. Är man riktigt smart så väntar man 10-15 år då man lämnar kisel för andra material - då har man verkligen en modern dator - up to date. Väntar man 30 år så får man en prismaprocessorfraktalmaskin på 11800 TerraHz för 400 spänn...men så länge orkar nog ingen vänta...så smart är nog ingen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-11 21:09
Ursprungligen av mjg:

Det bästa är nog att vänta med att köpa dator några år - om tre-fyra uppdateringar ska man slå till. Då får man en dator som är många gånger snabbare än dagens...och billigare. Är man riktigt smart så väntar man 10-15 år då man lämnar kisel för andra material - då har man verkligen en modern dator - up to date. Väntar man 30 år så får man en prismaprocessorfraktalmaskin på 11800 TerraHz för 400 spänn...men så länge orkar nog ingen vänta...så smart är nog ingen.

hehehehhehehe..... ärligt talat, med datorer är det bara att köra på, behöver du en dator köp den i dag, vårda den fint och sen när dom släpper nya modeller som du "bara måste ha", sälj din gamla köp nytt.. Denna köppolitik har jag använt mig av i 10 år och jag har aldrig aldrig ångrat ett enda köp av apple dator....

sådeså!

• Oregistrerad
  • 2006-08-12 08:49

Nej jag tror och hoppas på att det kommer dröja innan merom kommer till macbook.

• Oregistrerad
  • 2006-08-12 11:42

Fan själv beställde man en som är på väg just i detta nu, kommer ju känas lite trist om de kommer ut med merom i sept :/

• Oregistrerad
  • 2006-08-12 12:11

Men som tidigare sagt, det kommer alltid komma nåt ubergrymt som man kommer längta efter. Så det är lika bra och handla på när man väl vill ha nåt.

• Oregistrerad
  • 2006-08-12 14:12

Jag har oxå suttit här och undrat om jag skall köpa en MBP lr inte....
Tills min kompis skickade mig denna artikeln.. http://mikrodatorn.idg.se/ArticlePages/200608/11/20060811113652_MD239/20060811113652_MD239.dbp.asp

kan man lita på källan ?? :eek:

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-16 22:56
Ursprungligen av ikouchu:

Jag har oxå suttit här och undrat om jag skall köpa en MBP lr inte....
Tills min kompis skickade mig denna artikeln.. http://mikrodatorn.idg.se/ArticlePages/200608/11/20060811113652_MD239/20060811113652_MD239.dbp.asp

kan man lita på källan ?? :eek:

Datorn på bilden i artikeln är ingen Macbook va?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-12 15:35

Om man läser testen på anandtech så känns det som en väldigt liten skillnad mellan de olika processorerna i normalt bruk. Så länge dom inte bytar till en snabbare FSB. Vilket troligen inte kommer att hända detta året. Men sen samtidigt, om det inte kostar mer eller käkar mer batteri varför inte?

Jag tror apple bytar till core2duo i sina macbook med. Eller varför skulle dom inte?

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-08-12 15:40

Sen kan dom ju faktiskt uppdatera annat än bara processorn också, kanske en prisjustering? Annat grafikkort? 108mbit WiFi (det tror jag iofs verkligen inte). Även om processorn kanske inte gör någon större skillnad så kan det ju finnas annat som gör, dessutom får man en nyare revision som förhoppningsvis förlorat de flesta av barnsjukdommarna MBP har lidit/lider av.

• Medlem
  • International user
  • 2006-08-16 23:13
1
Bevaka tråden