Policy på reservdelar?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-08-02 22:30

Jag har min MacBook Pro inne för reparation, och de har upptäckt fyra delar som behöver bytas ut.
Men nu har Apple tydligen en policy på att man bara får två reservdelar åt gången, sen måste man vänta i en månad. Någon som vet varför det är så?
Kan jag begära ersättning för att reparationen inte sker inom skälig tid, som det står i konsumentköplagen?

Senast redigerat 2006-08-02 23:10

Fyra delar som är trasiga? Vad har hänt? Byte av hel maskin?

Apple har inte en sådan policy, i alla fall inte som de förklarat för dig.
Om en verkstad byter fler än 1 del vid ett reparationstillfälle förlorar verskstaden sin ersättningsbonus eftersom Apple anser att de gjort ett dåligt jobb.

Detta har stöts och blöts ett antal gånger mellan Apple och serviceverkstäder.
Båda har rätt och inte ang detta. Oftast är det en del som är trasig men teknikern analyserar fel och byter därmed fel del.
Men i ditt fall vet jag inte vad som hänt.

Det låter mycket märkligt för att inte säga larvigt och felaktigt. Får man fråga hos vilket serviceställe du har lämnat in din Macbook på?

• Oregistrerad
  • 2006-08-03 11:28

För mig är det verkligen fyra delar som behöver bytas ut: fläkt, logikkort, batteri och skärm.

Jag tror inte det är serviceverkstadens (inLife) fel eftersom de hade beställt alla delar, men senare fick ett brev från Apple som sa att det inte gick. En i personalen läste själv upp brevet för mig.
Han gav mig ett telefonnummer till Apple som jag tänkte ringa efter att jag fått reda på om jag kunde begära någon sorts ersättning.

Är det så mycket att byta ut, är det väl lika bra att bara ge dig en ny dator?

• Oregistrerad
  • 2006-08-03 12:22

Ja, tycker det jag också.
Men är det någon idé att försöka häva köpet?

• Oregistrerad
  • 2006-08-03 12:36

ja...

• Oregistrerad
  • 2006-08-03 13:41

Nu har jag ringt till Apple och de säger att verkstäder visst kan beställa fler än två delar åt gången, om de ringer och ber om ett undantag.
Vad kan jag göra nu? Ringa till inLife och säga vad? Allt blev plötsligt väldigt krångligt...

• Oregistrerad
  • 2006-08-03 14:44

Okej, har ringt inLife nu och pratat med min tekniker, han sa att han var på semester när delarna från Apple kom så de skickades tillbaka.
Borde vara klart i slutet av nästa vecka.
Är det här något som kan ge ersättning, från Apple då?

Det är ju inlife's rutiner som har brustit, så Apple kan väl inte riktigt klandras för detta.

• Oregistrerad
  • 2006-08-03 17:01
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Det är ju inlife's rutiner som har brustit, så Apple kan väl inte riktigt klandras för detta.

Mja, Apple "outsourcar" väl reparationer, så då borde de ta ansvar. Det är så jag ser det iaf, men nu har jag hämtat ut datorn så jag får ha den under helgen, nytt batteri och ny fläkt!

Senast redigerat 2006-08-03 17:11
1
Bevaka tråden