Rabatt vid köp av mac och iPod-går det att göra krångligare?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ingen mer än jag som får känslan att Apple överansträngt sig för att göra iPod-rabatten så krånglig som möjlig? Nästan så man tror de hoppas att de flesta ska göra fel/inte orka skicka in allt.

- Kopia på fakturan
- Urklippta serienummer från kartongerna från både macen och iPoden
- En blankett där man måste fylla i bankens Swift-kod och IBAN nummer samt massa mer uppgifter

Allt detta ska skickas iväg till England. Sen kan det ta upp till 8 veckor innan man får pengarna..

Om man gör fel på nåt av ovanstående är man rökt för ivägskickade dokument returneras ej.

Varför inte bara ge rabatten direkt vid köpet?

(Ja, alla Apples inskicksrabatter brukar vara så här bökiga men det är ändå rent löjligt.)

Här finns villkoret: http://store.apple.com/Catalog/se/Images/BTS2006Rebate.pdf

Jo, jag köpte en skrivare tillsammans med en kamera för ett par år sedan, tror jag. Då var det något liknande att man vid köp av dessa skulle klippa ut koderna och skicka dessa tillsammans med faktura, swift etc. för att få pengarna. De kom inte, så jag mejlade med en hjälpsam Apple-tjej på Irland flera gånger. Det var ett företag i England som hade hand om det och de låg utanför Apple. Efter en tid fick jag en check i pund från det engelska företaget som inte var helt enkel att lösa in, tror jag. Jag fick ut typ 200 av 500 kronor på checken, tror jag. Apple-tjejen fixade mellanskillnaden till mig på något vis. Men det var inte "piece of cake" direkt. Jag kommer dock inte ihåg exakt hur det var.

Min syster som ska köpa en mac och iPod nu trodde jag skämtade när jag berättade hur man skulle göra för att få pengarna.

Och att ha ett erbjudande riktat till studenter som inte direkt är den köpstarkaste gruppen i samhället och sen inte ge rabatten direkt är ju definitivt inte genomtänkt.

Sen till saken hör att Applestore helt verkat skicka ut fakturor. Allt jag beställt där senaste 2-3 åren har jag inte fått en faktura för. Man får ringa och så tar det 2-3 veckor innan den dimper ner i brevlådan. Så del har vi krånglet med allt som ska fyllas plus att man måste begära att få fakturan....

Jag börjar mer och mer tro att Apple gör sitt bästa för att ingen ska kunna utnyttja denna rabatten.

Precis som jag förutspådde har ingen faktura/kvitto kommit än trots att nu gått mer än två veckor sen ordern skeppades och snart två veckor sen vi tog emot paketet. När 1 vecka gått (de sa när jag ringde tidigare att det skulle ta ca 1 veckan innan vi fick fakturan) ringde jag Apple. De sa då att "det var lite problem med utskicken av kvitton" men att de skulle skicka ut en nu. Ok, det är väl lungt tänker jag. Men så visar det sig att det kommer ta ca 2 veckor innan vi får det? 2 veckor för att skicka ut ett kvitto?!?! Hur är det ens möjligt? Skriver Steve Jobs personligen på alla kvitton eller? De kunde iaf inte förklara det för mig.

Frågade vad som händer om det tar längre tid för dem att skicka ut fakturan än jag har på mig att skicka in papperen? Det skulle inte vara nå problem, de hade nu skrivit upp i en logg att jag ringt så det var lugnt. Då frågade jag om den avdelning som hanterar rabatten kan läsa den loggen men det kunde de inte svara på. Dock var det bara för mig att ringa Applestore så skulle de reda ut ev frågetecken med de som sköter krediteringen. Suck.....

Summering: Man tar fram ett erbjudande om rabatt som förutsätter att kvitto skickas in men man skickar inte ut något kvitto. Och vad händer med de som handlar på Applestore för första gången och väntar lite för länge med att ringa för att få kvittot så de får det försent?

Har alla här fått sin kvitton?

• Medlem
  • Skara
  • 2006-08-20 04:59

Var ska jag börja?
Oktober 2005, jag beställer en pb 12" och en ipod mini. Det skulle dröja 8 veckor innan jag fick pengarna. (Studenrabatt)
Min flickvän och jag skickade in våra dokument i samma kuvert. För henne tog det 12 veckor.
Jag fick mina pengar i juni 2006 efter månader och månader av tjat tjat tjat.

Kul att ligga ute med 1400 i 9 månader när man har räkningar upp till halsen och kurslitteratur som måste köpas.

1
Bevaka tråden