Överpriser på bärbara G4:or?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Västerås
  • 2006-08-02 18:51

Letar efter en billig bärbar Mac (G4) att komplettera hemstudion med. Hemma står det en ny iMac Intel Core Duo

Blir väldigt förvånad när jag ser en hel del G4:or till nästan samma pris som en ny MacBook?! Vad handlar det om nu då? Varför skulle jag betala så mycket för en utgående maskin som inte har en susning mot en Intel-bestyckad Mac? Vill man bara ha tillbaka så mycket som möjligt utan att fatta att en dator alltid är en förlustaffär i slutändan? Snark!

Upplys mig gärna om den eventuella poäng som jag missar.

• Oregistrerad
  • 2006-08-02 18:54

Är väl inte så konstigt att folk vill ha så mycket som möjligt för sin dator i och med att det finns köpare? Det skulle väl vara Robin Hood undantaget då.

Ursprungligen av svampmoln:

Är väl inte så konstigt att folk vill ha så mycket som möjligt för sin dator i och med att det finns köpare? Det skulle väl vara Robin Hood undantaget då.

Instämmer. Det är så en marknadsekonomi fungerar. Vem säljer en sak för 1000 kronor om någon vill betala 2000 för den? Inte jag i alla fall.

• Medlem
  • Västerås
  • 2006-08-02 19:21

Självklart är det efterfrågan som styr priserna. Tycker bara det är märkligt med tanke på att en ny MacBook kostar från 10.795:- att folk ändå vill punga ut med 9-10.000:- för en G4...

Ursprungligen av Zofo:

Självklart är det efterfrågan som styr priserna. Tycker bara det är märkligt med tanke på att en ny MacBook kostar från 10.795:- att folk ändå vill punga ut med 9-10.000:- för en G4...

Att bli upprörd över att säljaren försöker få ut så mycket som möjligt tycker jag är fånigt, det är ju bara helt naturligt och den roll en säljare ska ha. Köparen har förstås den rakt motsatta rollen och det är lika fint och bra på alla sätt och vis

Man kan inte hitta marknadspriset genom att kolla på vad folk annonserar ut sina burkar för. När bägge parter är lika missnöjda med det uppgjorda priset, först då har man funnit "marknadspriset"

Däremot skriver jag helt och hållet under på din prisjämförelse. Det spelar ingen roll att du jämför en proffsmaskin med en konsumentmaskin - när vi jämför begagnat med nytt är ju den nya konsumentmodellen för det mesta lika bra eller bättre än den begagnade proffsmodellen.

Sedan finns det ytterligare en aspekt på det hela: det måste vara *roligt* att köpa begagnat, annars låter man hellre bli. Det måste vara billigt, nästan ett klipp. Annars skjuter åtminstone jag hellre till det dubbla och får en ny maskin med garanti, och som dessutom doftar gott av flamskyddsmedel

En begagnad maskin kan enligt mitt sett att se på det aldrig vara värd mer än 50%, max 60% av priset för en ny, prestandamässigt motsvarande eller bättre modell. Jag brukar faktiskt följa den principen när jag säljer och det brukar gå bra Som köpare är det ibland lite knivigare att övertyga säljaren om riktigheten av denna princip, men jag har faktiskt haft turen att stöta på en del som resonerar som jag

Senast redigerat 2006-08-04 23:17
  • Medlem
  • 2006-08-02 19:31

...är väl inte så konstigt att priserna är höga med tanke på att de bärbara innan intel faktiskt fungerar...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-02 19:48

Så länge adobeserien inte finns som UB så kommer vi se rätt höga priser på G4orna.

Ursprungligen av Zofo:

Letar efter en billig bärbar Mac (G4) att komplettera hemstudion med. Hemma står det en ny iMac Intel Core Duo

Blir väldigt förvånad när jag ser en hel del G4:or till nästan samma pris som en ny MacBook?! Vad handlar det om nu då? Varför skulle jag betala så mycket för en utgående maskin som inte har en susning mot en Intel-bestyckad Mac? Vill man bara ha tillbaka så mycket som möjligt utan att fatta att en dator alltid är en förlustaffär i slutändan? Snark!

Upplys mig gärna om den eventuella poäng som jag missar.

Du gör misstaget att jämföra med priserna på Powerbook G4, du borde jämföra med ibook G4 som är billigare, Powerbook G4 har ju ofta bättre skärm och grafikkort än MacBook och en del har Firewire 800 m.m G4 har ju också Altivec vilket innebär att den i vissa tillämpningar faktiskt har en susning mot de Intelbestyckade macarna.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-02 19:59

Jag tror inte det är så vanligt att folk får 10000 för sina powerbooks.

överdrivna förväntningar om andravärdet snarare.
när jag var på jakt efter en beg powerbook, precis under kalabaliken efter macbook-lanseringen, var det mängder av maskiner som gick parad på tradera utan några bud.

photoshop&rosetta-argumentet är lite ensidigt imo, vilka bildbehandligsproffs köper egentligen beg maskiner?
i detta fall har nog den genomsnittliga säljaren och den genomsnittliga (presumtiva) köparen väldigt olika uppfattning om användbarheten och värderar därmed maskinen väldigt olika. (till stor frustration för både köpare och säljare.)

Senast redigerat 2006-08-02 20:44
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-08-02 20:13

beganade macar är dyra. slut

Är det för dyrt, köp inte. Möjligen kan man bjuda ett lägre bud. Finns det inga köpare på det högre budet så går det ju.

Varför skulle inte ett proffs köpa en begagnad maskin om det är vad han/hon behöver? En gång i tiden tingade Powerbook 540c höga priser mycket länge, och jag tror det var just proffs som höll uppe priset. Efterföljande 5300 var skräp, så man var tvungen att backa i väntan på bättring. Är man proffs så är nytt eller gammalt helt irrelevant, allt som räknas är att jobbet blir gjort.

Ja, jag blev lite förvånande över de höga priserna på iBook G4 14" när jag kollade runt nyligt. Kanske att den säljer så pass bra ändå.

• Medlem
  • 2006-08-04 22:33

Jag tycker att det är roligare att sälja billigt, därför brukar de få saker jag säljer gå åt direkt. Ingen annons har legat ute längre än en dag.

Ursprungligen av stfm:

Jag tycker att det är roligare att sälja billigt, därför brukar de få saker jag säljer gå åt direkt. Ingen annons har legat ute längre än en dag.

Instämmer till fullo, gjorde mig av med min MDD på det sättet att det personalköps datorn ansågs värd satte jag även som pris, ruggigt lågt och köparen var överförtjust - kul att göra någon glad och att slippa ha övertro på vad det går att få ut på ganska kort tid.

Ursprungligen av stfm:

Nu är det så att alla har inte råd att vara generösa för att göra andra glada. Man kanske behöver pengar för att ha råd med nåt nytt och finns det nån som vill betala det man begär är det bara att tacka och emot.

Men det är klart, har man så mycket pengar att man kan vara generös så får man väl vara det.

Kanske ska man av detta tolka det som att traven på begagnade macar växer och att någon till slut börjar sälja till underpris - ja tack Finns en hel del bra G3, G4 och G5 när man börjar leta - frågan är bara vad man kräver att dom ska klara av. Jag har i några veckor roat mig med att kolla på Tradera, Blocket och speciellt eBay - priserna i USA på begagnat är i regel lägre men vinsten försvinner då den dyra frakten sedan läggs på. Man kan lika gärna handla i Sverige och få svenska tangentbord på t.ex bärbara datorer. På Tradera finns just nu i mina ögon en prisvärd Pismo som just nu bara ligger på 1.525 kronor - 2 dygn kvar på budgivningen. Den har följande:

Powerbook G3 400MHz
384MB Ram
Snabb 40GB Hårddisk 5400 varv
Combodrive DVD Läsare CD Brännare
Bra Batteri
2X USB
2X Firewire

http://www.tradera.com/auction/Datorer___Tillbehor/aid_31079427

Jag har varit nära att lägga bud på den men har istället hittat en fräsh iBook G3 här på 99mac som passade mig bättre att ha som exprimentburk för diverse Linuxdistar.

Ursprungligen av TZW:

En begagnad maskin kan enligt mitt sett att se på det aldrig vara värd mer än 50%, max 60% av priset för en ny, prestandamässigt motsvarande eller bättre modell. Jag brukar faktiskt följa den principen när jag säljer och det brukar gå bra Som köpare är det ibland lite knivigare att övertyga säljaren om riktigheten av denna princip, men jag har faktiskt haft turen att stöta på en del som resonerar som jag

Du har helt rätt, och det är inte bara en fråga om ny-lukt. Nytt har full garanti, alla tillbehören finns, ingen som helst risk att den är stulen, (nästan) ingen risk att den tappats i ett cementgolv och fått dolda brister. En begagnad skall vara kännbart billigare, annars skall man köpa en ny.

Ursprungligen av Olle@mac:

På Tradera finns just nu i mina ögon en prisvärd Pismo som just nu bara ligger på 1.525 kronor - 2 dygn kvar på budgivningen. Den har följande:

Powerbook G3 400MHz
384MB Ram
Snabb 40GB Hårddisk 5400 varv
Combodrive DVD Läsare CD Brännare
Bra Batteri
2X USB
2X Firewire

http://www.tradera.com/auction/Datorer___Tillbehor/aid_31079427

Jamen det är ju en PISMO! Mums! Hade jag inte redan haft Pismos så det räcker (egen, hustruns och reserv, med Superdrives) så hade jag köpt den. Till på köpet med fina tillbehör. 1500 spänn för den är billigt, riktigt billigt! 500 spänn för hårddisken, 500 spänn för combodriven, 500 spänn för batteriet, datorn gratis... Värd 2000 utan att blinka, 2500 innan jag skulle vara speciellt missnöjd. Sedan beror det ju lite på om skärm och tangentbord är fräscha förstås.

(En Pismo med sunkig 8080-DVD, dött batteri, 10 Gb hårddisk och 128 Mb minne är förstås värd mycket mindre.)

Ursprungligen av Olle@mac:

Kanske ska man av detta tolka det som att traven på begagnade macar växer och att någon till slut börjar sälja till underpris - ja tack

Som nån redan skrivit, det kallas marknadsekonomi. Lite utbud+Hög efterfrågan= Högt pris. Högre utbud än efterfrågan= Lägre pris. Förstår inte att det är nåt att bli upprörd över. Har man eget företag med en efterfrågad produkt/tjänst säljer man väl inte den jättebilligt bara för att vara snäll mot folk?

Man kan sätta lågt pris inte bara för att vara så himla snäll men för att bli av med varan snabbt. Nån tusing mindre mot att affären blir av på en halv dag i stället för att ta tjugo prutdiskussioner och förfrågningar under flera veckors tid, det kan vara värt det.

Jo, men så finns det de som bara ska pruta för prutandets skull oavsett vad priset är. Därför brukar jag oftast lägga mig lite högre än jag vill ha ut. Funkar varje gång. Nån lägger ett bud en bit under det man har i annonsen och till slut får man det man ville ha. Köparen får då tro att han lyckats pruta. Alla är vinnare.

På ett bra pris prutar jag inte, och då får jag den och prutaren får veta att varan är såld. Men är det en smula högt så blir det förstås som du säger, man säger vad man tycker den är värd och sen blir det bra.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2006-08-05 11:31

Jag föredrar också snabba affärer framför maximalt pris. Jag sålde nyss min 1.33ghz PB med 1,5 gb minne, 60gb hårddisk, pcmcia-kortläsare, icurve, bt-mus, fodral för 7500:- och då var det inte så många som var intresserade ändå. Jag tror köparen blev nöjd med priset och jag fick loss kontanter hyfsat snabbt.

jo, det är nog egentligen säljaren det är mest 'synd' om, eftersom köparen ändå är den som bestämmer om det blir affär i slutändan.

när jag jagade powerbook fick jag som bäst en spydig kommentar som svar på mina bud och i nästan samtliga fall ett snäll-mesigt 'vi kan väl mötas på halva vägen?'-mail efter en vecka...

Ursprungligen av gabriela:

jo, det är nog egentligen säljaren det är mest 'synd' om, eftersom köparen ändå är den som bestämmer om det blir affär i slutändan.

när jag jagade powerbook fick jag som bäst en spydig kommentar som svar på mina bud och i nästan samtliga fall ett snäll-mesigt 'vi kan väl mötas på halva vägen?'-mail efter en vecka...

Låter ju inte bra. Då är det skönt med Tradera, antingen bjuder man eller så låter man bli.

Köpte en 12" 1.33 GHz PowerBook G4 för 5500 kronor idag. Happy fun

Håller på och ska sätta ett rimligt pris på min gamla 15" Powerbook 1,5ghz som min syster har fått ärva. Det är otroligt svårt att göra en bra bedömning utifrån de annonser jag hittat här på 99 samt på blocket.

Den är en 15" 1,5ghz med 1st 1gb RAM två batterier varav ett helt nytt.
Den är nu snart 2 1/2 år gammal.
Inga repor eller döda pixlar.
Superdrive samt "stora" grafikkortet och snabba hårddisken.
Givetvis ska hon få rejäl rabatt också. Tänkte även överraska henne genom att packa ner min fina gamla Ipod.

Det är som sagt väldigt svårt att uppsakatta värdet..
Uppskattar verkligen all hjälp.

mvh /Magnus

Jag tycker inte man ska titta på Blocket eftersom det inte säger något om slutpriset. Tradera skulle väl vara bättre som referens i sådana fall, men det säljs inte särskilt många Macar där, och dessutom går det inte att söka på avslutade auktioner.

Titta istället på AppleStore och fråga dig själv vad du skulle ge för din gamla dator i skenet av vad som finns där. Var går smärtgränsen när det blir roligare att köpa nytt?

Ursprungligen av TZW:

Tradera skulle väl vara bättre som referens i sådana fall, men det säljs inte särskilt många Macar där, och dessutom går det inte att söka på avslutade auktioner.

Jodå, ett tag efteråt finns dom kvar... kan nämna att jag för någon vecka sedan ropade in en välskött PB 15" - 1,25 GHz för 5.600 ( bra affär ), den hade förvisso japanskt tangentbord, 512 MB minne och en liten ljus fläck på skärmen, men exakt ett sådant underpris som jag ville se. Nu ska den få svenskt tangentbord... pust tror det är 91 skruvar som ska loss och sättas tillbaka.

Bra ide. Vad tror ni om 8000? Är det för mycket att begära av sin lillasyster?

Bevaka tråden