Pismobatterier som tvärdör - hjälp!

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu har det hänt igen, ett batteri som fungerade alldeles utmärkt har tvärt lagt av. Det hade väl mellan 1 och 2 timmars batteritid. Av någon anledning ville det plötsligt inte ladda mer än till 3 prickar, så jag körde "battery reset" på en Lombard. Plötsligt laddar det inte alls!

Och det är inte första gången. För något år sedan tvärdog ett annat batteri, som hade ca 2 timmars batteritid, fräscht och trevligt. Den gången hade datorn glömts i vila, vilket jag tog som trolig anledning, men det var ändå att ta i. Batterier brukar bli sämre av att laddas ur, men inte dö helt.

Jag har Googlat och Googlat efter tips, nollställt Power Manager jag vet inte hur många gånger. Att ett enda batteri lägger av, eller att ett gammalt risigt till sist ger upp andan, det stör mig inte, men när batterier som är pigga och glada bara lägger sig ner och dör, då undrar jag vad jag gör för fel.

Finns det några som helst andra knep än att nollställa Power Manager?

Ryck backup-batteriet. Kostar inget. (Jo batteriet kostar, men rycka i sladden är gratis)

Är det verkligen någon skillnad mot att gå in i open firmware och nollställa?

Nu sitter jag och kör nödlösningen, jag tvångsladdar ur genom att köra Sims utan nätadapter. Och det "döda" batteriet har suttit och spelat signaturen i en och en halv timme! Tydligen "lärde" jag batteriet att det var tomt med nollställningen.

Hoppas det hjälper bara. Jag känner en viss oro för att den ska gå i två timmar och sedan vägra ladda i alla fall. Jag känner mig inte helt imponerad av Apples intelligenta batterier.

..och det verkar ha hjälpt. Nu har den laddat till tre prickar i alla fall.

Är det här nåt som händer även nyare batterier? Det är ju botten med utmärkta batterier som på grund av någon korkad räknare bestämmer sig för att det inte går att ladda så det inte ens försöker. De är så ruggigt dyra att köpa nya.

1
Bevaka tråden