Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ringklocka - tryckknapp genom glasruta?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-08-02 09:38

På min arbetsplats behöver vi ibland låsa dörren till entréplanet som är direkt mot gatan. Det är en tidigare butikslokal. Till entrédörren behöver vi för dessa tillfällen en ringklocka, och vi har med jämna mellanrum satt upp en sådan trådlös manick. Dessa trådlösa tryckknappar får dock inte sitta uppe så länge eftersom trottoarerna ibland beträds av plattpannor vilka finner nöje i att demolera tryckanordningarna ifråga.

Finns det någon ringklockelösning med ”touch-kontroll” som låter oss sätta upp tryckknappen på glasets insida?

Andra tips är också välkomna.

Helst vill vi inte dra kabel.

Det finns ingen färdig ringklockelösning såvitt jag vet, men med en trådbunden lösning borde det vara ganska enkelt att fixa eftersom de ringer när kretsen sluts. Då är det bara att skaffa en justerbar kapacitiv givare som fungerar som en tryckknapp, montera den på glasrutans insida, koppla in den till ringklockan och justera in givaren så att den reagerar när man lägger an fingret från utsidan. Ett lagom fixarprojekt som inte borde ta mer än ett par timmar.

Elfa har den här givaren som verkar fungera, har iofs bara kollat igenom specarna som allra hastigast så det kan vara värt att göra lite mer research. Det enda är att den drivs på 10-40 V medan det är 8 V i ringklockekretsen, så man får koppla den till en spänningsregulator.

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=130521.htm

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-08-02 11:58

Det är nog lite överkurs för mig. Jag hade hoppats att det skulle finnas någon färdig variant. Vi kan ju inte vara de första med de önskemålen.

Men tack ändå, kanske blir det att försöka själv i framtiden.

1
Bevaka tråden