Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook 1.07 GHz: En lös USB-port

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som tagit isär en iBook tidigare och vet hur själva USB-kontakten sitter fast på moderkortet? En av USB-kontakterna har "lossnat", den sitter fortfarande i uttaget men både blecket och stiftet är "löst". Den har heller ingen kontakt med moderkortet.

Är det idé att öppna hela iBooken själv och antingen löda eller knäppa fast kontakten (hur den nu är fastsatt...) eller ska man lämna in den? Troligt pris för lagning?

vh/

T

utan garani kan lagning om du lämnar in den bli dyr...
i min stad kostar service 980kr/h tror jag och skruva isär ibook tar lite tid sen lägger de alltid på med
Jag skulle öppnat den själv först och kollat om man kunde fixa det själv först.
Lycka till!

Jag ringde och hörde och de byter sannolikt logikortet vilket blir dyrt. Jag kikade även på bilder inuti iBooken där portarna sitter - svårt att säga vad som kan ha gått sönder. Antagligen lödningen, men säker är jag inte. Kanske går det att ta bort "överdelen" på datorn endast för att kika vad som kan ha gått sönder - utan att behöva meckla med skruvar under datorn?

Med alla dessa skruvar som skall tas bort vet jag dock inte om jag vågar och om det är värt det. En USB-port har jag ju kvar och jag har även en adapter som ger två portar. Om den andra porten går sönder är det ingen tvekan - då gör jag ett försök. Om ett par år byter jag också dator - det är bara att hoppas att den håller tills dess.

Vid närmare inspektion av bilderna på PBFixIt så verkar det helt onödigt att byta ett helt logikkort för en lös USB-kontakt.

Vad jag kan se är det en standard chassie-kontakt med stiftlödning (ej ytmontering) som kostar under tian på ELFA. Bara jag vågade skruva isär hela eländet själv så skulle jag inte ha några problem att löda dit en ny.

1
Bevaka tråden