Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"mobilt bredband" och ExpressCard/34?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-07-31 19:21

förlåt att jag säkert har valt fel formuleringar i rubriken men...
de flesta leverantörer har ju pci-kort med "mobilt bredband" men finns det någon lösning så man kan använda sin ExpressCard/34 port?

fråga två: om man har en macbook, som inte har någon ExpressCard/34 port, vad gäller då?

  • Oregistrerad
  • 2006-07-31 20:31

Skaffa en 3G-mobil med ett abonnemang för mobilt bredband.

Tex SonyEricsson K610 och Telias Trådlöst bredband. Du borde kunna få en saftig rabatt på telefonen om du binder abonnemanget på 12mån.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-31 21:13

oki, så långt är jag med men om man inte vill använda en mobil?
handlar det om att snällt sitta och vänta på att omvärlden skall börja gilla apples nya port?
det är ju klart smidigare att bara "tjoffa i" ett kort på sidan av datorn
inser hur pinsamt okunnig jag är på detta område... :">

  • Oregistrerad
  • 2006-07-31 22:24

Om du vill ha det så smidigt som möjligt måste du snällt vänta ett tag till

Det är för övrigt inte bara Apple som kör med Express-port på de bärbara datorerna. Dell och HP kör Express på sina nya bärbara också.

Det existerar såklart adaptrar USB -> PCMCIA, men de kostar skjortan. Hittade en på internet för 2000kr:confused:

  • Oregistrerad
  • 2006-08-01 12:54

hur kan det vara smidigare med kort än med mobil?

Ursprungligen av DaPhox:

hur kan det vara smidigare med kort än med mobil?

Finns det inte ett par ganska uppenbara skäl? Man blir inte låst till mobiler med bluetooth, mobilen (ofta din personliga) blir låst till datorn om den ska lånas ut, kan inte använda två olika abbonemang (ex. telia för samtal och tele2 för datatrafik), fungerar det att koppla in ett headset till mobilen (mobilen som master) samtidigt som den fungerar som modem (mobilen som slave)? man blir tvungen att använda en bärbar dator med bluetooth eller ta med sig en extra kabel, kan inte välja att köra med GSM på telefonen (bättre räckvidd, bättre batteritid, billigare mobiler) och UMTS på datorn..

Givetvis finns det fördelar med att använda mobilen, bland dem att man spar den tusenlapp ett cardbus-kort kostar och att man slipper två abbonemang att hålla reda på. Framtiden är givetvis inbyggd WWAN som en del modeller från Dell, Lenovo, Sony etc har på samma sätt som WLAN finns inbyggt på alla modeller idag. Men det ligger nog några år in i framtiden innan det är en del av standardutrustningen.

Som svar till Hasse, det kommer hyfsat snart (om några månader kanske?) dyka upp modeller som använder expresscard-formatet. Kontakta några tillverkare (ex. SonyEricsson) för att höra vad de säger.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-09 13:34

ja, man får hoppas att de månaderna går fort för det finns verkligen inte ens en adapterlösning som funkar till macen, surt.
läste att vodafone i england hade något på gång, men om man "vill leva och dö i norden" får man nog vänta, suck...

Ursprungligen av Hasse Carlsson:

ja, man får hoppas att de månaderna går fort för det finns verkligen inte ens en adapterlösning som funkar till macen, surt.
läste att vodafone i england hade något på gång, men om man "vill leva och dö i norden" får man nog vänta, suck...

http://www.vodafone.com/article_with_thumbnail/0,3038,OPCO%253D40018%2526CATEGORY_ID%253D21416%2526MT_ID%253Dpr%2526LANGUAGE_ID%253D0%2526CONTENT_ID%253D285623,00.html

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-09-17 20:43

Jag knuffar upp den här tråden:

FInns det i dagsläget någon som erbjuder mobilt bredband för ExpressCard/34?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-22 17:19
Ursprungligen av kvintus:

Jag knuffar upp den här tråden:

FInns det i dagsläget någon som erbjuder mobilt bredband för ExpressCard/34?

Skaffa ett abonnemang med fri data från valfri operatör och köp expresscardkortet som Kalle W länkade. Bandrich C100 funkar också fint, och den går att använda via USB om du vill.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-09-22 16:21

Jag använder Option Globetrotter express HSUPA till min MBP. Finns på Macoteket bland annat. Fungerar alldeles utmärkt.

Macoteket - Option GlobeTrotter HSUPA - ExpressCard/34-baserat 3G/HSDPA/EDGE

Ursprungligen av Kalle W:

Jag använder Option Globetrotter express HSUPA till min MBP. Finns på Macoteket bland annat. Fungerar alldeles utmärkt.

Macoteket - Option GlobeTrotter HSUPA - ExpressCard/34-baserat 3G/HSDPA/EDGE

Hur funkar det med mjukvara? Behöver man använda Globetrotter Connect, eller är det så pass bra att man sköter modemet direkt via Systeminställningar/Nätverk? Funderar på att byta ut min USB-sticka mot en ExpressCard-motsvarighet... mest för att jag inte gillar att ha igång ett program som håller koll på anslutningen åt mig, men givetvis också för att slippa en dongel som sticker ut från USB-porten...

1
Bevaka tråden