Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har någon bytt Backlight Inverter på Apple Studio Display?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Jag har hittat några trådar här på 99mac som beskriver problemet med att LCD-skärmars bakljus pajar ut efter några år. Nästan halva skärmen blir "tonad". Detta har nu drabbat min 17" Apple Studio Display. Jag har förstått att det kostar några tusen? att lämna in för reparation och undrar om någon på 99mac testat att beställa en Backlight Inverter http://www.lcdpart.com/Products/u04106300mss.html och själv byta ut delen? Manualen http://www.lcdpart.com/images/Apple_Inverter_installation.pdf verkar ju väldigt konkret och bra. Har någon testat? ovanstående? Och finns delen att beställa i Sverige?

från en något dimmig horisont:(

/Steephill

Är du säker på att det är invertern som är problemet? Snarare skulle jag satsa på att lampan är utsliten. Den är antagligen mycket svårare att byta.

rätt Marcus, jag vet inte om det är lampan eller invertern. Lampan verkar behöva lödas. Någon som vet hur man fastställer om det är lampan eller invertern som är problemet?

Ursprungligen av Steephill:

rätt Marcus, jag vet inte om det är lampan eller invertern. Lampan verkar behöva lödas. Någon som vet hur man fastställer om det är lampan eller invertern som är problemet?

Japp lödning är det som gäller.
Jag känner till det, eftersom jag försökte byta lampan på min pismo. Det misslyckades därför att det är så j*vla pyttesmå grejer man har att göra med.
Kabeln är knappa millimetern tjock, sen ska krypslang på, och hela paketet ska därefter igenom ett hål som även det är bara en millimeter stort. Sen ska man böja sladden utan att bryta av lampan som är skör som spaghetti. Bägge mina pajjade.

Om skärmen varit helt slock hade det med största sannolikhet varit invertern. Nu har jag inte bytt invertrar på Macar/Apple-skärmar, men på PC-laptops är det en barnlek att byta. Nu verkade det ju dock som om du fortfarande hade belysning kvar, och då är det tyvärr inte så troligt att det är invertern. Invertern är den lilla pryl som tändet och släcker belysningen i en LCD.

1
Bevaka tråden