Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Parallels: hoppa mellan OS X och XP i fullskärmsläge

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-28 01:05

Har ställt in så att man enkelt kan köra igång den virtuella maskinen med XP i fullskärmsläge. Sedan är det tänkt att man med samma kommando ska kunna växla över till fullskärmsläge i OS X, vilket fungerar bra. Dock får jag Parallels fönstret med XP i vägen. Är det möjligt att ställa in så att man ser OS X i det skick man lämnade det innan man startade parallels?

Vet inte riktigt men du kan testa Parallels tillsammmans med Virtue Desktop då kan du växla mellan XP och OS X i fullskärmsläge. Virtue Desktop gör så att som namnet antyder kan ha fler virtuella skrivbord.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-07-29 10:26

Ja. Lösningen är att ha (minst) två virtuella skrivbord med Virtue, med Paralllels i fullskärm på det ena och "OS X" på det andra, så att säga.

Sen använder man Virtues tangentbordsgenvägar (default shift+ctrl+vänster-/högerpil, tror jag) för att växla skrivbord.

Sen måste "Enable access for assistive devices" på "Universal access"-inställningssidan vara av för att växlingen ska funka, av någon anledning.

Sen finns det nån inställning i Parallels, User Interface > Advanced, Exit fullscreen on focus lost, som inte bör vara på. Minns inte om det är på per default.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-29 12:00

OK, har installerat Virtue Desktop nu, får testa hur det fungerar lite senare men det var enkelt att växla mellan fyra Safari fönster och Finder med skrivbordsläge. Jag gillar det...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-29 23:48

Verkar fungera bra men jag tycker att macbooken har börjat reagera konstigt sedan installationen. Fläkten går konstant, cpu temp ligger på runt 80 grader och CPU usage strax över 50%. Det enda jag kör (förutom Virtue) är några safari fönster, adium och mailen.

Vill bara tipsa om två små program som kan vara roliga att ha vid växling mellan skrivborden:

http://blog.medallia.com/2006/06/shadowbook.html
http://blog.medallia.com/2006/05/smacbook_pro.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-31 22:52

hehe, den sista verkar cool!

Jo jag har testat smackbook men den fungerar sådär, den blir ganska irriterande till slut

Paralells

Jag har också tyckt att macbooken blivit segare och att den får jobba mer av paralells, men det fungerar kanon, hoppas det går att installlera "Windows vista" som kommer senare. Men det ska väl inte vara några problem i min ögon.

Paralells Utan VirtueDesktop så är det inget vidare, det är ett måste detta progam, tycker jag

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-02 08:47

Parallels fungerar utmärkt utan Virtue Desktop, men när jag har Virtue installerat ligger CPU belastningen på över 50% hela tiden (även i idle läge) och CPU temp på runt 80-85 grader konstant. Det innebär ju också att fläkten ligger på i högvarv. Startar jag om datorn och inte drar igång Virtue Desktop fungerar den precis som tidigare. Någon med samma problem?

Nej, jag märker ingen skillnad, med VirtueDesktop och inte

Jag tyckte också att min dator fick högre belastning på CPUn och blev varmare när jag körde parallels tillsamans med virtue så jag övergav den lösningen för att växla mellan XP och OS X. Nöjer mig med att köra utan virtue, det fungerar tillräckligt för mig, kör dessutom XP så pass lite.

Jag märker ingen belastningsskillnad med eller utan virtue. Med en del andra program igång ligger belastningen på mellan 10-20 % give or take. Detta gäller med och utan virtue.

Det jag skulle vilja ha är en main (os x), en win (parallels), och en linux (paralells) samt en code (os x). Men jag vet inte om det går att få win(paralells) och linux(paralells) i var sitt vitue desktop.

Ursprungligen av John Stalberg:

Jag märker ingen belastningsskillnad med eller utan virtue. Med en del andra program igång ligger belastningen på mellan 10-20 % give or take. Detta gäller med och utan virtue.

Det jag skulle vilja ha är en main (os x), en win (parallels), och en linux (paralells) samt en code (os x). Men jag vet inte om det går att få win(paralells) och linux(paralells) i var sitt vitue desktop.

ska gå .. såg en video på just detta .. tror det var på Goggle Video ..

här har vi bla 2 st MacBook Pro 17" med Virtue Desktop & Parallels med Windows ... fungerar kanon .. specielt coolt är att man byggt in motion sensor i Virtue Desktop ... bara att smacka sin MBP belan Windows & OS X

Ursprungligen av Tussen69:

ska gå .. såg en video på just detta .. tror det var på Goggle Video ..

Tack, hitta den -> http://www.youtube.com/watch?v=Dbt9upE6hpM

  • Medlem
  • Västerås
  • 2006-08-06 13:28

sega ner mac

undrar om man behöver ha mycket minne för att använda switcharna,vad kostar parallels?
Lichi

Ursprungligen av Lichi:

undrar om man behöver ha mycket minne för att använda switcharna,vad kostar parallels?
Lichi

Du ska nog ha mycket minne överhuvudtaget om du ska köra en virtuell maskin med Win i smidigt. Jag har 1,25 GB och det funkar fint.

Vad menar du med switcharna? Om du tänker på funktionen att hoppa mellan de båda operativsystemen så går det att göra på ett sätt i Paralells och kostar inte mycket i minne i sammanhanget. VirtueDesktop att hoppa mellan olika skrivbord kostar aningen mer men på min dator kostar det inte heller nämnvärt mycket i sammahanget. 1,25 GB är tillräckligt för mig. Inget problem alls.

Priset hittar du här -> http://www.parallels.com/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-07 12:28

@ Lichi
Macoteket har också Parallels för 595kr.
Jag kör Paralells med 1GB för OS X och 1GB för XP. Båda flyter på väldigt bra när jag kör dem samtidigt. Inga problems alls och fläkten drar bara igång när jag jobbar med lite tyngre grejer i XP.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-09-02 15:03

Ska man installera Virtue Desktop i någon av Parallels-miljöerna och sen därifrån försöka ställa in så att man med hjälp av kortkommandon kan switcha OS? .. Har inte förstått det där ännu.

Ursprungligen av dayweed:

Ska man installera Virtue Desktop i någon av Parallels-miljöerna och sen därifrån försöka ställa in så att man med hjälp av kortkommandon kan switcha OS? .. Har inte förstått det där ännu.

Nej. Vitrue Desktop har inget med Parallels att göra egentligen. Virtue är ett OS X program som råkar passa bra med parallels. Du installerar Virue och Parallels separat. Sedan ser du till att ha Virtue igång. Jag har satt mitt att automatiskt starta vid inlogg. Parallels startar du sedan i ett egen desktop i virte och ska du starta flera byter du desktop inför varje.

Givetvis kan man pilla på några inställningar i både Virtue och Parallels för att få det som man vill. Jag kan bara säga att jag kör flera OS och växlar skrivbord för att växla OS. Det funkar klockrent. Jag undviker att starta upp mer än ett OS åt gången. Alltså jag låter ett OS starta upp klart innan jag sätter igång nästa. Det går så segt att starta upp annnars.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-09-03 18:24

Ah okej. Så Virtue Desktops installerar man i OS X separat. Men hur kommer Parallels in i bilden, så att Parallels fattar att man kan switcha mellan olika OS med hjälp av Virtue?
Jo, idag startade jag först upp Ubuntu och Windows XP, men det blev lite väl segt.. Krävs nog 2 GB RAM för att få det här att funka egentligen.. Gick skitsegt att få igång båda OSen och sådär.. Kom nästan ingen vart. Ska prova detta när jag får in mer RAM.

Vi pratar i två trådar samtidigt

Du väljer ett skrivbord med virtue och startar Parallels där. Till exempel win. Sen väljer du nästa skrivbord med virtue och startar ett nytt fönster i Parallels med Ubuntu. Då kommer Virtue ihåg att win-fönstret tillhör ett skrivbord och ubuntu-fönstret tillhör det andra. När du växlar skrivbord växlar du automatiskt Parallels-fönster eller med andra ord OS.

Det går bättre efter ett tag. När saker fått starta upp och hitta sin plats så brukar det rulla bättre. En sak som jag märkt verkar strula är Safari. När jag startat Paralells så suger plötsligt Safari massor med CPU en stund. Efter några minuter med tålamod verkar saker lägga sig och det rullar på bra.

Kommer detta funka på samma sätt med Spaces i Leopard?

Ursprungligen av Executive:

Kommer detta funka på samma sätt med Spaces i Leopard?

Jag ser en fördel med Spaces. Det är att man kan lägga upp de olika skrivborde i Exposé-style och dra fönster mella de olika skrivborden. Spaces skrivbord kommer alltså att hålla reda på enstaka fönster i stället för applikationer. Det fungerar med Virtue som det är idag men det händer lätt att man råkar byta program och därmed skrivbord. Mitt ideal är att skrivbord byter man bara genom att man väljer att byta skrivbord och inte genom att man råkar byta till annat aktivt program.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2006-09-09 15:02

Det kommer det med 99% säkerhet göra. Jag kan inte se vad som skulle kunna krångla till det.

1
Bevaka tråden