Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern hårddisk till både Windows och OS X

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-07-26 16:12

Hej hej jag har installerat xp på min macbook för ett tagsen och det gick bra=) men jag undrar om det går att göra så att den externa hårddisken funkar på både osx och winxp? är det möjligt? nu funkar den bara till osx nämligen
// Andreas

Liten skola i filsystem:
- Mac OS X använder normalt HFS+ Journaled som filsystem. Detta kan inte Windows läsa
- Windows XP använder antingen FAT32 eller NTFS. FAT32 kan macen läsa och skriva till. Har dock en nackdel. Varje enskild fil kan högst vara 4GB stora. NTFS klarar ofantligt mycket större filer men Mac OS X kan bara läsa från såna diskar, inte skriva till dem.

Så vad göra?
- Installera MacDrive i Windows. Med hjälp av det kan Windows lösa och skriva till diskar formaterade som HFS+. Här kan du ladda ner en trial-version: http://www.mediafour.com/products/macdrive6/
- Formatera om disken till FAT32. Då kan både Windows och Mac OS X läsa och skriva till den. Dock kan du lägga över några dvd-kopior över 4GB
- Formatera om disken som NTFS. Stora filer men inget skriva från Mac OS X.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-28 15:00

tack för hjälpen macdrive är ju kanon=)

1
Bevaka tråden