Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Porche Lacie disk - funkar inte

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-07-26 12:32

Har ett stort problem med min Lacie Porsche Disk 250 gigg som jag använder som backupdisk. Den verkar inte fungera längre och jag har i princip allt av värde på denna disk. Någon som vet vad jag ska ta mig till, det är verkligen panik och jag behöver hjälp omgående.

- Har testat den på min PB laptop samt en iBookö.
- Har även testat att koppla in den på en PC varpå den frågar om jag vill formatera denna.
- Så sent som igår så funkade det hela smärtfritt.

Lösningar, tips & tricks mottages till en mycket desperat individ.

Tack på förhand!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-26 12:36

Om du inte kommer åt den med Skivverktyg så råder jag dig att försöka med Altsys Disk Warrior.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-26 12:40

Den kommer upp i Skivverktyget, hur går jag tillväga därifrån?

Provar att "reparera skivbehörigheter". Om disken är macformaterad, är den FAT32 som den var från början är det mer tveksamt om det hjälper. Att försöka laga kan lösa problemen men också göra det etter värre.

DataRescue (http://www.prosofteng.com/index.php?datarescue) är ett program som är inriktat på att rädda filer inte reparera diskar detta är vad du behöver.

En backup är en kopia av ett orginal som fortfarande finns kvar på ett annat ställe. Har du filer som bara finns på LaCien så är det inte en backup utan en lagringsplats. (Filen på ett ställe=ingen backup, Filen på två fysiskt olika ställen=backup).

Jag har flera gånger hört folk kalla en CD för "backup" trots att de slängt filerna från datorn. CDn är då ett "arkiv" och först en andra CD som är kopia av denna är en "Backup"

1
Bevaka tråden