Börjar snart plugga: Vilken dator?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska börja plugga på universitet om cirka en måndad om behöver därför en dator. En av mina kompisar har Mac och jag har blivit imponerad av den och ska därför bli en switcher.

Vet dock inte vilken Mac dator jag ska välja.

Jag kan max betala 22 000:- för datorn plus tillbehör men jag kan inte välja om jag ska ha en Macbook, en iMac eller en Macbook Pro.

Datorn ska mest användas till att arbeta och surfa på. Spelar inte spel så ofta men ibland får man ett infall och köper ett nytt spel (oftast sportspel t.ex. pro evolution 5). Är då rädd att Macbookens grafikkort inte klarar av spel vilket i så fall skulle gör att ja inte väljer den.

Finns här nån som kan ge mig lite råd till valet av dator??

• Medlem
  • Kungälv
  • 2006-07-23 17:12

Någon annan ger dig säkert råd om vilken dator du ska köpa. Jag skulle vilja rekommendera dig att inkludera en extern skärm och en iCurve i budgeten samt externt tangentbord och mus. Och att inte köpa en datorväska utan istället köpa ett fodral att ha omkring datorn så kan du bära den i ryggsäcken istället.

Om du ska studera så är en bärbar dator något som jag direkt rekommenderar.

Ursprungligen av dunberg:

Någon annan ger dig säkert råd om vilken dator du ska köpa. Jag skulle vilja rekommendera dig att inkludera en extern skärm och en iCurve i budgeten samt externt tangentbord och mus. Och att inte köpa en datorväska utan istället köpa ett fodral att ha omkring datorn så kan du bära den i ryggsäcken istället.

Just det kan variera väldigt mycket från person till person. Jag känner dem som aldrig kan arbeta vid en bärbar dator utan måste ha vanlig skärm, tangentbord och mus. Men sedan jag började använda bärbara datorer för ett och ett halvt år sedan har det slagit mig hur bra det faktiskt går. Man kan alltid börja med att köra en bärbar dator som den är och se om det går bra. Om man känner att det går bra så kan man lägga de extra pengarna på t ex mer arbetsminne istället.

Angående väskor så har Crumpler en väldigt praktiskt sådan. Den är ganska tunn så den får lätt plats i en ryggsäck, men den har ett bärhandtag och en rem så att den även går att använda som väska. I vilket fall bör man ha något för bärbara datorer mår inte bra av att läggas direkt i ryggsäckar.

• Medlem
  • Lund
  • 2006-07-23 17:17

Skall du spela nya spel så är det MacBook Pro som gäller. "Det enda" som skiljer den från MacBooken är just grafikkortet.

Vilka tillbehör du skall skaffa känner du nog bäst själv. 15.4" skärm på MBP räcker ganska så långt, men visst är det skönt med en extra skärm. Men har du bara 22.000 å lägga så kanske det inte räcker så mycket längre än till just en dator. Se till att du handlar med studentrabatt bara, mycket pengar att spara på ett sånt köp, gärna "Apple on Campus" som slår både Apple studentstore och Mecenat shop.

Lycka till!

• Oregistrerad
  • 2006-08-03 09:56
Ursprungligen av makke:

Se till att du handlar med studentrabatt bara, mycket pengar att spara på ett sånt köp, gärna "Apple on Campus" som slår både Apple studentstore och Mecenat shop.

Lycka till!

Vad är Apple on Campus för nåt?

• Medlem
  • 2006-08-04 17:16
Ursprungligen av CEB:

Vad är Apple on Campus för nåt?

Apple-affär som bara finns på vissa akademiska lärosäten i sverige och dessa affärer har de bästa rabatterbjudandena för lärare och studenter.

• Oregistrerad
  • 2006-08-05 01:22

Jag skrev lite utförligt om Apple on Campus i en annan tråd, här.

Studentrabatten är numera densamma på Apple on Campus som på Mecenat Apple Store.

/Måns

Fick min iMac idag:) Är så j-vla imponerad över hur en datorn kan vara så här cool haha!

• Medlem
  • Borås
  • 2006-07-24 01:00

Bagewitz: En MacBook är en kanondator till ett bra pris. En MacBook Pro är en lite exklusivare och kraftfullare dator, något av en drömbook. De är inte lätta att jämföra, då MBP besitter en del små coola detaljer som MB saknar.

Helt klart är ju att båda datorerna duger för studier och mycket därutöver.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-24 08:29

Köp en MB, spelar du bara spel nångång ibland lägger du en liten slant på en XBOX360
Sedan har du 10K att handla suddegummin för.

• Medlem
  • Borås
  • 2006-07-24 12:42

Värt att notera: Det är inget måste att köpa suddegummin för pengarna. Du kan använda dem till vad du vill.

Det blir en MacBook Pro för min del iaf. Vet inte när ja ska köpa den bara. Flyttar om två veckor, samtidigt som WWDC är. Hinner knappt vänta tills efter WWDC att köpa datorn för ja måste ha den tills skolan börjar. Haha hur f-n ska jag göra? Beställa nu eller vänta? Känns så dumt om priset skulle sänkas eller nåt sånt liksom.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-30 21:29
Ursprungligen av Bagewitz:

Det blir en MacBook Pro för min del iaf. Vet inte när ja ska köpa den bara. Flyttar om två veckor, samtidigt som WWDC är. Hinner knappt vänta tills efter WWDC att köpa datorn för ja måste ha den tills skolan börjar. Haha hur f-n ska jag göra? Beställa nu eller vänta? Känns så dumt om priset skulle sänkas eller nåt sånt liksom.

Det är inte så sannolikt att det kommer någon större uppgradering av MacBook Pro på WWDC, så du kan nog lugnt köpa nu. Vad är det du kommer att studera?

Media och kommunikations vetenskap i Växjö.

Ingen PC haha. Bar på en jädrigt tung väska i lumpen så ja klarar nog ett extra kilo;)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-30 23:21
Ursprungligen av vanilj:

Det är inte så sannolikt att det kommer någon större uppgradering av MacBook Pro på WWDC, så du kan nog lugnt köpa nu. Vad är det du kommer att studera?

Jag är inte så säker på att det inte kommer några nya laptops tämligen snart. Undrar om inte MacBöckerna kom, för att man inte kunde vänta på Intels nya proppar. Nu är propparna här!

Vänligen, Ylan

• Medlem
  • International user
  • 2006-08-03 11:41
Ursprungligen av Bagewitz:

Apple's köpguide rekommenderar en MBP:)

Ska också köpa en MBP, kommer själv vänta tills MBP merom släpps. Du kan ju alltid använda skolans datorer tills du har fått din nya...

iMac är mycket mac för pengarna just nu så den blir du säkert nöjd med!
iMac eller en MacBook skulle jag valt. En MBP 15' är enligt min mening för dyr i förhållande till vad man får. När jag själv pluggade på VXU hade jag enorm nytta av en PB17'. Jag tycker en bärbar är ett måste i tex projektarbeten men bor du på campus så skall du nog klara dig endå...
Själv hoppas jag på en ny version av MBP snart så jag kan byta ut iBooken som följer mig för tillfället.

Ett tips som förmodligen kommer kännas vansinnigt malplacerat med tanke på att du vill ha en Mac men.. Kolla på Thinkpad X60s som också säljs med studenrabatt.

Den kostar 3000:- mer än Macbook och saknar såna livsnödvändigheter som widescreen, webbkamera och dvd-läsare. Men den väger också närmare ett kilo mindre än Macbook (med ryggsäcken full av böcker kommer du vara tacksam för varje sparat hekto), har 6 timmars praktiskt batteritid (jfr med ~3-4 timmar för Macbook) och kanske viktigast av allt, är byggd som en stridsvagn.

En students bärbara dator kan få uppleva mycket, allt från utspillda kaffekoppar till glada klasskamrater som ovetande sätter sig på din väska till vurpor med cykel till oändliga tråkiga statistikprogram som förpestar din tillvaro. Men jag tror att en Thinkpad, speciellt en i x-serien, bättre än någon annan dator klarar av det här livet.

/Slut på den frälstes predikan.. :-]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-31 08:44

Som sagt, håller med ovan om att det är en knepig tid att köpa MacBook Pro. Tror att nya kommer att visas på WWDC men när du kan ha en i handen är en annan fråga...

Enligt macrumors.com Buyer's guide.

"Last Release: April 24, 2006
Days Since Update: 98 (Average = 104)
Recommendation: Buy only if you need it - Approaching the end of a cycle "

Men, med det sagt; Intel levererar de nya processorerna (Core 2 Duo för bärbara) först i slutet av augusti, så behöver du datorn nu blir det svårt att vänta. Och som vanligt, köper man en dator nu kommer den inte magiskt bli slöare eller sämre när en uppgradering släpps, även om det kan kännas så

Måste du ha en bärbar då? En iMac ger ganska mycket dator+skärm för pengarna plus att den har ett schysst grafikkort så du kan spela om du vill.

Jag bytte min Powerbook mot en iMac och är toknöjd. Hur ofta tror du att datorn kommer att lämna ditt skrivbord? Det finns väl datorer att använda i skolan så du slipper använda din egen där.

• Medlem
  • Gävle
  • 2006-07-31 10:37

Vill man spela spel är det ju en iMac man ska satsa på. Vill man ha bärbar är det en MB. MBP känns som den ger för lite extra för pengarna.

Ändrade mig igen och beställde en iMac precis. 20 tum, 2GB ram och 256 VRam. Leveranstiden var dock väldigt lång. Får den senast den 21 augusti. Tyder det på en att uppdatering är inom synhåll?

Edit: I mailet jag fick från apple store står det: Vi ber&aknar att leverera det till din leveransadress den 17.08.2006 eller tidigare.

Går jag sen in å kollar på beställningsstatusen så står det: Beräknas
levereras senast Aug 21, 2006

Kan dom inte räkna? Vilket datum ska man gå efter?

Senast redigerat 2006-07-31 20:52

Bra val. Klarar man sig utan bärbar så har du just köpt den ultimata maskinen (jag har en likadan). Det är ju inte otroligt att det snart kommer en lite snabbare processor. Något annat är inte att vänta tror jag. Vissa tror på nya Core 2 Duo men det skulle nog betyda nytt pris och det tror jag det är för tidigt för.

Ang. leveranstid så finns det ju vissa butiker med lager. Men t.ex. på Dustin så är det endast med 128 VRAM och 256 är nog värt pengarna. Kolla med andra om de har någon med 256 hemma. Men då riskerar du såklart att köpa precis innan en uppdatering som Apple kanske väntar in...

Det är ju inte så att det inte skulle att spela spel på en MacBook. Grafikkortet är budget, lite gammaldags, men inte gammaldags. Det kanske inte klarar spelens häftigaste renderingslägen, kanske inte klarar alla effekter, men Aspyr och andra som gör spel kommer att vara intresserade av att spelen funkar på både Mac Mini och MacBook, så det fixar sig.

• Medlem
  • Österåker
  • 2006-08-11 12:31

Gratulerar till en underbar dator!!

1
Bevaka tråden