Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powerbook 12tum tar ingen ström

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-07-21 17:28

Försöker dra upp det här igen för att jag måste få igång burken.

Okej jag har problem med min trogna powerbook. en dag så slutade den bara ta ström till batteriet. men den fungerade fortfaronde om jag hade sladden i. Jag tänkte att det inte var något större problem utan beställde ett nytt batteri och körde på sladden så länge. men efter ett par dagar så sluta den ta ström helt. och när jag försökte sätta i sladden igen så gnistra det till i "hålet" på pbn. Och nu den luktar nu lite bränt där. Nu kommer frågan. Vad gör man?
garantin är slut och jag antar att om det är något som är brännt så kommer det bli dyrt som fan.
finns det någon alternativ väg man kan gå för att få den o fungera?
hoppas allt är bra med er
mvh calle

Senast redigerat 2006-07-21 17:38

Lämna in den till en återförsäljare som har verksatd och be dom titta på den. Dom kollar först vad som är fel och efter det får du en kostnad som reparationen kommer att kosta. Blir det för dyrt så tackar du nej.

Vissa återförsäljare tar ut en avgift för att felsöka datorn. Ring först så du inte får någon otrevlig överraskning.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-21 18:51

Vad är det för en powerbook,
Är det bara Power Input Board som är kass.
Blir det nog inte så dyrt.

B.D

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-21 21:12
Ursprungligen av bodahl:

Vad är det för en powerbook,
Är det bara Power Input Board som är kass.
Blir det nog inte så dyrt.

B.D

Det kallas DC-in Board. Det blir dyrt att byta ut den, oturen är så att DC-in board ligger under logikkortet !. Det blir många delar att plocka isär för PB 12".
Ring runt till olika försäljaren (som har service) och fråga kostnadsförslaget. Då kan du välja bästa kostnadsförslaget om du bor i en stor stad.
Men om det är iBook 12" så är det betydligt billigare (men du skriver rubrik PowerBook 12")

  • Oregistrerad
  • 2006-07-21 22:07

Input board.

Ursprungligen av REP:

Det kallas DC-in Board. Det blir dyrt att byta ut den, oturen är så att DC-in board ligger under logikkortet !. Det blir många delar att plocka isär för PB 12".
Ring runt till olika försäljaren (som har service) och fråga kostnadsförslaget. Då kan du välja bästa kostnadsförslaget om du bor i en stor stad.
Men om det är iBook 12" så är det betydligt billigare (men du skriver rubrik PowerBook 12")

Har du bytt någon.
På powerbook kallar man det DC-In Board på iBook Power Input Board.
Är det till Powerbook G4 Aluminium 12" kostar den ungefär 500:- beg.

B.D:cool:

  • Oregistrerad
  • 2006-07-21 23:11

Oj då måste jag veta om det är aluminium. jag gissar att det är det.
PowerBook G4 (12-tums)
http://www.at-mix.de/images/glossar/powerbook_g4_12.jpg
så bodahl du tror altså man kan skruva upp den och byta själv eller menar du att ett service ställe kan göra det.

Finns det inga batteriladdare man kan köpa föressten det borde ju fungera under omständigheterna.... men om det är på samma krets som sladden för ström så är det ju kört..
hmm synd man inte har pengar nog till en ny bärbar

Vill tacka er för alla svar och ideer i alla fall. dom upskattas

  • Oregistrerad
  • 2006-07-21 18:53

ja jag får nog göra det. man kan inte skruva upp den så man ser moderkortet?. då kanske man kan se om den ser bränd ut.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-21 20:45

Vad är det för modell på den.
Jag har en massa delar till powerbook.

B.D

  • Oregistrerad
  • 2006-07-21 23:25

Det är samma DC- In Board på alla Powerbook Aluminium G4 12" 867-1.5 GHz.
Inte så svårt att byta.

B.D

1
Bevaka tråden