Jaha. Min första hårddiskkrasch...

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-07-20 08:39

Då har det hänt. Min första hårddiskkrasch...

Men sekundära HD (en simpel Western Digital på 80GB) surrar till som att den vill starta upp, klickar till och sedan lägger av för att omgående surra igång igen... å igen... å igen...

Eftersom att det är datorns sekundära hårddisk går allt annat som vanligt. Finns det något man kan göra eller är det bara att ge upp?

/D

så där har en extern hårddisk betett sig för mig också, även efter jag bytte hårddsk, jag drog slutsatsen att det var lådan som krånglade... kan ju vara värt att kolla

• Oregistrerad
  • 2006-07-20 08:45

Hur testar jag sånt med en lös IDE-disk då? testa att sätta in i annan maskin?

[ tesatade just i en annan dator men samma klickande ]

• Oregistrerad
  • 2006-07-20 09:53
Ursprungligen av dboy:

Hur testar jag sånt med en lös IDE-disk då? testa att sätta in i annan maskin?

[ tesatade just i en annan dator men samma klickande ]

Precis. Hade det varit en extern hd låda så kan man bara köpa en ny låda. Men när det är en IDE så blir det klurigare. Jag fick problem med extern hd och köpte ny låda bara. Sedan var jag tvungen att hitta hd genom att köra igång repareration av hd med apples inbyggda program. Så prova detta om du inte redan har gjort det.

av ren nyfikenhet, hur länge levde hårddisken innan den gav upp?

• Oregistrerad
  • 2006-07-22 08:58
Ursprungligen av tobiwan:

av ren nyfikenhet, hur länge levde hårddisken innan den gav upp?

Min första hd levde i några månader. När jag sedan flyttade till USA och tryckte in den externa hd lådan så började den uppföra sig konstigt,, den ville inte starta upp ordentligt som du själv beskrev med din hd. Efter ett tag dog den helt. Lade in en ny hd och även den började uppföra sig konstigt direkt. Så jag köpte en ny extern låda. Felet kvarstod, men efter att ha reparerat hd (med den förra lådan så dök inte ens hd symbolen upp på skrivbordet) så fungerade även den gamla hd och jag kastat bort min gamla externa hd låda.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-20 09:39

Om det är hårdvarufel är det ju svårt att själv rädda datat. Då måste du nästan be någon firma göra jobbet åt dig. Det kostar ju i och för sig en slant. Hade en diskkrasch för ett tag sedan och eftersom jag hade arbetsprover till skolan där fick jag be om hjälp. Slutade med en nota på lite under 5000 kr.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-22 09:45

Kommer den upp i Systeminformation? I sådant fall skulle jag prova att Data Rescue II, finns en demo på sidan.
Som sista sak är att ha turen att ha en exakt likadan hårddisk och prova att skruva loss "kortet" bak på hårddisken och testa om det är det som har gått. Detta funkar om det är samma hårddisk men även samma firmware.

1
Bevaka tråden