Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med externa hårdiskar

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-07-19 14:34

Hej
Helt plötsligt slutade mina externa Lacie hårddiskar (firewire) att fungera. Ena dagen slutade den ena att synas på skrivbordet medan hårddisken stod och blinkade med sin blåa lampa. Den ville ej heller starta upp. Jag provade att plocka ur hårdisken och monterade den på en ledig plats internt i datorn med det gick inte heller. Men jag var glad över att den andra fungerade. Två dagar senare slutade den också att fungera och nu får jag ingen indikation om att något är inkopplat i Firewire ingången. Denna hårdisk blinkar inte utan är stendöd.

Kan det vara möjligt att två hårdiskar viker hädan?

Det började att ske skumma grejor för en månad sedan då jag hade bytit operativsystem från Panther till Tiger. Det började med att CD luckan inte gick att öppna. Efter ett par pRAM rensningar så fungerade luckan igen.

Vad ska jag göra? Några tips innan jag formaterar allt?

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-07-20 10:28

Ett fötydligande: Datorn som jag har är en stationär Power Mac med dubbla 867MHz.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-20 11:17

Kan vara att drivrutinerna blivit för gamla när du uppdaterade. Kollla på den här sidan...
http://www.lacie.com/se/support/

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-07-21 11:57

Tack för den länken. Men jag har nu testat hårddiskarna på min kompis dator och de fungerade inte där heller. Så det är konstaterat att hårddiskarna är paj. Frågan är ju varför lägger båda av med en veckas mellanrum? De är ju inte heller lika gamla.
Är det datorn och dess firewireutgång som har knäckt dom eller vad kan det vara?

Har råkat för ett liknande problem. Hade 2 Lacie FW diskar, Porsche design, mjukvaruraidade till min OSX Server. Både bröt ihop samtidigt. Numer köper jag bara Lacie diskar med riktigt Aluminium hölje och jag kommer inte använda OSX Mjukvaruraid fler gånger.

  • Medlem
  • Borgholm
  • 2006-08-10 20:29

Jag har haft min Lacie d2 FW-disk i snart tre år och har haft den på service en gång då den envisades med att matas ut under körning. Sista året har den fungerat bra men idag försvann den spårlöst från osx tiger. Eller rättare sagt, osx vill formatera skivan och säger sig inte kunna läsa den. Trist med tanke på att en hel skivproduktion ligger, till stora delar obackat, på denna disk. Sliter nu mitt hår och hoppas på att kunna rädda projektet. Tips tas tacksamt emot.

/erici

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-12-30 10:06

Ny Hårddisk i G4:an

Jag har köpt en ny samsung 250GB hårddisk som jag ska installera i min Power Mac G4, dubbla 867MHz (spegeldörr-modell).

Hur gör jag? Hur ska byglingen vara? Vad gör jag då jag staratar datorn? formatera? ??

Vad gäller FW är det alltid god idé att kolla firewire-kablarna innan man ger sig in på mer avancerade övningar. Dessa "slits" nämligen även vid ganksa måttligt böjande fram och tillbaka. Prova därför i första hand med en fräsch kabel och se om det gör någon skillnad.

Vad gäller formatering av nya hårddiskar finns programmet Skivverktyg i mappen Verktygsprogram i Programmappen. Vad gäller byglingen så får svaret bli "vet ej". Men det brukar vara rätt som standard har jag för mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-05 00:03

En fråga, jag kom att tänka på.

När jag formaterade min extrerna HD på 320 GB i HFS+ journalförd, så hade jag bara cirka, ja vad var det nu, kanske 290 GB kvar. Skall det vara så?

Samt, det tog bara kanskr 5 sekunder, fast den var ju ny alltså.

Jag har haft min Lacie Porsche nu i snart 3år, för nått år sedan råkade jag ut för samma som Ni att disken bara la av. Jag smygöppnade o såg att de kör med Maxtor så jag mailade Maxtor och de har inte mer än 1år garanti på sin HD medans Seagate mfl har 2år, blääää.
Men jag mailade Lacie och de skickade en massa pdf som jag skulle skriva ut och ett tfn-nr till FedEx, sen så packade jag skiten och ringde FedEx, de kom hem och hämtade paketet, efter en vecka damp det ned igen med ny hårddisk, snacka om service!

Ursprungligen av synthetic:

Jag har haft min Lacie Porsche nu i snart 3år, för nått år sedan råkade jag ut för samma som Ni att disken bara la av. Jag smygöppnade o såg att de kör med Maxtor så jag mailade Maxtor och de har inte mer än 1år garanti på sin HD medans Seagate mfl har 2år, blääää.

Lösa Seagatediskar har väl fem (5) års garantitid? Skiljer sig verkligen externa allt-i-ett-diskar från de interna från samma tillverkare?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-10 14:07

Men du förlorade väl allt på den? Iof är 3 tre lång tid, men det verkar som allas Lacie Porsche går sönder.

Jag köpte en MyBook istället.

1
Bevaka tråden