Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SQL anrop och begöver hjälp av en snäll en.

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Behöver hjälp av en PHP-kunnig.
Jag har värden i en tabell för olika kategorier i ett menyträd som har separerats med komma (Se exempel nedan)

,1,11,121

Mitt anrop för att ta fram dessa är:

$result = sql_query("SELECT pid, title, endagspris, tredagarspris, veckopris, manadspris clanguage from ".$prefix."_XXXXX WHERE active='1' AND kategori like '%,$cid%' order by possition", $dbi);

Sedan listas sakerna som stoppats in i kategorierna

Saken är den att de listas även i andra kategorier eftersom de innehåller värdet av samma siffra exempelvis en etta, eller tvåa.

Är det någon som vet hur anropet skall göras för att få ut exakta träffar?
Man skall alltså kunna lägga in en produkt i flera olika kategorier.

Om det inte är ett alternativ att lägga kategorierna i en egn tabell så kanske en lösning kan vara att lägga ett komma sist i nummerlistan och söka på like '%,$cid,%' istället.

Tack hallgren. För ditt svar, råd.

Jag lyckades lösa problemet genom denna lösning:
AND kategori like '%,$cid,%' OR kategori like '%,$cid' order by possition", $dbi);

  • Medlem
  • 2006-07-20 10:25

sjukt.. jag gjorde EXAKT samma sak för ett tag sen.. fast i .net.. jag löste det så som hallgren sa, och avslutar alltid fältet med ett komma.. men din lösning kanske är snyggare.. om man nu tittar i databasen..

Snyggare vet jag inte om det är. Bara det fungerar och rullar. Fast man får ju en hel del gråa hårstrån och en kal flint av allt tänkande.

1
Bevaka tråden