1.83 eller 2.0

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-17 20:54

Hej,

Skall nu äntligen investera i en Macbook Pro. Jag står inför valet av 1,83GHz eller 2.0GHz. Jag köper inte direkt från Applestore utan genom återförsäljare.

Det jag ska använda datorn till är främst filmklipp, CS2 (genom emulation då), internet och ibland Front Row.

Min ekonomi är stram, dock har den dyrare konfigurationen 1GB RAM (istället för 512MB) och 256MB grafikminne (istället för 128MB) - vad föreslår ni? Ska jag bli bankrutt och köra på den bättre eller räcker det med 1,83an?

Tack på förhand!

• Medlem
  • Kalmar
  • 2006-07-17 21:00

men MacBook Pro finns väl inte i 1.83 GHz?

Nope, numer finns bara 2.0Ghz med 128MB grafik eller 2,16Ghz med 256MB grafik.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-17 21:54

Det stämmer. Men som sagt så ska jag inte köpa via Applestore utan genom återförsäljare som har kvar sina 1.83-modeller.

Jag antar du får den kraftigt rabatterad isf för annars förstår jag inte vitsen.

När MBP 2.0Ghz ersatte 1,83Ghz sänktes priset dessutom med 2000kr.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-17 22:17

Ja, den är rabatterad. 13000 exkl.
För min del står 1,83 närmast hjärtat eftersom plånboken tillåter det mer Men om ett halvår funderar jag på en betydligt större och ordentligare bildskärm (20"-30"), och då undrar jag om det går att byta ut grafikkortet i MB Pro? Om detta går så är en 1,83 som ett ganska självklart köp.

Vad tror ni?

• Medlem
  • Sundbyberg
  • 2006-07-18 06:42
Ursprungligen av trendol:

Ja, den är rabatterad. 13000 exkl.
För min del står 1,83 närmast hjärtat eftersom plånboken tillåter det mer Men om ett halvår funderar jag på en betydligt större och ordentligare bildskärm (20"-30"), och då undrar jag om det går att byta ut grafikkortet i MB Pro? Om detta går så är en 1,83 som ett ganska självklart köp.

Vad tror ni?

Prisvärt!

Har de kvar den gamla 2,0:an så borde du ju få motsvarande rabatt på den och då är det ju 256MB grafik, 100 GB hårddisk och 1x1GB RAM. Egentligen bara 0,16 GHz processor som skiljer den och efterträdaren åt.

Grafikkortet går inte att byta. Det är fastlött på moderkortet. Men det som finns kan utan problem driva en 30" skärm utan minsta problem. Jag har testat med klenare maskiner än så och det funkar felfritt utan lagg eller hack i gränssnittet.

Ursprungligen av Rickard A:

Grafikkortet går inte att byta. Det är fastlött på moderkortet. Men det som finns kan utan problem driva en 30" skärm utan minsta problem. Jag har testat med klenare maskiner än så och det funkar felfritt utan lagg eller hack i gränssnittet.

Det kan också vara värt att nämna att det är Apples 30"-skärm som den klarar. Naturligtvis klarar den också andra skärmar med DVI- och VGA-kontakt, utan taket sitter i vilken upplösning som ska levereras.

• Medlem
  • Österåker
  • 2006-07-18 07:44

Slå till!

• Oregistrerad
  • 2006-07-18 08:36

Jag skulle slå till på 2.0 pga RAM och VRAM. Det känns nog roligare när det kommer mer core video-saker.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-18 14:48

Hej igen och tack för alla svar! Nu sjönk min beslutsångest
Det är alltså 1,83GHz för 13000 (exkl) som jag talar om. 2.0GHz ligger på 16500. Det handlar visserligen om bara om 3500, men inkl moms (ca 16200 resp ca 20700) är det en ganska stor skillnad, rent ur ett plånboksperspektiv

mikrotekniko: Anledningen till att jag tvekar på 2,0an är just för att den har 1GB i RAM. Den är ju faktiskt köpt från Apple - fast för en tid sedan - och deras RAM-priser är ju inte att leka med. RAM kan jag hellre köpa till när fler frilansuppdrag trillat in efter sommaren
Det är just grafikkortet och processorkraften (0,16GHz, som Warzaw sa) som jag undrar över, om det verkligen är så värst stor skillnad.

Tack för alla svar gällande 30"-skärmen.

Ursprungligen av trendol:

Anledningen till att jag tvekar på 2,0an är just för att den har 1GB i RAM. Den är ju faktiskt köpt från Apple - fast för en tid sedan - och deras RAM-priser är ju inte att leka med. RAM kan jag hellre köpa till när fler frilansuppdrag trillat in efter sommaren
Det är just grafikkortet och processorkraften (0,16GHz, som Warzaw sa) som jag undrar över, om det verkligen är så värst stor skillnad.

2,0 levereras ju med 1GB på en minnesplats. För att maxa den måste du alltså bara köpa 1GB till. 1,83Ghz levereras med 512MB och kräver då 2x1GB för att maxas. Där har du ca 1000kr mer i minneskostnad för 1,83-an.

Med tanke på att processor och grafikkort inte går att uppgradera i efterhand kanske de ca 3500kr som skiljer efter en minnesuppdatering inte är så blodiga ändå? Du får även 20GB större hårddisk med 2,0.

Hur som helst behöver du inte köpa 2,0 just för att driva en stor skärm. Du kommer lessna på datorn långt innan du upplever att grafikkortet är otillräckligt för det ändåmålet. Som jag sa tidigare kan betydligt slöare grafikkort driva apples 30" utan bekymmer.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-18 15:08

Där sade du något.
Beakta att jag inte är någon särskild expert på det här området, men det har ni och du nog redan förstått Gällande 30" så är det om ett halvår eller mer som det hela gäller - för tillfället så handlar det om en smidig bärbar som jag kan ta med alla jobbrelaterade grejer överallt; tåg, buss, bil till annan ort.
3500kr kanske inte är så blodigt, precis som du säger, om man jämför. Det kanske är bra investering. Problemet är att plånboken lär bli fylld - av ett tomrum
Men jag ska kika på detta. Tack!

• Medlem
  • Sundbyberg
  • 2006-07-18 18:49

Oavsett vilken modell du väljer så blir du säkert jättenöjd!

Det kliar i mina köpfingrar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-18 19:07

Om du ska köra ngt under Rosetta kan jag rek att du köper på dig så mkt ram som du har råd med från första början.. Annars finns det risk att du blir grymt besviken på prestandan, vi snackar ju ändå emulering här...

Sitter själv på en MPB 2.16 GHZ med 2 GB minne och CS2 tuffar på bra, det går inte snabbt alltid men det är stabilt... Det enda jag själv kan jämföra med är mig själv och jag satt på en Powerbook G4 1.67 GHZ 1 GB ram innan och när jag kör Indesing och Bridge så går det i samma fart som innan på G4:an...... Däremot är den en fröjd att köra Universal proggs

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-18 19:11

Citerar den gode Thomas Ytterberg från Macworld.se forumet ang minne och Rosetta :

Har skrivit om detta ett par gånger i tidningen och på forumet, så jag kör en vals till!

Installera minst en gigabyte internminne i en Intel-Mac om du ska köra PowerPC-program, särskilt då MS Office och Adobe CS. Med endast de medföljande 512 MB kommer datorn att frysa till, badbolla, tugga, och bli allmänt ryckig när man kör PowerPC-program.

Allra bäst är förstås 2 gigabyte. Behöver man köra till exempel Photoshop och Indesign samtidigt kommer 1 gigabyte också att få datorn att börja skyffla virtuellt minne på hårddisken.

//Thomas

• Medlem
  • International user
  • 2006-07-18 22:00

Kan inte låta bli att fundera på om en maxad sista version PB G4 är det bästa köpet tills det MS Office och PSCS3 kommer för intel-macarna?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-19 12:44
Ursprungligen av bossep:

Kan inte låta bli att fundera på om en maxad sista version PB G4 är det bästa köpet tills det MS Office och PSCS3 kommer för intel-macarna?

håller inte med, jag kör både MS Office (mest Excel) och hela CS2 paketet och jag märker ingen som helst skillnad mot min tidigare dator... Och sen får du en toppmaskin som har en massa fördelar framför nackdelar.... Jag behöver inte lista allt, ni vet specen.....

Köp en MPB, den dyraste ni har råd med, den är värd varende krona !!

• Medlem
  • International user
  • 2006-07-19 22:27
Ursprungligen av djablo:

håller inte med, jag kör både MS Office (mest Excel) och hela CS2 paketet och jag märker ingen som helst skillnad mot min tidigare dator... Och sen får du en toppmaskin som har en massa fördelar framför nackdelar.... Jag behöver inte lista allt, ni vet specen.....

Köp en MPB, den dyraste ni har råd med, den är värd varende krona !!

Tack för inlägget. Fördelarna med MBP är uppenbara. PBG4 använder gammal (men beprövad teknik.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-19 15:03

djablo, tack för svaret!
Jag funderar starkt på en 2,0GHz med 1GB RAM (äldre utgåva). Kan få en sådan för drygt 16.000 exkl. Men just nu verkar det som att en 1,83GHz ligger närmast. Såvida inte ett mirakel från frilanshimlen ljusnar till

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-19 15:08

trendol : ja hajar läget, jobbar själv som frilans och vet hur tajt det kan vara ibland... vad du än köper ta väl hand om datorn, andrahandsmarknaden är bra för macar och jag sålde min gamla PBG4 1.67 för 13.000:- och kunde därav köpa mig min nya dator, en MPB 2.16 med cash in between, annars hade jag inte haft råd....

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-19 15:41

djablo - jag har ingen mac att sälja för 13.000 har en jävligt kraftfull pc, men jag är så jäkla trött på att släpa omkring på ett miditower så fort jag vill sitta ute i solen och jobba
blir nog en 1,83

1
Bevaka tråden