Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Musikmobil eller mp3+mobil?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-07-15 23:48

Prylnördar förenen eder!

Jag står inför ett viktigt vägskäl: den 28/7 åker jag till Thailand och måste då ha en mobil med bra kamera och musikspelare/ separat mp3. Jag ska teckna ett företagsabonemang och kan då plocka ut en sjysst lur, och det lutar åt en SE w810. Problemet är dock att den är sjukt osexig, och jag har höga krav på lagringsutrymme och hörlurar. Man måste således köpa typ 2 gb minne och nya lurar.

Jag är alltså ute efter en sexig telefon med *bra* kamera. Gärna liten och smart, och den bör kosta max ca 4000 kr. SE K800 verkar bra, men den är inte så snygg och ganska stor.

I ett senare skede ska jag köpa en bra mp3, kanske nästa generations ipod.

Förslag? Fördelar med musikmobil osv?

PS. Varför finns det ingen mobil/mp3 med 4gb/filmspelare/smartphone/3 mpx kamera? DS.

Skulle man inte kunna överföra uttrycket "ju fler kockar desto sämre soppa" även på multifunktionsmaskiner? Liksom utrycket "det är lätt att säga tulipanaros - men att göra den ..."

Sedan kanske det finns bra kompromisser (vilket de efterfrågade prylnördarna säkert kan tipsa om), men personligen föredrar jag separata prylar som är bra på det dom är avsedda för.

Mina 2 ören...

Trevlig resa!

Jag kör Sony Ericsson K750 + iPod nano. K750:n är inte i närheten lika bra för att lyssna på musik på, men det är mer för att nanon är så sjukt bra och inte att telefonen är dålig.

K800 är bäst på foto. iPodsen är bäst på musik. Den kombon hade jag kört om jag köpt nytt idag, men K750 duger gott till de tillfällen man inte har en riktig kamera med sig.

Nokia N91 har 4GB hårddisk samt kamera:
http://www.nokia.com/nseries/index.html#product,n91

  • Oregistrerad
  • 2006-07-16 14:09

K800 verkar riktigt nice, det enda som verkar dåligt är videoinspelningen med den låga upplösningen. N91 känns lite klumpig och dyr. Det blir nog en telefon som iaf kan tjäna mp3 tillsvidare, och sen kompletterar man med en ipod elller liknande senare. Jag hade en nano förut och var riktigt nöjd med den, men jag ville förena sakerna i en enhet. Det är väl rätt nice iofs att ha flera prylar..

  • Oregistrerad
  • 2006-07-18 19:55

Det blev en SE w810i ändå. Den är rätt sexig när man väl använder den, och den är framförallt sjukt bra. Det enda negativa hitills är nog att den inte har automatisk blixt på kameran... Sjukt nöjd annars!

Ursprungligen av thermos:

PS. Varför finns det ingen mobil/mp3 med 4gb/filmspelare/smartphone/3 mpx kamera? DS.

Den nya SE W950i uppfyller ju allt utom kamerabiten, den finns förvisso inte ute än, men den har 4gb, musik/film-spelare, smartphone. Den är egentligen en walkmanifiering av M600 med större lagringskapacitet.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-19 14:37

Jag skulle inte fega på den, men delvis kommer den att vara sjukt dyr och delvis så saknar den kamera. Trevlig koncept dock. Sen behövde jag en bra lur direkt.

Det första är ju mer synd än det andra, men den skulle nog passa mig rätt bra! jag såg att du redan investerat, tänkte bara nämna det eftersom du efterlyste...

Härligt att det blev en W810i.... Är sjukt nöjd men min.....!! Bästa mobilen jag har ägt

Ps Hur kan ni ens fundera på en K800i?? Det är INGEN musikmobil jämförelsevis mot en
W810i, den har ju ingen walkman meny precis, jag körde ett 512 mb minneskort i min gamla
K750i och HBM-70 In-Ear Stereo lurarna från SE och visst blev det bra ljud men användarvänligheten är fan så mycket bättre nu med min W810i än med min gamla K750i.... och enbart pga Walkman menyn!! Dessutom så har K800i bara en bättre kamera.... men men jag prioriter musik och inte kamera, är sjukt nöjd med min 2 megapixel kamera hur som helst

Vill ni ha en riktigt bra musikmobil signerad SE med bra operativsystem (tyvärr ingen kamera dock) är W950i perfekt. SE hittills bästa musikmobil med ett modernt OS och bra funktioner. Dessutom 4 GB minne.

Annars är Nokia N73 Music Edition ett trevligt alternativ för att inte tala om P990i. En telefon behöver inte heta Walkman för att vara bra som MP3-spelare.;)

  • Oregistrerad
  • 2006-10-19 18:42

Jag bytte nu min w810 mot en m600 rakt av, och köpte den nya iPod Video 30Gb... *Dreglar* Funkar klocrent. w810 är en grym lur, men jag ville ha en fet businesslur+massor av musik..

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-11-01 11:30

Ursäkta en nybörjarfråga; men kommunicerar macen friktionsfritt med mp3-telefonerna? följer alla nödvändiga kablar med?

  • Oregistrerad
  • 2006-11-01 19:58

Man kör enkelt med isync och bluetooht. Har aldrig kört med kablel för att synka, men det funkar generellt sett klockrent. Nu råkar jag ha en av de få lurarna som inte stöds (M600).

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-11-01 22:52

Ah. Bluetooth såklart. Det glömde jag ju bort att jag har numera, kul kul!

Förlåt en snabb fråga: vad är det som finns i en Walkmanspelare som saknas i en icke-Walkman? Jag gillar musikspelaren i S60v3 och UIQ3 skarpt och de hanterar spellistor och annat helt perfekt. Vore trevligt att få reda på vad som saknas men som finns i Walkman.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-04 17:36

Det är väl mer generellt att WM är byggd för att spela musik, så man får både minneskort, bra hörlurar med adapter och inte minst en riktigt bra lur. Jag gillade också att man kunde dedikera knappar till olika saker inom musikspelaren, typ en för musikspelaren och en för "nu spelas". De s60-lurar jag har haft har funkat, men med sämre ljud och inga tillbehör för musik. Det är väl en smaksak..

Vill man ha en riktigt bra musikmobil får man ju vackert köpa till ett större minneskort, även till en Walkman. Tycker att 2 GB är ett minimum. Hörlurar får man också köpa till om man vill ha ett par riktigt bra. Har inte stött på någon apparat som haft med bra lurar, möjligen hyfsade.

Styrknappar ordnas enkelt med en fjärrkontroll, t.ex HPM-82 eller liknande.

Nej, Walkman har inte övertygat mig, W950i är undantaget. Iövrigt är musikspelarna i t.ex P990i och Nokias S60v3-lurar utmärkta och fungerar mer än väl för sitt ändamål.

Jag får ställa frågan angående ljudet: på vilket sätt låter en "Walkman" bättre? Det enda jag hört är att det skulle vara mer bas i den, men det betyder ju inte bättre ljud. Är registren mer balanserade? Är ljudet renare? Driver den hörlurarna bättre (alltså mer kräm till mer krävande lurar)?

  • Oregistrerad
  • 2006-11-05 17:40

Jag tycker at WM har haft bättre ljud än andra mobiler. Har man för höga krav för musikmobil, typ minnesstorlek, så är en iPod el liknande att rekommendera.

På vilket sätt är ljudet bättre i en Walkman?

  • Oregistrerad
  • 2006-11-06 15:20

Det kanske har berott på hörlurarna, men jag har upplevt det så. Om du läser tester av musikmobiler så vinner alltid WM-lurarna i ljudkvalitet, och dom testar det noggrant och med samma lurar..

Jag har läst diverse tester men inga motiveringar. Mer än möjligen att WM låter bättre med originallurar än en annan telefon med originallurar. Men inga beskrivningar av ljudkvaliteten. Så frågan jag ställer mig är helt enkelt:

Har en Walkman rappare bas? Klarare diskant? Mer sammanhållna register? Mer detaljer i ljudet? Klarar den att driva mer trögdrivna lurar? Dessa frågor har jag inte fått svar på, kanske för att det med externa lurar (ej medföljande) faktiskt inte är någon direkt skillnad (p.g.a Walkman) utan snarare skillnader mellan olika modeller. Två telefoner låter helt klart olika, det är t.ex helt annat ljud i Nokia E61 jämfört med N70/N90. P990i påminner om E61.

Walkman handlar snarare om musikspelarens utformning, det innebär inte att ljudet blir bättre. D.v.s det finns ingen anledning att köpa en Walkman i tron att den låter bättre än andra bra musiktelefoner.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-10 18:32

Jag förstår vad du menar, men jag har aldrig gjort en sådan jämförelse mellan lurarna då jag inte haft de samtidigt. Min personliga åsikt (och jag byter lur hela tiden) är att WM är den telefon som har lämpat sig absolut bäst som musikmobil. Detta trots mina tappra försök att använda andra telefoner (typ N70) som musikspelare. Det funkar om man inte har så höga krav, men det har jag. Enda argumentet mot w810 för mig var minnesmängden (och min prylfetish som driver mig till att köpa en ny lur).
Jag tycker helt klart att du ska testa WM, och läs M3:s test av musiktelefoner.

Undantaget W950i är det ett för stort nedbyte ifråga om funktioner att skaffa en Walkman. Men kommer det en fullfjädrad sak som motsvarar andra tillverkares vassa modeller testar jag gärna.

Dock vore det fortfarande trevligt att få en beskrivning av ljudet i en Walkman, N70/N90 har för mycket loudnessljud för min smak, E61 och P990i låter bättre. Eftersom jag hört argument såsom MegaBass som orsak till Walkmans förträfflighet har jag fått intryck av loudnessljud. Men det kanske är fel.

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2007-09-16 13:05

Iphone är ett bra exempel på varför man ska ha allt i ett:)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-16 15:48

...Kommer ni ihåg tiden då man bara kunde ringa och skicka textmeddelanden med sin mobiltelefon! Och när man kunde lägga mobilen som en bromskloss för ens bilsläp.

Skämt o sido, jag tycker att de senaste modellerna från olika tillverkare, gör bra telefoner med många användbara funktioner. Dock är ju funktionerna en kompromiss eller helt-ok-lösning på extra funktioner i en mobil.

Jag personligen, föredrar att hålla isär kamera, musik och telefon. Dvs, vill jag ta bra foton, så gör jag det med min digitalkamera, vill jag lyssna på musik så använder jag min iPod, osv... De extra funktionerna i min SE W660i är bara en kul, extra grej.

1
Bevaka tråden