Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur flytta iTunes bibliotek från en dator till en annan?

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej. Jag skulle behöva lite hjälp.

Jag har en Mac pro där alla mina mp3-filer ligger i olika mappar under en folder på en extern disk ( låt oss kalla foldern Musik)
Nu börjar den hårddisken bli full och jag har köpt en större som jag kopierat över mappen Musik till. Kan jag på något sätt nu styra om itunes så den hittar musiken i en nya externa hårddisken istället?

Känn jobbigt att behöva ta bort all musik från itunes och sedan lägga in mapp efter mapp.

Jag syncar även min iphone på denna dator så allt det vill jag så klart ha kvar.

Tack på förhand.

1. Den här tråden handlar om att flytta iTunes till ny dator
2. Din fråga diskuteras redan på flera ställen, se här t.ex: itunes ny disk site:99.se - Sök på Google

Så fortsätt gärna din frågeställning i någon tråd som faktiskt behandlar den frågan.

/Mod

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-15 22:13

Jag har precis flyttat materal från en äldre iMac till en nyare iMac. Förde över hela min hemmapp m.m. via Firewire. Alla låtar och spellistor fördes över och syns i iTunes men när jag väljer vissa låtar säger den "... originalfilen inte hittas" medans andra låtar spelas som de ska. Fattar inte varför bara vissa spelas nu och andra inte? Har jag missat något?

Senast redigerat 2011-07-15 23:01
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-16 07:39

Det låter som om du har haft en del musikfiler liggande under iTunesmappen och en del musikfiler någon annanstans... Kan du hitta all din musik utanför iTunes, med Finder?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-16 14:46

Det stämmer. Några låtar har legat under iTunesmappen och några på kanske fel ställe?

De flesta låtar har legat under Musik/iTunes Music ... som iTunes ordnat. Längre in i denna mapp har jag på något sätt haft en mapp till som heter iTunes Music där resten av låtarna legat som jag själv ordnat. Men vissa av dessa låtar hittade iTunes andra inte av någon anledning. Så jag vet inte om orsaken är just att de lagat i fel mapp?

På min förra mac funkade precis alla låtar dock ändå. Men inte på nya... Nu fick jag dra in en hel del låtmappar på iTunes (som jag själv ordnat) för att de skulle gå att spela överhuvudtaget och sen ta bort alla låtar (dubbletter) utan sökväg. Det funkar... i alla fall tillfälligt kan jag tycka. Men tidigare inställningar som "album utan mellanrum", antal spelningar, betyg etc. försvann på de låtar som jag nu drog in.

Jag har sparat mina gamla "iTunes Library och iTunesMusic Library.xml" document på skrivbordet så länge om de kan hjälpa mig att få tillbaka alla inställningar jag gjort på flera tusen låtar.

Känner dock att jag inte vågar göra mer utan experthjälp. Tacksam för svar.

Ursprungligen av carbon:

...som iTunes ordnat. Längre in i denna mapp har jag på något sätt haft en mapp till som heter iTunes Music där resten av låtarna legat som jag själv ordnat....

Man kan inte ha vissa filer som iTunes ordnat, och några som du har ordnat själv... Antingen så ordnar iTunes filerna, eller så gör den inte det. Man kan inte ha både och parallellt.

Eller har du tidigare haft "ordna"-funktionen påslagen, och senare stängt av den?
Eller har du haft olika iTunes-bibliotek som du har växlat mellan?

Har du fortfarande tillgång till den gamla datorn? Ligger iTunes och låtarna kvar där oförändrade?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-16 18:53

Tyvärr var jag tvungen att sälja den gamla datorn imorse. Så jag har bara "iTunes Library och iTunesMusic Library.xml" men vet inte ifall det hjälper nu?

Bevaka tråden