Köpa mac eller pc? hjälp mig

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-07-12 02:42

Hejsan! Det är så att jag vill köpa en macbook men vet inte om jag är intresserad längre för har läst och hört om massa problem om dem osv!
För jag kommer spela lite spel på den!
GTA san andreas,cs och även Need for speed moust wanted,Starcraft och kanske lite doom och såna där spel!
Så kommer en macbook klara av de?
För en mac book pro är långt över min budget!
Så annars är valet en ny staionär pc och min trogna Powerbook pismo

Så vad tror ni?
vad är bäst?

• Oregistrerad
  • 2006-07-12 06:50

Alltså.... en bärbar dator är ju egentligen aldrig en spelmaskin, utan en arbetsmaskin. GTA SA, CS och NFS kanske den kan klara av, om man sänker grafiken till medium istället för att köra på Max. StarCraft springer som en vildhäst på min PM G3 350mhz så det gör den garanterat, samma sak med Doom "och sådana spel".

Macen är fortfarande ingen speldator. Grafikkorten i en Mac är inte bra, de är definitivt inte till för att spela på...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-12 08:49
Ursprungligen av lill_tulle:

Hejsan! Det är så att jag vill köpa en macbook men vet inte om jag är intresserad längre för har läst och hört om massa problem om dem osv!
GTA san andreas,cs och även Need for speed moust wanted,Starcraft och kanske lite doom och såna där spel!

Så vad tror ni?
vad är bäst?

Haha, tja, MacBook SKALL ha riktigt dålig grafikprestanda, men Quake 3 Universal Binary i MacOS ger riktigt många FPS, samt att HalfLife/Counter-Strike ger också vääldigt många FPS i 1280x800 på max grafik. Nyare spel som Doom 3 däremot, är helt körda. Jag har en kompis som köpte en MacBook precis, och den är MYCKET bättre än min (som jag bestälde en dag efter release). Med andra ord, dom första ex:en som lämnade fabriken var inte helt perfekta...

• Medlem
  • Lund
  • 2006-07-12 09:11

En Macbook låter väl inte som en höjdare för spel direkt. Även om Intels GMA950 är det bästa integrerade grafikkort jag har stött på så går det ju knappast att jämföra med ett riktigt.

Men borde inte Apple ta och uppdatera den bärbara linjen lite i samband med WWDC eller Apple Expo Paris, btw?

• Medlem
  • International user
  • 2006-07-12 09:57

Om ditt fokus ligger på spel - stay away from Mac!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-12 10:32

Skulle inte helt hålla med dig Wire... Boot Camp, in med Windows och tuta och kör. Spela allt du känner för och jobba i OSX som är en skön arbetsmiljö.

Men en Macbook tror jag inte är någon höjdar spelmaskin varken i Windows eller OSX. Lista du nämner lär den klara, men nya spel som Quake 4 eller Doom 3 är inte så roliga (MacBook får 9 fps där en MacBook Pro får 32 fps med samma inställningar).

Man kan alltid hoppas Apple "get's it act together" och slänger in ett bättre grafikkort i nästan revision MacBook's, vi får väl se. GPU:n gör MacBooken sjukt ojämn prestanda mässigt.

Så vad tror ni?
vad är bäst?

Ska du spela köp en Pc .

• Oregistrerad
  • 2006-07-12 12:20

Men 10k är ju lite mycket för den datorn då om den inte klarar spela några direkt krvänade spel och då kan man ju använda en powerbook eller ibook istället för 3k-8k!

Men Macbook är ju ruggigt skön så man är ju klart sugen på den!

Men, säljer min pb pismo snart och behöver en ny bärbar mac
Så någon som säljer en ibook g3/g4 för en billig peng? ungefär 1k-4k
Den ska även ha bra batteri tid!

Varför inte välja en ny stationär Mac i så fall? En iMac t ex, den har ju även ett riktigt grafikkort.

Men 10k är ju lite mycket för den datorn då om den inte klarar spela några direkt krvänade spel och då kan man ju använda en powerbook eller ibook istället för 3k-8k!

Väldigt få bärbara datorer för 10 000 kronor har grafikkort som klarar krävande spel. MacBook är inget undantag.

Senast redigerat 2006-07-12 12:59
  • Oregistrerad
  • 2006-07-12 13:07

Jo, för tycker den är lite dyr och lite surt med 512mb ram och har inte råd med något värre! då min pc kostar 9k med 2gb ram och 500gb hd och amd ahtlon 64 3800+ med super snyggt chassi som kostar 1500kr och extra fläktar så den låter tyst!

Så tycker jag en imac är lite dyrt med så lite hd och ram!

Hade en bäbrar dell som kostade runt 7600kr och den klarade GTA och cs och kunnde knappt köra Need for speed moust wanted men det var ju en billig pc bärbar!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-12 14:12

Så som jag ser det, om du vill ha maximal spelprestanda för lite pengar, så bör du hålla dig till PC. Macbooken är en kanonbra dator, men det är ingen spelmaskin. Jag misstänker att du kommer vilja kunna spela spel som släpps i framtiden och då räcker nog inte den inbyggda grafiken på Macbooken så långt.

• Oregistrerad
  • 2006-07-12 14:19

Joa! Men som sagt finns det pc datorer för runt 10k och fungerar utmärkt att spela på...

Joa! Men som sagt finns det pc datorer för runt 10k och fungerar utmärkt att spela på...

Precis. Skaffa en iMac istället. Är du student får du en snygg, liten och mycket bra speldator som klarar av alla nya spel för 8500 och dessutom får du köpa en bra 17" inbyggd skärm för 3000. Totalt 11500.

...
Så någon som säljer en ibook g3/g4 för en billig peng? ungefär 1k-4k
Den ska även ha bra batteri tid!

Jo, för tycker den är lite dyr och lite surt med 512mb ram och har inte råd med något värre! då min pc kostar 9k med 2gb ram och 500gb hd och amd ahtlon 64 3800+ med super snyggt chassi som kostar 1500kr och extra fläktar så den låter tyst!

Men! En imac för tok för dyrt för mig!
Så det blir en pc för mig och en ibook!

9000 för en PC + 3000 för en relativt gammal iBook. Blir inte det för dyrt då? Eller vart är det du vill komma?

• Oregistrerad
  • 2006-07-12 14:24

köp en sån...

Om du upplevde att en bärbar dell för 7600 fungerade bra att spela på så är det väl inte helt otroligt att du skulle tycka det om en macbook också, jag kan inte tänka mig att det är särskilt påkostade grafikkort i dells lågprissegment...

• Oregistrerad
  • 2006-07-12 14:51

Men! En imac för tok för dyrt för mig!
Så det blir en pc för mig och en ibook!

• Oregistrerad
  • 2006-07-12 15:35

Men! jag har ju en pb pismo! jag får ju lite pengar när jag säljer den!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-12 15:41

Men du får väl inte mer pengar om du köper en PC kontra iMac…?

Aja, ett hemmabygge till PC kommer spela spel bättre än en iMac utan tvekan, men en iMac sätter sig i en helt annan klass kontra MacBooken gällande spel.

• Oregistrerad
  • 2006-07-15 01:20

inte mer pengar men jag får billigare dator än en imac! pc:n kostar knappt 9000kr och en imac kostar ca 12.000kr
så man får mer pengar över när jag köper pc:n till annat skojjsigt!

• Medlem
  • International user
  • 2006-07-15 10:24

En PC för knappt 9.000 kr suger som speldator. Bortkastade pengar.

• Medlem
  • Jakobsberg
  • 2006-07-15 10:30

Köp en mac att jobba på och en xbox att spela på. Det är *mycket* roligare att spela på en konsol.
Need 4 speed och GTA SA är grymt kul på x-box och en 32" wide-TV.

Alternativt - köp/bygg en stationär pc. Det går nog att spela på en mac (och en bärbar PC också föralldel), men det är inte samma sak som att göra det på en pc med ett riktigt bra grafikkort.
En PC som kostar 9000:- är kanske en bra spelmaskin... om 2000-3000 av dom pengarna läggs på grafikkortet, just. Att bygga en spel-PC under 10.000 tycker jag låter lite svårt, annars. Jag tror snarare att man landar på runt 15.000.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-15 12:25

Du skrev PC + iBook vilket blir typ 9000 + 3000 vilket blir typ 12000...

Men du gör och räknar som du vill.

Pc om du har lite pengar! Mest valuta för pengarna!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-15 16:35

Om du köper en Mac, gör du det för att du kan tänka dig att betala lite, lite mera för dess stensköna funktioner och godis. Du kan ofta hitta nått liknande 3e part till PC, men det ser aldrig lika bra ut, följer inte med som standard, och integrar inte lika bra med datorn. Jag spelar aldrig, men hade jag gjort det, hade jag haft en MacBook (som jag har nu) och en stationär PC att spela på.

• Oregistrerad
  • 2006-07-15 18:00

Men man behöver inte de bästa grafikkortet på markanden för att kunnda spela! utan de duger för ca 2400kr!
Duger till dem nya och dem gammla spelen!
och så har jag ju en pb pismo som jag säljer så jag får råd med en ibook!

• Oregistrerad
  • 2006-08-18 16:24

Hunter78:

Valuta? Spelfunktionen kanske, och ev. högre specs vid ett rackligt hopplock.. Men knappast valuta. Jag anser att folk som inte spelar, som köper en PC, är de stora förlorarna.

Jag anser även att folk som spelar på PC, och inte konsol, är de som får absolut minst valuta för pengarna.

• Oregistrerad
  • 2006-08-21 16:38

Har tyvär inte råd med en spel konsol!
Eftersom jag laddar hem spelen så vill jag ju inte betala för ett xbox spel för 700kr! tycker jag är överpris för ett spel!
sen är ju konsolen 3000kr!

Men har nog bestämt mig att vänta men en mac...
Väntar och köper en macbook när det nya osx kommer i höst...
Säljer väl min pc för runt 8500kr och köper en begg pc med ett halvbra grafik kort och köper macbooken när nya osx kommer

1
Bevaka tråden