Är Mac mini 1,42 värd 3k+?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-09 17:47

Tjo!

Jag är på väg att ta klivet in i Mac-världen och har kollat runt och läst en del. Jag har nu blivit bjuden att köpa en Mac mini (1,42GHz, 512 ram, superdrive) för strax över 3k. Är det prisvärt tycker ni eller köper jag bara på mig en gammal häck?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-09 17:50

Javist, det är hälften av vad en ny Intel-Mac mini kostar, så det tycker jag absolut är ett rimligt pris. Så gammal är den inte - lite över ett år som högst.
Var bara beredd på att det inte är något fartmonster, utan en billig budgetdator. Funkar dock bra till nästan allt ändå - använder min 1,25 GHz dagligen till ganska tunga grejer faktiskt.

Välkommen till den väldigt ljusa sidan!

• Medlem
  • Borås
  • 2006-07-09 18:07

Stoppa i lite mer RAM det första du gör så har du gjort en ännu bättre affär!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-09 18:48

Tack det låter bra det där, då blir det nog affär rätt snart. Fråga angående minnet bara, finns det en eller två minnesplatser i Minin, har inte riktigt lyckats få det klart för mig.

• Oregistrerad
  • 2006-07-09 19:31

En minnesplats är det bara i minin

• Medlem
  • Norrköping
  • 2006-07-09 22:18

Det är väl rimligt. Jag har precis beställt en sprillans ny lika dan för straxt under 5 lapp (inkl. Blåtand och Airport).

(Nej, det var inte värt 1000 till för att få en Core Solo. Den ska bara stå i ett hörn som server utan skärm eller tangentbord.)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-11 10:40

Mac mini PPC = 1 minnesplats
Mac mini Intel = 2 minnesplatser

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-11 11:05

Jag hade aldrig köpt någon annat än en Intel-mac idag. Det är bara att inse att en G4 är otroligt mycket långsammare. Ett tips är att du provar den, alternativt en annan dator med liknande konfiguration, och avgör om du tycker att farten räcker...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-11 12:30
Ursprungligen av desh:

Jag hade aldrig köpt någon annat än en Intel-mac idag. Det är bara att inse att en G4 är otroligt mycket långsammare. Ett tips är att du provar den, alternativt en annan dator med liknande konfiguration, och avgör om du tycker att farten räcker...

Jo, men om det är ens första Mac - som man har bara för att börja testa - och som man dessutom får för bara 3k, går ju PPC bra.
Min Mac mini G4 har jag haft ett tag och kommer fortsätta använda länge till både Logic, Final Cut och Photoshop - inga som helst problem. Sååå långsam är den inte.
Och hastigheten är fortfarande inte allt - även om man inte behöver påpeka det lika ofta nu när ingen tror att alla "Mac-processorer" är långsammare än "PC-processorn".

1
Bevaka tråden