Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook stänger av sig själv

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Helt plötsligt har nu min Macbook börjat stänga av sig själv lite titt som tätt. Det kan hända när man sitter och surfar/mailar eller när man inte gör något alls. Det spelar ingen roll om strömadaptern är inkopplad eller ej. Strömmen bryts helt direkt, utan förvarning, precis som om man hållit nere powerknappen och tvingar datorn att bryta strömmen.

Såg tråden "Randomly turns off" på Apple support docs att det är fler än mig som har det här problemet. Kommer att knalla in på Macforum här i Göteborg på måndag och se vad man ska göra åt det.

Det är väl inget som är fastställt ännu, men det verkar vara de första Macbookarna som rullats ut från fabriken som verkar vara mest drabbade. Min är t.ex. en 4H621 (äpplet - about this mac - klicka 2 ggr på versionstexten under "Mac OS X").

hejsan, jag har samma problem...
Jätteirriterande!! Det hände en gång för 2 veckor sen och nu händer det 2-3ggr per dag!!
Har provat allt som apple förslagit plus att jag bytt minnen m.m.
Det verkar som logikkortet måste bytas ut.
Jag försöker få en ny istället då jag kan inte vara utan min dator i 2-3 veckor. Man blir verkligen förbannad när de inte kan ta sitt ansvar...
Min är från vecka 22.

Samma fel här, MacBook White 2GHz 4H619xxxxxx. Problemet uppkommer vanligast då maskinen är kall, om värmen stiger till "det normala" 60-70 stänger den inte av sig. Mycket konstigt fel, allt började efter 10.4.7 uppgraderingen hos mig.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-14 10:13

Jag har också tyvärr råkat ut för detta. 4H620xxxxxx. Apple Hardware test tycker inte att det är några problem med maskinen. Fick rekomendationen att instalera om maskinen. Fortfarande samma problem. Sitter just ni med Applecare i telefonen.

Jo har också märkt detta. Det finns två fall. Antingen när man precis startat datorn och man gör nått på en gång, eller när man kör något som tar 100% CPU. Fast jag tror inte detta problem är relaterat till OS X. För detta hände mig med 10.4.6 också fast bara 2 gånger. Igår när den kraschade så tryckte jag på start knappen igen direkt efter och då kraschade den efter 1 sec, alltså innan ens skärmen gick igång. Detta bevisar att det är ett hårdvaru fel som verkar vara relaterat till nån temp censor på logikkortet.

Det som gör mig mest förbannad är att jag måste vara utan min dator i 2 veckor medans de byter logikkortet. Jag har bara haft min dator i 3 veckor och den är sprillans ny. För mig innebär att jag kommer att vara utan en inkomst i två veckor då jag behöver datorn för att jobba!! Att de vägrar skicka en ny till mig gör mig förbannad då de har sålt mig en felaktig produkt... så nu sitter jag här med det här felet då datorn stänger av sig självt 2-5ggr per dag när jag jobbar. Jag kan inte lämna in den då jag måste ha den för jobbet. De vägrar också betala för en låne dator... vad ska man göra??? Det är Apple som gjort fel, varför ska jag betala för detta?

Ursprungligen av Surfer:

Igår när den kraschade så tryckte jag på start knappen igen direkt efter och då kraschade den efter 1 sec, alltså innan ens skärmen gick igång. Detta bevisar att det är ett hårdvaru fel som verkar vara relaterat till nån temp censor på logikkortet.

Precis samma här, med god tur startar maskinen på nytt vid 3 eller 4 försöket. Dålig tur = upp till 10 försök...

Ursprungligen av Surfer:

Det som gör mig mest förbannad är att jag måste vara utan min dator i 2 veckor medans de byter logikkortet. Jag har bara haft min dator i 3 veckor och den är sprillans ny. För mig innebär att jag kommer att vara utan en inkomst i två veckor då jag behöver datorn för att jobba!! Att de vägrar skicka en ny till mig gör mig förbannad då de har sålt mig en felaktig produkt... så nu sitter jag här med det här felet då datorn stänger av sig självt 2-5ggr per dag när jag jobbar. Jag kan inte lämna in den då jag måste ha den för jobbet. De vägrar också betala för en låne dator... vad ska man göra??? Det är Apple som gjort fel, varför ska jag betala för detta?

Här ligger Apple ljusår efter tex Dell, HP, IBM mm. De skulle skicka en ny maskin + en låda för leverans av den gamla med kurir. Hoppas att Apple lär sig att sköta om sina kunder efter köp tillfället För tillfället kan jag absolut inte rekomendera en MacBook till någon!

  • Oregistrerad
  • 2006-07-14 10:46

Nu har jag pratat färdigt med Applecare. Maskinen skall in på service. Talade med MacSupport som får äran att byta logikkort i min maskin. De ringer när det har kommit så jag slipper vara utan burken så länge.

Ursprungligen av Lari Kovanen:

Nu har jag pratat färdigt med Applecare. Maskinen skall in på service. Talade med MacSupport som får äran att byta logikkort i min maskin. De ringer när det har kommit så jag slipper vara utan burken så länge.

Vad fisk du som estimat för bytet? Är själv för tillfället i Malmö (över veckoslutet) och skulle bra kunna byta logikkortet här om det går fort. MacSupport har sin butik ca. 500m från hotellet. Maskinen är köpt i Finland vilket antarligen för med sig problem :/

  • Oregistrerad
  • 2006-07-14 11:19

De hade inga kort inne, men om det fanns på lager hos apple så skulle de få det inom ett par dagar. Hur lång tid själva bytet för MacSupport kommer att ta har jag ingen aning om, men jag hoppas ju inte på nån längre tid. Typ över dagen eller nåt. Men det är ju semestertider osv tyvärr.

Ursprungligen av Lari Kovanen:

De hade inga kort inne, men om det fanns på lager hos apple så skulle de få det inom ett par dagar. Hur lång tid själva bytet för MacSupport kommer att ta har jag ingen aning om, men jag hoppas ju inte på nån längre tid. Typ över dagen eller nåt. Men det är ju semestertider osv tyvärr.

Just... nå får sköta saken hemma i H:fors nästa vecka. Apple borde absolut byta ut hela maskinen i fall som de här! Obegripligt att man måste vänta så länge med fabrikationsfel

  • Oregistrerad
  • 2006-07-18 17:02

Idag fick jag mitt moderkort (som apple kallar logikkort) utbytt. Än så har jag inte haft några hängningar.

Jag lämnade in Macbooken på MacForum här i Göteborg för att få bytt logikkortet ...till ett nytt som är av samma modell som det logikkort som redan sitter i (Apple har inte hunnit göra någon revision ännu). Så det enda jag kan hoppas på är att felet inte uppstår även med det nya logikkortet. Tog ganska exakt en vecka att få datorn ompysslad och är mycket nöjd med servicen i övrigt!

Nu har även jag råkat ut för detta problem. Ni som har haft era inne på service, löste det sig?

Jepp, det löste sig. Blev till och med lite mindre varm efter bytet av moderkort.

Jag har min inlämnad nu för både moderkort och gulningsproblem!

Ska bli skönt att få tillbaka den om några veckor!

Blir tokig på min Macbook som stänger av sig 5-10ggr om dagen. Dessutom surt att behöva lämna in och vara utan dator i flera veckor. Någon som har koll på om dom har logikkort inne i sthlm eller om det även där är lång väntetid?

Nu har även jag drabbats av att min MacBook utan anledning bara stänger av sig, det har skett några gånger idag. Det började i morse efter att ha varit på i bara 10 min. Sen gick det inte att starta den innan jag nollställde PMU på den. Samma sak upprepade sig när jag kom hem efter jobbet.

Var in på den lokala macåterförsäljaren men de visste inte mer än att det hänt andra MacBook ägare. Fortsätter detta ska jag ringa Apple och höra vad som gäller.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-10 00:51

Ring till Apple support. Som alltid med fel på ny produkt, destor fler som rapporterar det desto bättre.

Om datorn stänger av sig själv, så är det självklart något konstigt. Kolla loggarna när det händer.
Notera tidpunten när det händer och kolla sen i systemprofilen(loggarna med senaste infon finns där) vad som händer t.ex.

Det kan ju vara något mjukvaruproblem...fast jag hade ringt apple

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-08-18 14:49

Har haft samma problem. Logic kortet har blivit utbytt 4x och airport kortet 2x, varit in och ut hos apple sedan maj. Telefonsupport och körande av hardware test, som givetvis tycckte att allt funka jätte bra.

Senaste idag skall dom ringa mig och ge mig ett TNT nummer så jag kan beställa en ny dator via applestore. Det intressanta blir att se hur lång tid det dröjer innan jag får en ny.

Min fel yttrade sig så som följer:

* Stängde av sig själv

* Helt svart skärm även om power lampan lyste

* Svart ruta som bad mig starta om datorn

* Startades upp i unix terminal: 2 alt. där ena var att skriva mac-boot och det andra
shut-down. varav datorn uppförde sig enligt punkt 2 eller samma ruta igen.

* Kom fram till inloggningen sedan frös den

* Gick ibland att boota från CD:en i bland inte

* att starta den i firewire läge funkade...nästa

  • Oregistrerad
  • 2006-08-18 16:03

Idag har jag haft det nya logikkortet i en månad. Se inlägg tidigare i denna tråd. Den har fungerat utmärkt sen bytet. Inga hängningar eller andra problem. Får hoppas att den fortsätter att fungera lika bra. Dagens firmwareuppdatering har sänkt temperaturen med ca 20 grader. Hur mycket fläkten går vet jag inte än eftersom ACn i rummet brummar hela tiden Får se hur den låter när jag kommer hem vilket förhoppningsvis är om en timme.

  • Medlem
  • 2006-08-20 21:57

Efter service där top caset byttes har jag inte haft några problem, peppar peppar...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-20 22:54

Första inlägget för mig här! Fick min första mac för 5 dagar sedan, och har varit riktigt förtjust ända tills igår, då jag verkar ha haft precis samma otur som andra i den här tråden också verkar haft. Min vita 2.0 ghz1 100gb 2gbRAM stänger plötsligt av sig strax efter, eller under uppstart när datorn är kall.

Har inte hunnit komma igång och arbeta med processorn i 100% än så där vet jag inte om den hänger sig. Testade nu precis att byta tillbaks till minnena som följde med för att försökra mig om att det inte var fel på de nya jag köpt till(2x1024MB twinmos SO-DIMM PC2-5300 667mhz). - Problemet kvarstår.

Köpte från apple store, så det blir väl dem jag ringer imorgon bitti, men man kanske kan få den inlämnat i en butik i göteborg? Det verkar ju inte som att de skickar ut en helt ny i första hand, och det hade ju antagligen tagit några veckor att få en ny då också..

Någon som har koll på skillnader om man har apple care eller inte? Jag valde bort det, och hoppas verkligen att jag inte får ångra mig nu när man är i behov av snabb och bra service.

Riktigt tråkigt att man råkiar ut för det här
Men jag tvivlar inte på att jag kommer stortrivas med osx så snart allt ordnar sig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-21 10:59

Pratade med supporten, någon tekniker och blev slutligen kopplad till apple store i usa idag.

Den svenske killen berättade att de anade att problemet kunde ha att göra med defekta sleepsensorer, men den teorin är kanske inte ny(?).

En ny macbook är påväg och jag behöver inte skicka in min nuvarande förän jag har den nya här och har chans att föra över filer.. och jag kan ju iallafall kolla mailen snabbt innan datorn stänger av sig tills den nya kommer

Samtalstid: 49:35

Starta genom att hålla ner powerknappen till dess att datorn ger ifrån sig ett bedrövligt jobbigt ljud - då kanske du kan jobba lite längre.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-21 14:37

Nu får jag ett mail från apple store. De har ångrat sig - jag får inte alls behålla datorn tills den nya kommer. Anledningen?
"an order must be made with a credit card for the waiver process to take place"

Köpet gjodes dock med kreditkort i första hand, men nu handlar det ju om en ersättningsbeställning så självklart kommer inget kreditkort att användas igen. Så jag undrar ju i vilket fall man nu skulle ha använt sitt kreditkort i samband med en sk waiver process. Hmm kanske om man ångrar sig och väljer att uppgradera sig till en bättre modell...
Blir till att vänta i två veckor till nu då i vilket fall som helst

...och jag har fått lämna in min för andra gången av samma anledning...

  • Oregistrerad
  • 2006-09-08 16:27

Verkar nästan som om jag också kommer att få göra det. Den har stängt av sig två gånger på 48 timmar nu.

Jag köpte min i maj och har samma problem. Har lämnat in den på service och då sa dom att jag har tillbaka den om 1 vecka. Nu har det gått 3 veckor och jag har precis pratat med verkstaden som väntar på nya logikkort som dom inte ens vet när dom kommer få in. Kan man inte få kompensation för den här typen av problem?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-25 15:33

Är det safe att köpa en MacBook idag? har dom åtgärdat problemet?
Har någon som köpt sin nyligen råkat ut för detta problem?

Bevaka tråden