Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

E-mail utan telia?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har just skaffat fiber till lägenheten och skippat Telia telefon och ADSL. Leverantören (Lidendata) har ingen E-post till uppkopplingen. Finns nåt alternativ till Telias E-post som alltid accepteras? Har sett att en del sajter och firmor på nätet inte acceperar Hotmail och liknande om man ska registrera sig eller handla.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-07-07 12:33

Gmail är en bra maiitjänst som jag inte har sett bojkottas någonstans.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-07 14:32

Håller med Bijan HELT. Gmail är otroligt bra och nu kan man även koppla sin egen domän till gmail, för att få samma funktionalitet och gui.
Fråga runt bland dina kompisar, någon kan säkert ge dig en invit till gmail.
/Henric

vaddå invit?
Gå bara hit
https://www.google.com/accounts/ManageAccount

snusmumriken

PS!
Jag vet inte om gmail är bättre än yahoo mm. på epost men skaffa ett beta konto kan du göra idag om du vill.

Ursprungligen av hicke:

..och nu kan man även koppla sin egen domän till gmail, för att få samma funktionalitet och gui.

Hur då? Låter ju helnajs!

Ursprungligen av Kristofer:

Hur då? Låter ju helnajs!

Fann detta:
https://www.google.com/hosted

Ja mitt gmail (som jag inte använder) skaffade jag genom att bara klampa på på beskrivet vis, men nu fick jag bekräftat av en anhörig att det ligger någon begränsning i sättet som gmail delas ut, det är en tjänst under utprovning. (och jag törs inte förlita mig på den)
hmm. dessutom undrar jag om inte det som är listigt med gmail är tjänsterna det ger en organisation som är ansluten, och google framförallt som kan samla information och rikta sökresultat effektivare mm.

Jag skulle nog hellre skaffa en egen domän och ha kontroll över min epost. Gå in på t.ex. Loopia, beställ en domän och ha mailen hos dem, eller flytta till någon annan om du vill. Fördelen är att du har full kontroll på din epost, nackdelen är väl bara kostnaden (några hundralappar per år). Nackdelen med gmail och andra gratistjänster är att du är utelämnad till dem och deras eventuella nycker, plus mindre möjlighet att påverka. Kanske har du också något emot att utländska företag och myndigheter läser din epost...

Har du kvar vanligt telefonabonnemang? En del operatörer erbjuder "gratis" uppringt internet och till det ett par e-postadresser och hemsida. Själv har jag kvar mina gamla Utforskonto (numera glocalnet) för div skräppost (tvångsregistreringar etc). Detta trots jag inte längre använder internetuppkopplingen utan kör bredband, via annnan leverantör och har egen domän för "riktig post".

Adresserna blir inte lika "snoffsiga som eget domännamn men jag har ännu inte varit med om att mina utfors-adresser stoppats.

Hälsar Macwitty

1
Bevaka tråden