Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Seg ibook G4 12" 1.2Ghz.....

Tråden skapades och har fått 66 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det är inget fel på maskinen men möjligtvis på maskinisten, nej allvarligt, jag tror det beror på någon bakgrundsprocess eller möjligtvis en överfylld hårddisk.
Har du städat datorn med xupport eller cocktail? Rensat cache o.s.v.
Ett tips är att ladda ned och installera SAFT http://mac.softpedia.com/get/Internet-Utilities/Saft.shtml och stänga av animeringar och möjligtvis insticksfiler. Zippar upp Safari en hel del.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-16 03:00
Ursprungligen av Simon Templar:

Det är inget fel på maskinen men möjligtvis på maskinisten, nej allvarligt, jag tror det beror på någon bakgrundsprocess eller möjligtvis en överfylld hårddisk.
Har du städat datorn med xupport eller cocktail? Rensat cache o.s.v.
Ett tips är att ladda ned och installera SAFT http://mac.softpedia.com/get/Internet-Utilities/Saft.shtml och stänga av animeringar och möjligtvis insticksfiler. Zippar upp Safari en hel del.

Jo men ska jag verkligen behöva stänga av saker?? En 1.2Ghz G4 med 768Mb Ram och ett 32MB R9200 ska väl klara lite fesna animeringar?? Jag kan ju för fan spela Battlefield 1942 med hyffsat bra grafik och det måste ju fan vara mer krävande än några löjliga animeringar?

Ursprungligen av Elajtenworld:

Jo men ska jag verkligen behöva stänga av saker?? En 1.2Ghz G4 med 768Mb Ram och ett 32MB R9200 ska väl klara lite fesna animeringar?? Jag kan ju för fan spela Battlefield 1942 med hyffsat bra grafik och det måste ju fan vara mer krävande än några löjliga animeringar?

Typ 15 animeringar samtidigt tar ju en del kraft.. sen så är 768MB Ram inte överdrivet mycket för OS X, snarare tvärtom speciellt när vissa applikationer/processer stjäl och läcker alldeles för mycket minne.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-08-16 04:52

Men ni hajar väl att det måste vara fel på datorn när det går sådär hopplöst segt? SÅÅÅ krävande är fan inte OS X att det ska HACKA att scrolla ner för en websida med den spec han har.

Ursprungligen av Davey:

Men ni hajar väl att det måste vara fel på datorn när det går sådär hopplöst segt? SÅÅÅ krävande är fan inte OS X att det ska HACKA att scrolla ner för en websida med den spec han har.

Som tidigare sagts så är det inte fel på datorn utan hackandet beror till storchans på att det är för mycket igång på datorn...Kanske har han en massa widgets i bakgrunden igång eller så har det inte startats om på ett bra tag och som sagt 768 MB minne är inte så mycket som man kan tro när vissa processer och applikationer kan käka alldeles för mycket minne.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-16 13:08
Ursprungligen av Simon Templar:

Som tidigare sagts så är det inte fel på datorn utan hackandet beror till storchans på att det är för mycket igång på datorn...Kanske har han en massa widgets i bakgrunden igång eller så har det inte startats om på ett bra tag och som sagt 768 MB minne är inte så mycket som man kan tro när vissa processer och applikationer kan käka alldeles för mycket minne.

jag har 5 widgets igång, det är 1 mer än orginal. Det är väder, klocka, kalkylator, kalender och airportscanner.

Datorn startas och stängs varje gång jag haft den. Och vad jag sett i aktivitetshanteraren så är det inget som ligger och drar heller.

Kan det vara själva hårddisken som är skadad? alltså fysiskt? Brukar inte fysiskt skadade hårddiskar bli slöa?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2006-08-16 10:34

Det är klart det är något fel på maskinen... Jag har en Ibook 1,42 med endast 512 mb ram ganska många widgets och Osx 10.4.7 . Jag upplever den inte alls som seg och det hackar inte något när jag scrollar. Tyvärr har ingen anining om vad problemet kan vara:-(
Hoppas det löser sig för dig.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-16 13:09
Ursprungligen av ntg:

Det är klart det är något fel på maskinen... Jag har en Ibook 1,42 med endast 512 mb ram ganska många widgets och Osx 10.4.7 . Jag upplever den inte alls som seg och det hackar inte något när jag scrollar. Tyvärr har ingen anining om vad problemet kan vara:-(
Hoppas det löser sig för dig.

Har du R9200 grafikkort då? Har inte du det där R9550 eller vad det heter? Det kan ju vara det som gör att din funkar bättre?

  • Oregistrerad
  • 2006-08-17 12:07

Jag har samma konfiguration som du har och har upplevt att datorn blivit segare och segare. Jag kan inte relatera segheten till någon speciell uppdatering eller så men har en stark känsla av att den blivit segare.

Jag tycker att segheten uppkommer på konstiga ställen, där det inte borde vara/gjorde innan. Växlar mellan program, i finder, safari. Jag använder inga tunga program utan surfar mest.

Det kanske är lanseringen av MacBooken som gör det...:-)

/Johan

  • Oregistrerad
  • 2006-08-17 13:02
Ursprungligen av gunnarsson:

Jag har samma konfiguration som du har och har upplevt att datorn blivit segare och segare. Jag kan inte relatera segheten till någon speciell uppdatering eller så men har en stark känsla av att den blivit segare.

Jag tycker att segheten uppkommer på konstiga ställen, där det inte borde vara/gjorde innan. Växlar mellan program, i finder, safari. Jag använder inga tunga program utan surfar mest.

Det kanske är lanseringen av MacBooken som gör det...:-)

/Johan

Jag har aldrig använt en MacBook så jag vet inte hur pass rappare en sådan är. Men jag tror att varje uppdateringen som kommer för Tiger verkar vara tyngre för våra ibookar att driva runt även om Apple säger att datorn ska bli rappare. Jag tyckte att datorn till och med blev trög i bytet från Panther till Tiger. Sen efter varje uppdatering när alla sa att deras maskiner blev snabbare tyckte jag att min verkade bli trögare. Kan det vara så löjligt att R9200 är för klent eller för gammalt för 10.4.7? Eller att 768mb är i underkant vad 10.4.7 vill ha jämfört mot tidigare uppdateringar av Tiger?

Eller är det bara de senaste grafikdrivrutinerna som är kassa?

För min beter sig som en Pc där grafikkorttet inte är installerat. Ni som använt pc vet hur det laggar och har sig då tills man installerat grafikdrivrutinerna. Allting är slött och jävligt, oavsett hur löjligt liten manöver man gör.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-17 13:09

Du verkar ha mycket större problem än jag men kan sätta nått på att min dator var bra mkt snabbare förut.

När problemen började fick jag för mej att hårddisken var på väg att gå sönder. Tycker mej höra att den låter mer nu än förut. Ska väl finnas nått tredjepartsprogram som har koll på hur hårddisken mår och larmar bra mkt tidigare än Apples egna hardware test men jag kommer inte på namnet (har inte testat heller). Än så länge så fungerar det. Kan det vara nått för dej att testa?

  • Oregistrerad
  • 2006-08-17 19:59
Ursprungligen av gunnarsson:

Du verkar ha mycket större problem än jag men kan sätta nått på att min dator var bra mkt snabbare förut.

När problemen började fick jag för mej att hårddisken var på väg att gå sönder. Tycker mej höra att den låter mer nu än förut. Ska väl finnas nått tredjepartsprogram som har koll på hur hårddisken mår och larmar bra mkt tidigare än Apples egna hardware test men jag kommer inte på namnet (har inte testat heller). Än så länge så fungerar det. Kan det vara nått för dej att testa?

Antagligen. Misstänker själv att det kan vara hd´n som är på väg att ge sig.

Ursprungligen av Elajtenworld:

Men jag tror att varje uppdateringen som kommer för Tiger verkar vara tyngre för våra ibookar att driva runt även om Apple säger att datorn ska bli rappare. Jag tyckte att datorn till och med blev trög i bytet från Panther till Tiger.

Eller att 768mb är i underkant vad 10.4.7 vill ha jämfört mot tidigare uppdateringar av Tiger?

Ja OS X funkar bäst med maxxat minne, helst några GB faktiskt men det går ju inte in i iBooken.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-18 14:50
Ursprungligen av Simon Templar:

Ja OS X funkar bäst med maxxat minne, helst några GB faktiskt men det går ju inte in i iBooken.

Men kan det vara:

* Att 10.4.7 kräver mer minne än sina föregående uppdateringar
* Att Java-stödet suger apa
* Att grafikdrivrutinerna suger apa

  • Oregistrerad
  • 2006-08-26 14:10

Ingen som vet?

Ursprungligen av Elajtenworld:

Men kan det vara:

* Att 10.4.7 kräver mer minne än sina föregående uppdateringar
* Att Java-stödet suger apa
* Att grafikdrivrutinerna suger apa

Mest beror din dators seghet nog på buggig JAVA som tokkäkar minne och på ett halvklent grafikkort..

  • Oregistrerad
  • 2006-08-30 07:29
Ursprungligen av Simon Templar:

Mest beror din dators seghet nog på buggig JAVA som tokkäkar minne och på ett halvklent grafikkort..

Och hur löser man detta? Har Apples slarv gjort min dator sämre? Eller kommer de att ÄNTLIGEN fixa detta i 10.4.8? Eller de känner kanske inte ens till problemet? Hur kommer det då bli i Leopard? Har ju hört att Leopard ska fungera på min dator?

Ursprungligen av Elajtenworld:

Och hur löser man detta? Har Apples slarv gjort min dator sämre?

Ja som sagt mer minne hjälper en hel del.....och det är inte så mycket Apples slarv.

Det där problemet har jag nämnt innan för längesedan. Iof sitter jag med en iBook G4/800 men något i Tigers uppdateringar (tror det var i samband med 10.4.5) gjorde min iBook rejält slö. Jag använde ett program för att deaktivera Dashboard och det hjälpte rätt bra, men datorn är fortfarande väldigt slö i reaktionerna i jämförelse med innan uppdateringen. Hade det inte varit för Spotlight och lite andra grejer hade jag lätt gått tillbaka till Panther som fullkommligt flög på denna maskinen.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-26 17:21
Ursprungligen av Desolator:

Det där problemet har jag nämnt innan för längesedan. Iof sitter jag med en iBook G4/800 men något i Tigers uppdateringar (tror det var i samband med 10.4.5) gjorde min iBook rejält slö. Jag använde ett program för att deaktivera Dashboard och det hjälpte rätt bra, men datorn är fortfarande väldigt slö i reaktionerna i jämförelse med innan uppdateringen. Hade det inte varit för Spotlight och lite andra grejer hade jag lätt gått tillbaka till Panther som fullkommligt flög på denna maskinen.

Håller med dig. Hade det inte varit för dashboard och andra smågrejor så hade jag suttit med Panther jag med. Värdelöst att det ska behöva vara så här. Speciellt eftersom min datormodell inte var speciellt gammal när jag köpte den. 1.2Ghz var ju den snabbaste ibooken då.

Hoppas inte Leopard blir ännu slöare för då vet jag inte vad jag gör. Tycker ju om min lilla ibook. Det är den bästa bärbara datorn och den bästa datorn överhuvudtaget som jag nånsin använt.

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2006-08-26 17:35

Prova kör Skivverktyg och kontrollera skiva. Det låter ju faktiskt underligt om du kan spela ett 3Dspel utan större problem men att det laggar så mycket när du surfar. Samtidigt så vet jag att flash inte funkar speciellt bra under mac os x. Drar man in på aftonbladet som är överfull av flash så börjar safari att sega ned.

Hur många öppna flikar har du i safari?

Är det lika ryckigt oavsett vilken sida du är inne på? Eller är det bara sidor som är proppade med java och flash?..

  • Oregistrerad
  • 2006-08-27 00:29
Ursprungligen av rixard:

Prova kör Skivverktyg och kontrollera skiva. Det låter ju faktiskt underligt om du kan spela ett 3Dspel utan större problem men att det laggar så mycket när du surfar. Samtidigt så vet jag att flash inte funkar speciellt bra under mac os x. Drar man in på aftonbladet som är överfull av flash så börjar safari att sega ned.

Hur många öppna flikar har du i safari?

Är det lika ryckigt oavsett vilken sida du är inne på? Eller är det bara sidor som är proppade med java och flash?..

har ej hunnit testa 3d spel sedan jag irriterade mig som mest på lagget, men jag ska testa så snart som möjligt. Börjar fundera på nu om det kanske är hårddisken som är skadad, sliten så datorn blir slö.

Alla sidor laggar ej lika mycket men de sidor med flash laggar. Och speciellt när den äckliga msn ikonen hoppar så stannar allting upp mellan varje hopp som den ikonen gör.

Och detta är i safari, har ej hunnit testa firefox på den biten fullt ut ännu.

Tänkte att det mycket väl kunde vara hårddisken, i och med att man inte amvänder hårddisken vidare mycket när man spelar upp en dvd film.
Annars kan du la testa att installera om grafikdrivarna:
https://support.ati.com/ics/support/default.asp?deptID=894&task=knowledge&folderID=299

  • Medlem
  • 2006-08-30 10:47
Ursprungligen av bananiel:

Tänkte att det mycket väl kunde vara hårddisken, i och med att man inte amvänder hårddisken vidare mycket när man spelar upp en dvd film.
Annars kan du la testa att installera om grafikdrivarna:
https://support.ati.com/ics/support/default.asp?deptID=894&task=knowledge&folderID=299

Nu blev jag nyfiken! Är detta samma drivrutin som ingår i senaste Tiger? Eller nyare? Vad jag har hört så ska man inte installera dessa drivrutiner, eftersom de inte går som "retail" - men de kanske funkar?

Någon som testat mot det en iBook och dess grafikkort?

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2006-08-30 18:08
Ursprungligen av Nifo:

Nu blev jag nyfiken! Är detta samma drivrutin som ingår i senaste Tiger? Eller nyare? Vad jag har hört så ska man inte installera dessa drivrutiner, eftersom de inte går som "retail" - men de kanske funkar?

Någon som testat mot det en iBook och dess grafikkort?

/Fredrik

Ja det är väl inget som kan paja utav det så jagv kan väl likagärna testa då.

Löjligt att man ska behöva ha mer än 768 jävla mb för att köra ett jävla OS på sin dator utan lagg vid vanlig surfning.

  • Medlem
  • 2006-08-30 23:20

Jag hävdar å det bestämdaste att det inte är problemet. Det är något annat. Vandra in till en ÅF och hör vad de anser om prestandan! Körde med 768mb och det gick bara prima.

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2006-08-31 07:23
Ursprungligen av Nifo:

Jag hävdar å det bestämdaste att det inte är problemet. Det är något annat. Vandra in till en ÅF och hör vad de anser om prestandan! Körde med 768mb och det gick bara prima.

/Fredrik

Vill ju gärna höra med en ÅF men jag vill inte följande:

1. Lämna in datorn för koll.
2. Höra att det är hårdvarufel i min lilla kära maskin.

Apple Hardware test uppgav att all hårdvara var OK.

Finns det nåt speciellt grafiktest man kan ladda ner? Alltså som kollar att sakerna fungerar?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-04 13:02

Nu har jag formaterat om datorn och installerat om Tiger 10.4. Sedan reparerade jag skivbehörigheter. Sen installerade jag 10.4.8 och det andra som fanns tillgängligt. Fortfarande är datorn lika trög och laggig i Safari. I inställningar finns ju detta med "mjuk rullning" men slår jag på det så tar det hur lång tid som helst att scrolla ner ett fönster då farten bli jättelångsam.

Tar jag bort det så går det en aning snabbare men så fort någon ikon från dockan hoppar eller det finns rörliga ikoner eller bilder på någon hemsida så blir hela datorn jättetrög för varje hopp från ikonen. Jag ska försöka testa samma sak fast i Firefox istället men det är så himla tråkigt om jag måste behöva byta ut Safari mot firefox bara för att det inte fungerar.

Det är även löjligt att 768Mb ram inte skulle räcka till för en sådan simpel grej. Hur gör jag för att kolla om hårddisken är skadad? Om det skulle kunna vara det som är problemet?

Jag har haft Battlefield 1942 installerat och kört de banor i Silent Heroes som jag kunnat tidigare, med samma prestanda så felet verkar ej dyka upp i spel, som tur är.

Igår när jag kollade på min dvd-box "Star Trek: The Original Series Season 0ne" så laggade det i den animerade intron när den skiftade vinklar för olika menyval.

Är det Safari som är felet här eller vad är det som gör att hela datorn stannar upp för en sketen blinkade ikonjävel?

Jag hade en ibook G4 1.33Ghz, och jag kan säga att det inte alls var samma lagg om du beskriver där uppe, isf bara när jag hade öppet 5-10 program på samma gång. dessutom hade jag bara 512, kan inte förstå vad du har för problem. Du får väl testa att lämna in den så de kan testa den då? bättre än att leva med lagget hehe

  • Oregistrerad
  • 2006-10-05 23:07
Ursprungligen av bananiel:

Jag hade en ibook G4 1.33Ghz, och jag kan säga att det inte alls var samma lagg om du beskriver där uppe, isf bara när jag hade öppet 5-10 program på samma gång. dessutom hade jag bara 512, kan inte förstå vad du har för problem. Du får väl testa att lämna in den så de kan testa den då? bättre än att leva med lagget hehe

jo men om den är paj då? vad gör jag då? De kan ju inte byta ut nån del ju och datorn har passerat sin garanti tid. Den är typ 18-20 månader gammal. Och jag har inte super mycket pengar att lägga på det heller. Men i spel och film går den ju bra. Och spel är ju det som är mest krävande??

Edit: Finns det något annat program än Apples "Apple Hardware Test" som kan hjälpa mig utreda om det föreligger hårdvarufel eller om det hela rör sig om mjukvarufel?

Har inte du upplevt att datorn laggar till varje gång t.ex msn-ikonen studsar och du scrollar neråt i ett fönster samtidigt eller när du skriver inlägg på ett forum med väldigt mycket rörliga bilder/ikoner så att texten tappar fart drastiskt så du till och med hinner skriva fortare än texten visas på skärmen, utan att anstränga dig?

Senast redigerat 2006-10-05 23:24
Bevaka tråden