Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Glocalnet + Netgear + MacBook

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-07-05 17:38

Hej

Jag håller på att mecka med en polares nätverk hemma, men har lite problem.. Och just nu är jag lite osäker på vart problemet ligger..

Han har numera ett abonnemang hos Glocalnet, som kräver att han loggar in och ansluter med PPPoE..

Det följer ju med en installationscd för xp såklart, och det funkar på hans stationära pc.. Det funkar också på MacBooken om jag sätter upp kontouppgifterna och ställer in att den ska ansluta över PPPoE..

Problemen uppstår när jag sätter routern till att sköta inloggningen och sedan kör datorerna över den..

Först verkade det som att det fungerade, pcn fungerar som den ska verkar det som om man kör den med kabel mot routern.. Macbooken verkar funka halvdant över kabel och totalt värdelöst med airporten..

Jag testade datorn här hemma hos mig där jag kör dlink och bredbandsbolaget och kunde konstatera att problemet inte låg i Airporten i sig..

Så nu är min fråga om någon av er känner till att det är problem med Airport (Macbooken specifikt kanske) och Netgears trådlösa routers.. Eller om problemet kanske ligger i att Netgearen inte riktigt fixxar inloggningen som den ska..

SJälva uppkopplingen är väldigt hackig och långsam nämligen, därför misstänkte jag först airporten eftersom jag hade det problemet i början på min imac, men det är konstaterat nu att airporten fungerar..

Mvh
Kenny

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-07-05 23:37

Du säger inte vilken NG du har, men jag kan berätta hur det är med en DG834G. Både med XP och OS X fungerar det utmärkt att köra trådbundet och trådlöst. Routern agerar DHCP-server och loggar dessutom in med PPPoE.

När du byter inloggning från MacBook till router - slår du av inloggningen på MacBook? Jag har inte provat att båda igång samtidigt, men kan tänka mig att det blir konflikt.

Kan du vara lite med exakt i felbeskrivningen än "funka halvdant" och "totalt värdelöst"? Får du några felmeddelanden?

Så länge routern används så är det lugnt vad som finns i nätverket. Både IEEE 802.3 (Ethernet) och IEEE 802.11 (Wi-Fi) är helt plattformoberoende. Om routern delar ut Internetanslutningen korrekt så kvittar det om man kopplar in en PC, Mac eller en mikrovågsugn. Det är alltså inte något form av problem med kompatibilitet.

Jag tror att det är något problem med routern, alternativt med Internetuppkopplingen. Börja med att ansluta allt via vanlig kabel till routern och se om de får varsin unik IP-adress (192.168.x.y där x måste vara samma i hela nätverket).

  • Medlem
  • 2006-07-06 01:23

Ja problemet är inte i anslutningen i sig.. eller det kanske det är beroende på hur man ser det..

Har lekt lite mer med det ikväll, konfigurerade modemet manuellt, vilket visa sig vara en router också, vilket jag inte visste först..

Det funkar skitbra om jag nu drar kabeln direkt från modemet till datorn..

Därför misstänker jag nu när jag vet att modemet routar också att problemet låg i att netgearen och modemet routar samma nät, alltså 192.168.0.x och det är antagligen där det blir någon konflikt..

Jag ska testa imorgon att byta nät på netgearen och se om det hjälper.. kommer också eventuellt testa med en accesspunkt bara och en switch och se vad som händer då..

Men jag har ju också konstaterat att problemet inte låg i datorn..

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-07-06 09:42

Du svarar fortfarande inte på min fråga: vilken modell av Netgear gäller det?

Av din text att döma så får jag intrycket av att du har ett separat ADSL-modem (som också kann agera som router) förutom själva Netgear-routern. Kan du berätta vilket ADSL-modem som du har? Kan du ge oss en schematisk bild över uppkopplingen?

I ditt fall (om du har modem *och* router) är det lämpligast att köra modemet i sk. bryggat läge och låta router sköta allt IP-relaterat.

  • Medlem
  • 2006-07-06 11:37

Modemet är ett speedtouch 510 v6 och routern är en MR814v3

modemet har en ethernetport, den är kopplad på wan-porten på routern.. datorn är för tillfället kopplad med kabel till en port i switchdelen på routern..

jag tror fortfarande att problemet låg i att den routade i samma nät..har dock inte testat mer med det just nu..

1
Bevaka tråden