Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firmware upgrade misslyckas

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej allihop!

Jag har en Intel-mini som jag trivs väldigt bra med :). Däremot har jag ett problem som uppstått.. Jag har tidigare installerat XP på den (inte med bootcamp, jag installerade det innan bootcamp dök upp).

Tyvärr uppstod ett problem när Software Update ville uppgradera min firmware. När nedleddningen är klar ska man boota om för att köra uppgraderingen av firmwaren. När jag gör det får jag bara en bild av en mapp + ett frågetecken på, sedan startar den som vanligt och föreslår att jag ska försöka igen.. Detta har även inneburit att XP-dualbooten inte fungerar längre.

Måste jag installera om OSX och XP via BootCamp för att kunna göra firmware-uppgraderingar? Eller hur löser man det här? Det är min första mac så jag är inte speciellt hemma på maccar än så länge..

Jag kanske inte har någon hjälp, men försök med att gå in i systeminställningar/startskiva och se om rätt skiva är markerad. Du kan även testa med att reparera behörigheterna i Program/Verkstygsprogram/Skivverktyg.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-05 10:49

Övertygad att det där har att göra med att du fipplat med Windows innan Boot Camp kom. Dessutom övertygad om att "Reparera Skivbehörigheter" inte hjälper alls. Så lägg inte ned tid på det.

Mig veterligt så innehöll den lösningen en hel del hard core saker... Har för mig att jag läst att folk var tvugna att installera om Mac OS X för att få det att fungera igen. Tveksam när jag skriver detta eftersom det antagligen har med EFI:n att göra.

Jag skulle börja med att gå till sidan där du läste om hur du gjorde och se om det inte finns någon lösning för folk med ditt problem.

Jag har inte hunnit installera speciellt många program och liknande saker ännu, så jag kanske formatterar om helt och hållet och kör BootCamp om jag ska ha igång windows på den igen.. Som sagt var den tidiga lösningen väldigt "hackig", så jag tror att det är lika bra att jag gör mig av med den.

En fråga bara så jag slipper göra om detta igen - när man kör bootcamp, går det bra att ha hela disken partitionerad till OSX, eller måste man förbereda partitioner manuellt på något speciellt sätt?

Ursprungligen av Kermit:

Jag har inte hunnit installera speciellt många program och liknande saker ännu, så jag kanske formatterar om helt och hållet och kör BootCamp om jag ska ha igång windows på den igen.. Som sagt var den tidiga lösningen väldigt "hackig", så jag tror att det är lika bra att jag gör mig av med den.

En fråga bara så jag slipper göra om detta igen - när man kör bootcamp, går det bra att ha hela disken partitionerad till OSX, eller måste man förbereda partitioner manuellt på något speciellt sätt?

Nu vet jag inte vilket hack du använde men en del som "hackade" datorn tidigt för att installerara Windows har fått stora problem senare när de skulle göra firmware-uppdateringarna. Efter man tagit bort Windows och installerat om Mac OS vill säga.

Prova formatera om disken och lägg in Mac OS X igen och se om du kan installera uppdateringen då.

Vad det gäller partitioneringen så sköts den i BootCamp. Du bör bara ha en partition på disken innan du börjar med BootCamp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-06 00:08

Fast jag undrar egentligen hur mycket en omformatering löser problemet om man varit inne i datorns EFI och rotat?
Tror lösningen ligger i att gå tillbaka i dina egna fotsteg och rensa upp. Som sagt, borde finnas "uninstaller-manual" för detta på hemsidan som du först hittade lösningen på.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-15 15:35

Hur formaterar man hårddisken på en Mac?

1
Bevaka tråden