Köpa Macbook Pro?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-04 22:47

Hade tänkt att köpa en macbook pro i sommar, men man blir ju lite osäker eftersom det pratas så mycket om oväsen och problem med den. Om jag beställer den från Apple Store nu, kan det vara några fel på den? Vad ska jag tänka på?

Min andra fråga gäller vilken hårddisk jag ska beställa med. Vad är det för skillnad på en 120 GB 5400 varv/minut och en 100 GB 7200 varv/minut?

Vad har du tänkt göra på datorn? Är det inte spel och annat som kräver kraftigt grafikkort så tycker jag du ska kolla på MacBook istället. Gick själv precis från MBP till MB och är supernöjd!

Men för att svara på din fråga. Det fel jag och många haft med våra MBP är att de piper högfrekvent i olika situationer. Det felet ska vara åtgärdat nu (fick det åtgärdat på min i a f) så köper du en MBP senare i sommar ska den vara i stort sett pipfri. Det är det enda jag kan komma på.

När det sen gäller hårddisken så är 7200rpm en del snabbare. Kolla ett test här: http://www.barefeats.com/5472.html. Det märks en del men det är inte så att 5400rpm disken är direkt långsam heller.

En sak som jag undrar är om det är värt att köpa en MacBook Pro nu, när WWDC är bara tre veckor ifrån? Fyra månader in så fick den en liten speedbump, och det var snart fyra månader sedan. Mesta av snacket har handlar om Mac Pro...men det är ju inte den jag vill ha

Ursprungligen av Niklas Hjelm Smith:

En sak som jag undrar är om det är värt att köpa en MacBook Pro nu, när WWDC är bara tre veckor ifrån? Fyra månader in så fick den en liten speedbump, och det var snart fyra månader sedan. Mesta av snacket har handlar om Mac Pro...men det är ju inte den jag vill ha

Det är omöjligt att säga om det sker någon förändring i och med WWDC06. Behöver du en MacBook Pro nu så ska du naturligtvis köpa den nu, men om jag var du så skulle jag vänta till efteråt.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-16 20:43

Tror att jag väntar ett tag, man kan ju bli ganska snopen om det kommer en förändring när man precis köpt en. Jag kom på en fråga till, vilken skärm ska jag beställa den med, matt eller glossy?

Björn: jag vill ha min MacBook Pro NU! Men definitivt väntar jag tills efter WWDC! Som sagt, värsta scenariot är att inte en speedbump kommer - och sitter jag där med fler frågetecken huruvida jag ska beställa en eller fortsätta vänta igen (!).

Norell: Glossy ger bättre bild - exempelvis starkare färger, etc, men reflekterar ljus mer (det är praktiskt taget ett lager av glas ovanpå skärmen). Det är iaf det jag hört.

Ursprungligen av Niklas Hjelm Smith:

Norell: Glossy ger bättre bild - exempelvis starkare färger, etc, men reflekterar ljus mer (det är praktiskt taget ett lager av glas ovanpå skärmen). Det är iaf det jag hört.

En glossy känns ungefär som en CRT-skärm i reflektion. Gå och kolla på de olika typerna innan du bestämmer dig.

1
Bevaka tråden