Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dela ut internet genom firewire?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-07-02 21:29

Hej!

I brist på Airportkort i min nya PowerMac försökte jag få en D-linkmojäng att fungera. Tyvärr hittar jag inga drivrutiner till den varför jag nu försöker dela ut min PowerBooks internet genom firewire.

Jag har på PowerBooken satt igång Systeminställningar -> Fildelning -> Internetdelning och valt "Till datorer som använder FireWire". Under dessa inställningar har det dykt upp en gul triangel och en text som säger: "Andra inställningar kan störa internetdelning". När jag trycker på "mer info" står det att det är brandväggen som hindrar andra datorer från att öppna websidor men att detta ska kunna fixas under fliken "Tjänster". Men personlig webdelning är påslagen! Vad gör jag för fel?

Personlig webdelning har ingenting med delning utav internetanslutning att göra, det är den medföljande webbservern man startar/stannar. Det är under "Brandvägg" man stänger av/kör igång brandväggen.

Ursprungligen av irrelogical:

Personlig webdelning har ingenting med delning utav internetanslutning att göra.

Jo, det har det.

Från hjälpavsnittet för Internetdelning:

Citat:

In order to share your Internet connection and allow computers connected to your Internet connection to browse the web, you also need to turn on Personal Web Sharing on the Services pane of Sharing preferences.

Senast redigerat 2006-07-03 07:54
Ursprungligen av Björn Leander:

Jo, det har det.

Från hjälpavsnittet för webbdelning:

Hmm, låter skumt, men jag tror dig!

Fast det står så här i inställningspanelen:

Citat:

Klicka på Starta om du vill ge användare på andra datorer åtkomst till webbsidor i mappen Webbsidor på den här datorn.

Får väl börja läsa hjälpfilerna...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-07-02 21:41

Ok. Men även om jag stänger av brandväggen på min PowerBook så återstår problemet.

Om jag kollar nätverksstatus på PowerMacen så säger den att FW är aktivt och har ip-adressen ****** och att datorn är ansluten till internet via FW.

Kollar jag däremot nätverssatus på PowerBooken så säger den att Airport är ansluten till internet och att FireWire är aktivt, har en egentilldelad IP-adress och kanske inte kan ansluta till internet.

Några idéer om vad som kan vara problemet?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-07-02 21:44

Nu vet jag. Jag delade ut FW-anslutningen istället för Airportanslutningen.

Jag brukar föredra att använda manuella inställningar på de klienter som du delar uppkopplingen till. Börja med att öppna System Preferences > Network > FireWire > TCP/IP. Starta en ny IP-serie genom att fylla i ett IP-nummer, t ex "192.168.2.1". Byt ut '2' mot valfri siffra mellan 0 och 254 som du vet inte används redan. Nätmasken sätter du till "255.255.255.0".

I klienternas TCP/IP-inställning väljer du nya IP-nummer i samma serie. Tänk på att sista siffran måste vara unik för varje klient och mellan 0 och 254. Den näst sista ska vara samma överallt och 192 och 168 måste vara de två första. Använd även nätmasken "255.255.255.0". Routeradressen fyller du i som den IP-adress du tilldelade den Internetdelande datorn. Fyll även i DNS-adresser. Du får dessa från din Internetleverantör men kan använda t ex 139.239.8.10 och 212.32.188.2.

1
Bevaka tråden