Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Billaddare till MacBook

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av JoeyKiller:

Tänkte bara göra er uppmärksamma på att dom har släppt en bil/båt laddare med magsafe kontakten nu. den kostar runt 500 kr och är ett givet köp till båten. Såg den på media markt för nån vecka sen.

Stämmer detta? Någon som har testat den?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-06-15 12:44
Ursprungligen av Nyteknik:

Stämmer detta? Någon som har testat den?

Den har funnits en tid. Notera att den inte laddar utan bara driver datorn. Dessutom så envisas Apple med att säga att den får användas till allt utom bil.

Ursprungligen av frazze:

Den har funnits en tid. Notera att den inte laddar utan bara driver datorn. Dessutom så envisas Apple med att säga att den får användas till allt utom bil.

Driver, men laddar inte. Låter mysko. Och "allt utom bil" låter ännu mer mysko.

Jag har just köpt en sådan här (se bilaga) på Kjell & Co och hade tänkt använda den till min motorcykel när jag campar i Europa om ett par veckor.

Ingen bra idé?

"Växelriktare 12V-230V 150W
Modifierad sinusvåg
Växelriktare med modifierad sinusvåg avsedd för bil-, båt- och husvagnsbruk, etc. Denna växelriktare är enklare att framställa. Fungerar utmärkt till elektronik som inte störs av den mer fyrkantspulslika spänningen. Används mest till verktyg, belysning, pumpar, äldre TV, mm. Kan fungera sämre till apparater med s.k. switchade nätaggregat. Switchade nätaggregat används till bl.a. bärbara datorer, mobil- och kameraladdare m.m.

Omvandlar 12 VDC till 230VAC. Drivspänning: 11-15 V. Utspänning 230V 50 Hz ±1%. Skyddad mot överbelastning och för hög temperatur. Slår av automatiskt vid för låg batterispänning. Mått: 150x92x58 mm. Sekundäranslutning: envägs jordat uttag.

Utsignal: Modifierad sinusvåg."

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-16 23:05
Ursprungligen av Nyteknik:

Driver, men laddar inte. Låter mysko. Och "allt utom bil" låter ännu mer mysko.

Jag har just köpt en sådan här (se bilaga) på Kjell & Co och hade tänkt använda den till min motorcykel när jag campar i Europa om ett par veckor.

Ingen bra idé?

"Växelriktare 12V-230V 150W
Modifierad sinusvåg
Växelriktare med modifierad sinusvåg avsedd för bil-, båt- och husvagnsbruk, etc. Denna växelriktare är enklare att framställa. Fungerar utmärkt till elektronik som inte störs av den mer fyrkantspulslika spänningen. Används mest till verktyg, belysning, pumpar, äldre TV, mm. Kan fungera sämre till apparater med s.k. switchade nätaggregat. Switchade nätaggregat används till bl.a. bärbara datorer, mobil- och kameraladdare m.m.

Omvandlar 12 VDC till 230VAC. Drivspänning: 11-15 V. Utspänning 230V 50 Hz ±1%. Skyddad mot överbelastning och för hög temperatur. Slår av automatiskt vid för låg batterispänning. Mått: 150x92x58 mm. Sekundäranslutning: envägs jordat uttag.

Utsignal: Modifierad sinusvåg."

Funkar bra i bilar å så. Men i klena solcellsanläggningar så finns det risk för att den knäcker batterierna. En MBP-laddare tar nog så mycket (ca 85W) + en inverter (+10-15% till). Så då vill man optimera effektuttaget. Om så bara till drift (och inte till uppladdning).

Ursprungligen av c5j:

Funkar bra i bilar å så. Men i klena solcellsanläggningar så finns det risk för att den knäcker batterierna. En MBP-laddare tar nog så mycket (ca 85W) + en inverter (+10-15% till). Så då vill man optimera effektuttaget. Om så bara till drift (och inte till uppladdning).

Hmmm, förstår inte ditt svar riktigt. Jag behöver alltså något till min motorcykel så att jag kan ladda min MacBook under semestern. Solcellsanläggningar...?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-26 01:25
Ursprungligen av Nyteknik:

Hmmm, förstår inte ditt svar riktigt. Jag behöver alltså något till min motorcykel så att jag kan ladda min MacBook under semestern. Solcellsanläggningar...?

Ja ursäkta. Mitt svar vart lite missriktat genom att jag blandade in solcellsanläggningar. Men en inverter bör funka, men var försiktig så att du inte knäcker mc-batteriet som förmodligen är mindre än ett bilbatteri.

  • Medlem
  • 2009-11-05 23:49

Enligt något litet program jag har så håller batteriet ca 12 V vid 30% laddning så det borde ju gå att köra datorn på DC direkt från bilbatteriet utan att alternatorn laddar 14-15V.
Efter lite googlande verkar det som om laddningen slår på över 16V och att Apples airline adapter även funkar i en stående bil men utan laddning.
Har inte provat något än, men kanske till sommarens båtfärder...

Btw. så har jag hört att inverters med s.k. modifierad sinusvåg eller fyrkantsvåg/trappstegsvåg icke är att rekommendera. När jag själv kört med sådan på min båt, som har ett stadigt 120 ah batteri som är mycket fräscht, så surrar macbook-laddaren oroväckande och laddar dåligt.
Enligt uppgift från "sakkunnig" så kan det gå bra, men lika väl gå åt andra hållet.
Om man skall köra inverter så skall man använda en med "äkta" sinusvåg, en sådan kostar ca 1500 kr.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2010-05-19 22:42

Blev lite nyfiken och rantade runt nätet en sväng och stötte på en färdigbyggd billaddare. I Sverige säljer Macdata den. Så nu kan man köpa en istället för att bygga.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-07-11 12:15

MagSafe + car på ebay.co.uk

Jag hittade denna länk MagSafe car items - Get great deals on Computing items on eBay UK!

Kostnad: £11.29+£6.99

Bevaka tråden