Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Coca-Cola Light nyttigare?

Tråden skapades och har fått 83 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-03 11:23

Det blir inte snyggare för det. CCC tömmer vattenreservoirer i Indien och på andra ställen i tredje världen bara för att kunna kränga sitt förbannade läskeblask.
Inte helt sant, men CCC köper upp väldigt mycket vatten och packeterar i länder som behöver det.

Morsan var precis på en resa genom Kina och hon sa i stort sätt allt vatten på flaska kom från The Coca-Cola Company. Detsamma gäller de gånger jag varit ute och rest i Europa känns det som.

Sen kan man undra varför Coke inte görs i en "low-sugar" varriant... Måste det vara "allt eller inget"?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-03 11:31

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=393113

http://www.omvarldsbilder.se/2003/030814.html

Fina företag båda två.
Även om det inte är helt nya uppgifter i artiklarna så har jag svårt att tro att det blivit bättre.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-03 11:37

onekligen "läskigt".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-03 14:19

Hjälp...

"Det krävs nio liter rent vatten för att tillverka en liter Coca-Cola."

Kan någon förklara? Vart tar de resterande 8 literna vägen?

Ursprungligen av Kristofer:

"Det krävs nio liter rent vatten för att tillverka en liter Coca-Cola."

Kan någon förklara? Vart tar de resterande 8 literna vägen?

Ja du, det är ju frågan.
Jag tycker om smaken av Cola, men inte av piss, "vart" tar du resten vägen?

Har Coca Cola Company utvecklat när konstigt överdimensionellt sätt att komprimera vatten genom att bygga en maskin på Jupiter och köra vattnet genom en mystisk konverterare till en flux-kondensator och sedan packa in utsläppet från den till en flaska och frakta till jorden med modern flygpost?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-07-03 19:50
Ursprungligen av apple4ever:

Ja du, det är ju frågan.
Jag tycker om smaken av Cola, men inte av piss, "vart" tar du resten vägen?

Har Coca Cola Company utvecklat när konstigt överdimensionellt sätt att komprimera vatten genom att bygga en maskin på Jupiter och köra vattnet genom en mystisk konverterare till en flux-kondensator och sedan packa in utsläppet från den till en flaska och frakta till jorden med modern flygpost?

Jag läste inte artiklarna, det kanske stod där. Om inte, så antar jag att det handlar om vanlig vattenkonsumtion som sker vid all tillverkning, oavsett vad det är som man producerar.

Maskiner behöver kylning, maskiner och lokaler skall rengöras, personal ska duscha och dricka, etc. Man har troligen sett på den totala vattenkonsumtionen som alltså inkluderar allt sådant, och sedan jämfört med volymen Coca-Cola som kommer ut ur fabriken och fått fram ett förhållande som provocerar fram önskade reaktioner, dvs som dom man skrivit här. Propaganda alltså.

Jag tror nog det går åt lika mycket, nästan, för att göra snus, Macintosh-datorer och annat.

Nota bene: Jag gillar inte alls Coca-Cola. Tvärtom. När jag växte upp fanns det småbryggerier överallt. Jag drack t.ex. Trocadero som gjorts i "vattenfabriken Värmland Väse" som det stod på etiketterna, och jag saknar möjligheten. Men nu är det ju stordrift.

När jag bodde i Vietnam, under första åren, så var det handelsblockad mellan Vietnam och USA. Men så normaliserades relationerna. Coca-Cola (och Marlboro) hade föreberett sig väl. Samma dag var hela Saigon (Ho Chi Minh City) tapetserat med reklam för soppan.

EDIT:

PS. Visste ni att endast 500 företag står för 52% av all världens produktion av varor och tjänster.....

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-03 20:39
Ursprungligen av Danne V:

Jag läste inte artiklarna, det kanske stod där. Om inte, så antar jag att det handlar om vanlig vattenkonsumtion som sker vid all tillverkning, oavsett vad det är som man producerar.

Maskiner behöver kylning, maskiner och lokaler skall rengöras, personal ska duscha och dricka, etc. Man har troligen sett på den totala vattenkonsumtionen som alltså inkluderar allt sådant, och sedan jämfört med volymen Coca-Cola som kommer ut ur fabriken och fått fram ett förhållande som provocerar fram önskade reaktioner, dvs som dom man skrivit här. Propaganda alltså.

Jag tror nog det går åt lika mycket, nästan, för att göra snus, Macintosh-datorer och annat.

Nota bene: Jag gillar inte alls Coca-Cola. Tvärtom. När jag växte upp fanns det småbryggerier överallt. Jag drack t.ex. Trocadero som gjorts i "vattenfabriken Värmland Väse" som det stod på etiketterna, och jag saknar möjligheten. Men nu är det ju stordrift.

När jag bodde i Vietnam, under första åren, så var det handelsblockad mellan Vietnam och USA. Men så normaliserades relationerna. Coca-Cola (och Marlboro) hade föreberett sig väl. Samma dag var hela Saigon (Ho Chi Minh City) tapetserat med reklam för soppan.

EDIT:

PS. Visste ni att endast 500 företag står för 52% av all världens produktion av varor och tjänster.....

Intressant att se att du tycker att det är propaganda. Det legitimerar alltså Coca-Cola Companys framfart? Jag har också bott i tredje världen och sett hur CCC och Philip Morris med Marlboro i spetsen skitar ner med sin dynga ända ut i Amazonas och uppe i bergsbyarna i Anderna.
Jag tycker att det är sorgligt att se hur monopolbolag kan ta total kontroll över marknaden på detta groteska sätt.
Sen om jag inte gillar det och du tycker att det jag skriver om saken är propaganda så skiter jag i det. Du kan säkert rättfärdiga dina åsikter ändå.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-07-03 22:26

Men snälle Konrad. Är du alldeles kolerisk?

Ursprungligen av Konrad:

Intressant att se att du tycker att det är propaganda. Det legitimerar alltså Coca-Cola Companys framfart?

"Propaganda" används tyvärr inte bara av elaka storbolag, utan ofta av "snälla" intresseorganisationer också. Det var tråkigt att det gjorde dig så upprörd. Trodde de flesta förstod det.

Att du drar slutsatsen att jag genom min teori om "de försvunna 8 litrarna" därmed legitimerar Coca-Cola är ju alldeles skruvat. Särskilt som jag dessutom markerar min åsikt längre ner i inlägget.

Ursprungligen av Konrad:

Sen om jag inte gillar det och du tycker att det jag skriver om saken är propaganda så skiter jag i det. Du kan säkert rättfärdiga dina åsikter ändå.

Som jag fattade det så var det inte DU som skrev om de 8 litrarna, utan att det fanns i nån av artiklarna du länkade till (och som jag inte läst).

Jag tycker du ska läsa folks inlägg lite bättre, och inte kasta dig över tangentbordet och svara på vad du TROR att dom skriver. Du brukar inte vara så här virrig, och det finns väl ingen anledning att bli det nu.

För övrigt undrar nog Acke vad som hände med den här tråden.....

Ja vi har ju trots allt det eviga kretsloppet med vattnet så.. bra fråga

Låter som en vettig förklaring Danne.

Tack och lov så finns light-läskedrycker till oss som inte kan välja om vi vill ha socker eller inte i läsken!

URSPRUNGSFRÅGAN GÄLLDE OM DET VAR FARLIGT: och vad gäller Aspartamet (som nu är utbytt i just Coca Cola Light men fortfarande är det "största" sötningsmedlet) som för övrigt heter "Nutra Sweet" i Amerikat, så ska du dricka sisådär 20 liter lightläsk om dagen för att komma upp i max RDI (rekommenderat dagligt intag) så det är ganska lugnt, eftersom RDI dessutom är satt väldigt lågt.

För övrigt tycker jag att den absolut godaste light-drycken är 7up light.
"Vanliga" läsk tycker jag är för sliskiga varenda en. Inget som släcker törsten en het sommardag direkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-03 23:28
Ursprungligen av sjovall:

URSPRUNGSFRÅGAN GÄLLDE OM DET VAR FARLIGT: och vad gäller Aspartamet (som nu är utbytt i just Coca Cola Light men fortfarande är det "största" sötningsmedlet) som för övrigt heter "Nutra Sweet" i Amerikat, så ska du dricka sisådär 20 liter lightläsk om dagen för att komma upp i max RDI (rekommenderat dagligt intag) så det är ganska lugnt, eftersom RDI dessutom är satt väldigt lågt.

Se där ja, början på svar på min fråga. Tack så mycket.

Kom o tänka på en sak angående just nyttigheten, coca cola light innehåller ju vare sig protein, fett el kolhydrater men en massa energi. Hur går det ihop ?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-03 23:59
Ursprungligen av Jürgen B:

Kom o tänka på en sak angående just nyttigheten, coca cola light innehåller ju vare sig protein, fett el kolhydrater men en massa energi. Hur går det ihop ?

Coca Cola light innehåller ingen energi alls. Ca 1 kcal per burk.

Ursprungligen av Jürgen B:

Kom o tänka på en sak angående just nyttigheten, coca cola light innehåller ju vare sig protein, fett el kolhydrater men en massa energi. Hur går det ihop ?

Är inte det vanliga Coca Cola du beskriver?

(Jag kan inte ett jota om detta ämne. Rätta mig om jag har fel!)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-07-04 00:19

Vill minnas att Aspartan var förbjudet i Japan och att dom kört på Sucralose där rätt länge. Personligen har jag inte känt någon skillnad i smak mellan "nya" och "gamla". Underligt nog föredrar jag lightvarianten före den vanliga.
Enda jag saknar ibland är cola vanilj. Var en av dom få som gillade den.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-04 08:17

Coca-Cola innehåller fosforsyra enligt innehållsdeklarationen. Dricker man mycket så blir man självlysande.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-07-04 09:37
Ursprungligen av Konrad:

Coca-Cola innehåller fosforsyra enligt innehållsdeklarationen. Dricker man mycket så blir man självlysande.

Med tanke på min elräkning är det nog att föredra.

Acke, skit i den här diskussionen och kolla här istället:

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=3575

Det mesta snacket kring aspartam är bollocks. Jag jobbar med damer som skäller på mig för att jag dricker cola light -det där får man cancer av, nä, nu går jag och tar ett bloss.

Tack för det tabloidpressen.

För övrigt håller jag med Konrad ccc är skit och vi behöver verkligen fundera över hur vi lever våra liv och vad det innebär för jorden och kommande generationer (det var åtminstone vad jag läste mellan raderna i dina inlägg Konrad...).

Häpp!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-04 11:22
Ursprungligen av sugplopp:

För övrigt håller jag med Konrad ccc är skit och vi behöver verkligen fundera över hur vi lever våra liv och vad det innebär för jorden och kommande generationer (det var åtminstone vad jag läste mellan raderna i dina inlägg Konrad...).

Häpp!

Helt rätt uppfattat.:D

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-04 11:25

Nu blev det en diskussion om något helt annat. Jag ursäktar mig för det. Kunde inte hålla mina hästar. Fortsätt gärna snacka om läskeblask och sockersurrogat.

Det är alltid bra att daska lite med de ekologiska pekpinnarna.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-04 11:31
Ursprungligen av sugplopp:

Det är alltid bra att daska lite med de ekologiska pekpinnarna.

Jag är ingen miljömupp, men jag reagerar mot en del saker som ställer till det och stjäl resurser för redan fattiga människor. CCC är ett skitföretag, det kommer jag att tycka oavsett vad andra tycker.

  • Medlem
  • 2006-07-04 13:32

Någon som provat Coke Zero? Ska vara en variant på Coke Light, säljs i US och UK.
http://www.cocacolazero.com

Såg den via reklamfeber härom veckan, snygg site, snygg burk.. frågan är.. var är det zero av?

  • Medlem
  • 2006-07-04 16:34
  • Medlem
  • 2006-07-04 17:54

Intressant att diskussionen togs upp. Jag tycker inte skillnaden är så värst stor på vanlig cola och cola light, så om cola light är bättre dricker jag hellre det. Det råder ju som sagt delade meningar om detta men det verkar ju ändå onekligen som light är bättre, man ska ju inte glömma att socker också är cancerframkallande. Många ger tipset att man ska dricka vatten istället, jag dricker mycket vatten med en kall cola en sommardag kan vara oslagbart:).

Intressant, samma som Light fast istället för o marknadsföra en ny Light så kör man på nytt namn i US/UK.. mmm jaja då fick man veta det..

Cola Light är äckligt enligt mig jag tror dessutom jag är allergisk mot aspartam som tidigare användes, blev lätt illamående och uttorkad i munnen av Cola Light

Bevaka tråden